Armoede in de stad
Onderzoek naar stedelijk armoedebeleid Pieter-Jan De Graeve
Structuur presentatie Opzet onderzoek Conclusies Beleidsaanbevelingen
Opzet onderzoek Evolutie van het armoedebeleid… Algemene analyse In Belgische steden > 60.000 inwoners Periode 2003-2015 Algemene analyse Blik op het armoedebeleid van 25 grootsteden Evolutie in de maatregelen van het armoedebeleid Diepte-analyse Brussels Hoofdstedelijke Gewest: Brussel stad & Sint-Jans-Molenbeek Vlaams Gewest: Gent & Mechelen Waals Gewest: La Louvière & Liège
Opzet onderzoek Diepte-analyse Visie op armoede Betrokkenheid van middenveldorganisaties en mensen in armoede Organisatie van het armoedebeleid
2. Conclusies Focus op beleidsorganisatie Steeds meer samenwerking tussen steden en OCMW Ontstaan van netwerkorganisaties
3. Beleidsaanbevelingen 3.1. Een integraal armoedebeleid 3.2. Netwerkorganisaties 3.3. Fysiek ruimtelijke koppeling 3.4. Integrale dienstverlening
3.1. Beleidsvorming Een integraal armoedebeleid Intense samenwerking tussen stad, OCMW en relevante actoren Samenbundeling bevoegdheden Regisseur armoedebeleid Vb. Stad Gent en OCMW Gent Schepen van armoedebestrijding = voorzitter OCMW OCMW Gent = regisseur armoedebeleid
3.2. Netwerkorganisatie Samenwerking met kleine en grote organisaties Samenhangend en gedragen armoedebeleid Continuïteit en duurzaamheid Vb. Sociaal Huis Mechelen Organisaties faciliteren Dienst- en hulpverlening voor elke Mechelaar
3.3. Fysiek ruimtelijke koppeling Concentratie In één gebouw Samenwerking tussen organisaties Doorverwijzing Vb. Sociaal Huis, Mechelen Tal van organisaties in één gebouw
3.3. Fysiek ruimtelijke koppeling Decentraal In de buurt Dienstverlening tot bij de mensen brengen Verlaging van drempels Vb. Lokale antennes, Gent Dienstverlening in de buurten
3.4. Integrale hulp- en dienstverlening Versnipperde en onoverzichtelijke dienstverlening Afstemming tussen dienst- en hulpverleners Casemanagers Vb. ID team, Sociaal Huis Mechelen Gerichte dienst- en hulpverlening