Mysterie: Moord op de Romanovs Vakdidactiek 3: curriculumontwerp Jari Bezemer 1660441
Beginsituatie Derde klas atheneum Voorkennis: De leerlingen Hebben in de tweede klas de Eerste Wereldoorlog en de Russische Revolutie behandeld. De stof is dus herhaling. De voorkennis moet wel geactiveerd worden. Leerlingen weten hoe ze bronnen moeten analyseren.
Lesdoelen 36. De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan. 37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert hierbij over belangrijke historische personen en gebeurtenissen en over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: tijd van wereldoorlogen (1900 – 1950). 39. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren. 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
Lesdoelen Canonvenster: Eerste Wereldoorlog. Kenmerkende aspecten: 37. het voeren van twee wereldoorlogen. 39. het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme. Begrippen: communisme, totalitarisme, ideologie en wereldoorlog.
Lesdoelen Les 1: Na deze kan elke leerling: omschrijven wie Karl Marx was en kun je zijn ideeën beschrijven. omschrijven wat het verschil is tussen socialisme en communisme. aangeven in welk jaar de Russische Revolutie plaatsvond en wat de communisten die in opstand kwamen wilden bereiken. Uitleggen waarom de revolutie plaats vond in Rusland. Les 2: Na deze les kan elke leerling: De levensloop vertellen van zijn/haar toegedeelde persoon. Literatuur zoeken en die analyseren en toepassen. Bronnen beoordelen op relevantie en betrouwbarheid. Les 3: Na deze les kan elke leerling: De verschillen herkennen tussen verschillende groepen in Rusland. Zich inleven in Russische maatschappij tijdens de Russische revolutie. Constructief samenwerken. Een hoeveelheid materiaal selecteren en te classificeren. Aangeven welke denkstappen zij hebben gezet en hoe zij tot de oplossing met argumentatie zijn gekomen.
Onderwijsvernieuwing School: Nieuwe didactische werkvorm. Kan ingezet worden voor meer differentiatie.
Oriëntatiekennis Structuur begrippen: Sleutelbegrippen: Bron Conclusie Oorzaak-gevolg Probleemstelling Interpretatie Sleutelbegrippen: Communisme Bolsjewieken Mensjewieken Ideologie Socialisme Totalitarisme Wereldoorlog
Oriëntatiekennis: taxonomie van Bloom Lesdoelen van les 1: Onderste drie lagen van de taxonomie: Onthouden, begrijpen en toepassen. Lesdoelen van les 2: Middelste lagen: Toepassen, analyseren en evalueren Lesdoelen van les 3: Bovenste lagen: Analyseren, evalueren en creëren.
differentiatie Drie groepen: Instructieafhankelijken Instructiegevoeligen Instructieonafhankelijken Differentiatie in tijd: extra opdracht voor leerlingen die extra snel klaar zijn.
ICT en activerende werkvormen Presentaties: Verhaal. Uitleg opdrachten. Kahoot. Activerende werkvorm: Expertgroepjes: indelen groepjes van 4 en presentatie geven over de volgende personen: tsaar Nicolaas II, Lenin, Trotski en Keizer Wilhelm II.
Lessen Les 1: onderwerp inleiden, en informatie opdoen. Les 2: activerende werkvorm, expertgroepjes. Les 3: vakdidactische opdracht.
Les 1 Voorbereiding: Kahoot Voorkennis activeren: Kahoot (10 min) Verhaal (10 min) Uitleg opdrachten werkboek (5 min) Zelfstandig werken aan opdrachten (20 min) Afsluiten (5 min)
Les 2 Voorbereiding: Computerlokaal reserveren Instructie expertgroepjes (5 min) Indelen groepjes en naar computerlokaal (5 min) Informatie opzoeken (20 min) Presenteren (20 min)
Les 3 Voorbereiding: 16 setjes uitknippen en lamineren, en 32 opdrachtbladen printen. Voorkennis activeren en herhalen (5 min). Opdracht Uitleggen (5 min). Samenwerken in groepjes (30 min) Extra opdracht (10 min) Nabespreken en afsluiten(10 min)
Product Opdracht: Leerlingen opgedeeld in tweetallen Uitleg opdracht Zelfstandig aan het werk met opdrachtenblad. Lessen onderbreken en navraag doen Extra: eerder klaar is een extra opdracht achter de computer in de mediatheek. nabespreken
Product Mysterie: Presentatie expert groepje: Ingevuld opdrachtenblad Extra opdracht Presentatie expert groepje: Presentatie Bronvermelding
Beoordeling Mysterie: Presentatie expertgroepje: Opdrachtenblad mysterie inleveren. Beoordeling op punten. Presentatie expertgroepje: Presentatie inleveren. Rubriek voor de gegeven presentatie en bronnengebruik.