Les 4: module De Professional

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitslag enquête over online pesten
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Wat maakt het leven zinvol?
Het is precies 19:06.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Mindfulness.
Heel interessant !.
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Reclame Masters | Ik en reclame!
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Praktijkinformatie ACT. Last, but not least:
ACT voor partners/ouders/vrienden/ kinderen van cliënten. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn waarden, doelen en dromen. Het idee is dat.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Psychologieles 10 lesweek 10
Psychologieles 7 lesweek 7
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leer weer jezelf te zijn
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Transformatie van denken
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Psychologieles 10 lesweek 10
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Communicatie 7e les.
Functioneren in een team
Beleving tijdens het sterven
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Coaching.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Iedereen in de dramadriehoek
Weet wat pesten is en wat de gevolgen kunnen zijn! Maak pesten bespreekbaar, zo kunnen we veel verdriet voorkomen.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Les 4: module De Professional

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: Als mbo-docent een beoordeling uitvoeren m.b.v. een afrondingsassessment Benoemen wat de valkuilen zijn bij het inzetten van een afrondingsassessment Een criterium gericht interview uitvoeren. Weerstand herkennen en verklaren en hiermee rekening houden in het voorstellen van veranderingen

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Het Criterium Gericht Interview (CGI) Gespreksvaardigheden Beslismodel inzet assessment Validiteit en betrouwbaarheid bij mondelinge vormen van assessments Rekening houden met en omgaan met weerstand De beroepspraktijk en beoordeling

Voorbereiding Voor deze les: leest en bestudeert u uit de reader artikel 8: Inzet van een assessment leest en bestudeert u hoofdstuk 4.16 uit Groepsdynamica leest en bestudeert u Eigenschap 4 uit De ZEVEN eigenschappen van effectief leiderschap maakt u de opdrachten bij deze les.

Weerstand Natuurkunde Bijv. luchtweerstand die je ervaart bij fietsen tegen de wind Psychologie Zaken uit het onderbewustzijn die niet bewust kunnen worden beleefd (Freud) Aversie, gevoel bij een persoon, entiteit of situatie Geneeskunde De mate waarin iemand in staat is ziekten te weerstaan of te overwinnen.

Miskennings-matrix J. & A Schiff

Niemand zal veranderen omdat jij dat wil Iemand die overtuigd is kan alleen zichzelf overtuigen met een nieuwe overtuiging. “Onderzoek wijst uit dat e-nummers ongevaarlijk zijn” Iemand die dit al wist en gelooft hoeft geen wijzigingen aan te brengen in het denksysteem. Het is alleen een bevestiging. Iemand de tot de critici t.a.v. e-nummers en onderzoek ernaar behoort kan ‘nooit’ van anderen aannemen dat de stelling waar is. “ja maar……” of “nee want” zijn woorden waaraan je de weerstand hoort. Niemand zal veranderen omdat jij dat wil

07:57,58

Begrippen bij weerstand Rationalisatie: Dit afweermechanisme komt het meest voor en is dan ook erg herkenbaar. Bij rationaliseren ga je rationele argumenten bedenken die een beslissing of situatie rechtvaardigen. Bij rationaliseren probeer je je eigen ego te beschermen door argumenten te geven waarom het maar goed is dat iets niet door gaat. Bijvoorbeeld: "Het is maar goed dat ik gezakt ben voor het rijexamen want ik ben op dit moment echt een gevaar op de weg". Terwijl je diep van binnen erg baalt dat je je rijbewijs niet gehaald hebt probeer je jezelf te beschermen door te rationaliseren. Waarom weerstand Begrippen bij weerstand Waarom vertonen wij als mens weerstanden tegen verandering? Dit heeft allemaal met onze eigen identiteit en ego te maken. Doordat we allemaal behoefte hebben aan zelfbevestiging maken we gebruik van zogenaamde afweermechanismen. Door te begrijpen welke afweermechanismen er allemaal bestaan kan je meer inzicht krijgen in de vraag: Waarom vertoont iemand afwijzend gedrag? Te onderscheiden afweermechanismen: Rationalisatie Verdringing Ontkenning Agressie Verschuiving Vermijding Overdekking door het tegendeel Projectie Regressie Diskwalificatie Bij verdringing stop je al je gevoelens omtrent een negatieve of bedreigende situatie weg. Omdat het eng is om negatieve gevoelens te ervaren hebben we wel eens de neiging om deze gevoelens helemaal weg te stoppen, dit gebeurd bij verdringing. Een voorbeeld is dat wanneer iemand die belangrijk voor je is overlijdt en je geen gevoel van verdriet ervaart. Waarschijnlijk komt dit rouwproces later wel weer op gang. Maar omdat een ervaring zo heftig voor je is verdring je je negatieve gevoelens. Ontkenning is een stapje verder dan verdringing. Hierbij stop je niet alleen je gevoelens weg maar ontken je ook echt dat het gebeurd is. Eigenlijk ontken je iets waarbij je diep van binnen weet dat het wel de waarheid is, maar je wilt het niet geloven. Een voorbeeld is dat iemand met een ernstige ziekte ontkent dat hij ziek is en doet alsof er niks aan de hand is. Verschuiving houdt in dat je je eigen probleem bij iemand anders neerlegt. Wanneer iemand bijvoorbeeld heel erg geïrriteerd reageert op een normale vraag van jou dan speelt er vaak iets anders bij deze persoon. Het ligt niet aan je vraag maar er wordt een negatieve herinnering teruggehaald die afgereageerd wordt op jou. Dit houdt in dat je dreigende of negatieve situaties probeert te ontlopen. Een voorbeeld is dat iemand met hoogtevrees alles zal vermijden wat met hoogte te maken heeft. Hierdoor zal hij/zij deze angst nooit kunnen overwinnen. Bewust zijn van deze afweermechanismen Afweermechanismen worden dus gebruikt om iemand's ego te beschermen. Het behoud van oud gedrag is namelijk het veiligst. Indien je je bewust bent van deze afweermechanismen dan weet je waarom iemand op deze manier reageert. De kunst is dan om hier op een goede manier op in te spelen. Wanneer je een afweermechanisme herkent kan je proberen te achterhalen waarom hij dit afweermechanisme gebruikt. Bijvoorbeeld: Wanneer iemand jou uitscheld omdat jij een normale vraag stelt kan je proberen te achterhalen wat de achterliggende gedachte van hem/haar is. Veel mensen zouden terug schelden of boos weglopen, maar hier hebben beide personen niks aan. Je kunt beter vragen: "Waarom reageer je zo boos, is er iets aan de hand?" Het is dus erg nuttig om je bewust te zijn van afweermechanismen, omdat je hierdoor een heleboel conflicten kunt vermijden maar ook omdat je veel beter in kan springen op iemands gedachten. Hierbij proberen mensen hun negatieve gevoelens te overdekken door het tegendeel. Wanneer een persoon bijvoorbeeld heel erg onzeker is kan hij/zij ineens heel erg autoritair proberen te praten. Hierbij komt ook een stukje ontkenning terug, zo kan iemand zeggen dat hij zich heel erg overtuigd voelt terwijl hij eigenlijk barst van de zenuwen. Bij projectie probeer je je eigen gevoel te weerleggen op de ander. Wanneer jij bijvoorbeeld iemand niet mag en je zegt: "Hij mag mij niet" dan doe je aan projectie. Je probeert anderen ervan te overtuigen dat het probleem bij de ander ligt en niet bij jezelf.

Begrippen bij weerstand Rationalisatie Verdringing Ontkenning Agressie Verschuiving Vermijding Overdekking door het tegendeel Projectie Regressie Diskwalificatie Rationalisatie: Dit afweermechanisme komt het meest voor en is dan ook erg herkenbaar. Bij rationaliseren ga je rationele argumenten bedenken die een beslissing of situatie rechtvaardigen. Bij rationaliseren probeer je je eigen ego te beschermen door argumenten te geven waarom het maar goed is dat iets niet door gaat. Bijvoorbeeld: "Het is maar goed dat ik gezakt ben voor het rijexamen want ik ben op dit moment echt een gevaar op de weg". Terwijl je diep van binnen erg baalt dat je je rijbewijs niet gehaald hebt probeer je jezelf te beschermen door te rationaliseren. Bewust zijn van deze afweermechanismen Afweermechanismen worden dus gebruikt om iemand's ego te beschermen. Het behoud van oud gedrag is namelijk het veiligst. Indien je je bewust bent van deze afweermechanismen dan weet je waarom iemand op deze manier reageert. De kunst is dan om hier op een goede manier op in te spelen. Wanneer je een afweermechanisme herkent kan je proberen te achterhalen waarom hij dit afweermechanisme gebruikt. Bijvoorbeeld: Wanneer iemand jou uitscheld omdat jij een normale vraag stelt kan je proberen te achterhalen wat de achterliggende gedachte van hem/haar is. Veel mensen zouden terug schelden of boos weglopen, maar hier hebben beide personen niks aan. Je kunt beter vragen: "Waarom reageer je zo boos, is er iets aan de hand?" Het is dus erg nuttig om je bewust te zijn van afweermechanismen, omdat je hierdoor een heleboel conflicten kunt vermijden maar ook omdat je veel beter in kan springen op iemands gedachten. Bij verdringing stop je al je gevoelens omtrent een negatieve of bedreigende situatie weg. Omdat het eng is om negatieve gevoelens te ervaren hebben we wel eens de neiging om deze gevoelens helemaal weg te stoppen, dit gebeurd bij verdringing. Een voorbeeld is dat wanneer iemand die belangrijk voor je is overlijdt en je geen gevoel van verdriet ervaart. Waarschijnlijk komt dit rouwproces later wel weer op gang. Maar omdat een ervaring zo heftig voor je is verdring je je negatieve gevoelens. Ontkenning is een stapje verder dan verdringing. Hierbij stop je niet alleen je gevoelens weg maar ontken je ook echt dat het gebeurd is. Eigenlijk ontken je iets waarbij je diep van binnen weet dat het wel de waarheid is, maar je wilt het niet geloven. Een voorbeeld is dat iemand met een ernstige ziekte ontkent dat hij ziek is en doet alsof er niks aan de hand is. Agressie kan ook voorkomen als afweermechanisme. Vaak is dit niet eens op personen gericht, maar kan het ook op een voorwerp zijn. Iedereen herkent het wel, iets kapot gooien omdat je boos bent. Je uit je woede op een voorwerp dat er misschien helemaal niks mee te maken heeft. Verschuiving houdt in dat je je eigen probleem bij iemand anders neerlegt. Wanneer iemand bijvoorbeeld heel erg geïrriteerd reageert op een normale vraag van jou dan speelt er vaak iets anders bij deze persoon. Het ligt niet aan je vraag maar er wordt een negatieve herinnering teruggehaald die afgereageerd wordt op jou. Dit houdt in dat je dreigende of negatieve situaties probeert te ontlopen. Een voorbeeld is dat iemand met hoogtevrees alles zal vermijden wat met hoogte te maken heeft. Hierdoor zal hij/zij deze angst nooit kunnen overwinnen. Hierbij proberen mensen hun negatieve gevoelens te overdekken door het tegendeel. Wanneer een persoon bijvoorbeeld heel erg onzeker is kan hij/zij ineens heel erg autoritair proberen te praten. Hierbij komt ook een stukje ontkenning terug, zo kan iemand zeggen dat hij zich heel erg overtuigd voelt terwijl hij eigenlijk barst van de zenuwen. Bij projectie probeer je je eigen gevoel te weerleggen op de ander. Wanneer jij bijvoorbeeld iemand niet mag en je zegt: "Hij mag mij niet" dan doe je aan projectie. Je probeert anderen ervan te overtuigen dat het probleem bij de ander ligt en niet bij jezelf. Regressie is eigenlijk het vertonen van gedrag van vroeger. Ook wel kinderlijk gedrag vertonen. Vaak zie je bijvoorbeeld dat oudere kinderen ineens weer gaan bedplassen of dat volwassen ineens weer de slappe lach krijgen net als vroeger. Diskwalificatie is het verdacht maken van een ander. Dus wanneer iemand je bijvoorbeeld beschuldigd kan je zeggen: "Ja dat moet jij vooral zeggen". Je probeert hiermee je negatieve gevoel bij een ander te leggen door diegene te kleineren.