Mysterie: Moord op de Romanovs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Handelingsplannen.
Evaluatie Leerlijnen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Presenteren en communiceren
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Bijeenkomst September 2015
Revoluties in Europa. Doelen van dit blok Je leert waarom het Franse volk in 1789 in opstand kwam. Je leert hoe de bestorming van Bastille verliep. Je.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Dide Breuer.
Russische revoluties Les 1, 2 en 3.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Vragen, wat voor vragen?.
Curriculumontwerp AVO
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Didactiek Lesformulier.
Ondernemersvaardigheden
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inleiding.
Diersoortverdieping overige zoogdieren
Hoe leer je geschiedenis?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Transcript van de presentatie:

Mysterie: Moord op de Romanovs Vakdidactiek 3: curriculumontwerp Jari Bezemer 1660441

Beginsituatie Derde klas atheneum Voorkennis: De leerlingen Hebben in de tweede klas de Eerste Wereldoorlog en de Russische Revolutie behandeld. De stof is dus herhaling. De voorkennis moet wel geactiveerd worden. Leerlingen weten hoe ze bronnen moeten analyseren.

Lesdoelen 36. De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan. 37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert hierbij over belangrijke historische personen en gebeurtenissen en over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: tijd van wereldoorlogen (1900 – 1950). 39. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren. 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.

Lesdoelen Canonvenster: Eerste Wereldoorlog. Kenmerkende aspecten: 37. het voeren van twee wereldoorlogen. 39. het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme. Begrippen: communisme, totalitarisme, ideologie en wereldoorlog.

Lesdoelen Les 1: Na deze kan elke leerling: omschrijven wie Karl Marx was en kun je zijn ideeën beschrijven. omschrijven wat het verschil is tussen socialisme en communisme. aangeven in welk jaar de Russische Revolutie plaatsvond en wat de communisten die in opstand kwamen wilden bereiken. Uitleggen waarom de revolutie plaats vond in Rusland. Les 2: Na deze les kan elke leerling: De levensloop vertellen van zijn/haar toegedeelde persoon. Literatuur zoeken en die analyseren en toepassen. Bronnen beoordelen op relevantie en betrouwbarheid. Les 3: Na deze les kan elke leerling: De verschillen herkennen tussen verschillende groepen in Rusland. Zich inleven in Russische maatschappij tijdens de Russische revolutie. Constructief samenwerken. Een hoeveelheid materiaal selecteren en te classificeren. Aangeven welke denkstappen zij hebben gezet en hoe zij tot de oplossing met argumentatie zijn gekomen.

Onderwijsvernieuwing School: Nieuwe didactische werkvorm. Kan ingezet worden voor meer differentiatie.

Oriëntatiekennis Structuur begrippen: Sleutelbegrippen: Bron Conclusie Oorzaak-gevolg Probleemstelling Interpretatie Sleutelbegrippen: Communisme Bolsjewieken Mensjewieken Ideologie Socialisme Totalitarisme Wereldoorlog

Oriëntatiekennis: taxonomie van Bloom Lesdoelen van les 1: Onderste drie lagen van de taxonomie: Onthouden, begrijpen en toepassen. Lesdoelen van les 2: Middelste lagen: Toepassen, analyseren en evalueren Lesdoelen van les 3: Bovenste lagen: Analyseren, evalueren en creëren.

differentiatie Drie groepen: Instructieafhankelijken Instructiegevoeligen Instructieonafhankelijken Differentiatie in tijd: extra opdracht voor leerlingen die extra snel klaar zijn.

ICT en activerende werkvormen Presentaties: Verhaal. Uitleg opdrachten. Kahoot. Activerende werkvorm: Expertgroepjes: indelen groepjes van 4 en presentatie geven over de volgende personen: tsaar Nicolaas II, Lenin, Trotski en Keizer Wilhelm II.

Lessen Les 1: onderwerp inleiden, en informatie opdoen. Les 2: activerende werkvorm, expertgroepjes. Les 3: vakdidactische opdracht.

Les 1 Voorbereiding: Kahoot Voorkennis activeren: Kahoot (10 min) Verhaal (10 min) Uitleg opdrachten werkboek (5 min) Zelfstandig werken aan opdrachten (20 min) Afsluiten (5 min)

Les 2 Voorbereiding: Computerlokaal reserveren Instructie expertgroepjes (5 min) Indelen groepjes en naar computerlokaal (5 min) Informatie opzoeken (20 min) Presenteren (20 min)

Les 3 Voorbereiding: 16 setjes uitknippen en lamineren, en 32 opdrachtbladen printen. Voorkennis activeren en herhalen (5 min). Opdracht Uitleggen (5 min). Samenwerken in groepjes (30 min) Extra opdracht (10 min) Nabespreken en afsluiten(10 min)

Product Opdracht: Leerlingen opgedeeld in tweetallen Uitleg opdracht Zelfstandig aan het werk met opdrachtenblad. Lessen onderbreken en navraag doen Extra: eerder klaar is een extra opdracht achter de computer in de mediatheek. nabespreken

Product Mysterie: Presentatie expert groepje: Ingevuld opdrachtenblad Extra opdracht Presentatie expert groepje: Presentatie Bronvermelding

Beoordeling Mysterie: Presentatie expertgroepje: Opdrachtenblad mysterie inleveren. Beoordeling op punten. Presentatie expertgroepje: Presentatie inleveren. Rubriek voor de gegeven presentatie en bronnengebruik.