Paspoort griekse goden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hoofdlijn Communicatie
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Van polis tot keizerrijk
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
Praktijkervaring en reflectie
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
Toekomstgericht onderwijs
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Presentatie vakdidactiek 3
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Havo-examen nascholing 2017
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Geschiedenis 3de jaar.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Je eigen omgeving in beeld
Antwoorden H2: § 3.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Paspoort griekse goden Fine Bakx 15-6-2017

De opdracht (1) Basis uitleg opdracht Paspoort opdracht Griekse goden Klas verdeeld in 6 à 7 groepen Leerlingen kiezen zelf hun god/godin uit Groepjes gemaakt door de leraar

Vernieuwende karakter School Vakoverstijgende opdracht Gebruik van APA (taalgericht vakonderwijs)

Lesdoelen Aan het einde van de lessenreeks Hebben de leerlingen inzicht verworven in de verschillende goden en mythefiguren die de oude Griekse wereld rijk is? Hebben de leerlingen geoefend met hun onderzoek vaardigheden? Zijn de leerlingen geënthousiasmeerd voor het onderwerp ‘’De Grieken’’ en het vak geschiedenis? Lesdoel 3: sluit aan bij de visie van betrokkenheid creëren Lesontwerp sluit aan bij samenwerking en betrokkenheid

Overheidsdoelen 39. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken Overheidsdoelen van kunst & cultuur 49. De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren 52. De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars Overheidsdoelen van kunst en cultuur erbij opnemen omdat het ook te maken heeft met de opdracht Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2010/09/17/kerndoelen-onderbouw-voortgezet-onderwijs

Tijdvak plaatsing Tijdvak 2 – Tijd van de Grieken en Romeinen KA’s Klassieke vormtaal van de Grieks-Romeinse cultuur

Historisch denken Historische vragen stellen Gebruik van historische bronnen Contextualiseren Argumenteren Gebruik historische begrippen Gebruik van metacocepten Historische empathie Bron: Historisch denken, basisboek voor de vakdocent.

Oriëntatiekennis Structuurbegrippen Sleutelbegrippen Analyseren Bron Betrouwbaar Sleutelbegrippen Burger, christendom, Grieks-Romeinse cultuur, klassiek, monotheïsme, politiek, stadstaat, wetenschap, aristocratie, democratie, dictator, filosoof, keizerrijk, monarchie, oligarchie, oudheid, rationeel, republiek, senaat, tijd van Grieken en Romeinen, tiran, volksverhuizing

De lessenreeks Hoofdstuk 2 – De oude Grieken is uitgebreid behandeld In het midden van het hoofdstuk een verboden te zeggen (taalgericht vakonderwijs) Opdracht vindt plaats aan het einde van het hoofdstuk Opdracht bestaat uit 4 lessen Twee lessen aan paspoort werken (geschiedenis) In mediatheek Twee lessen aan toneelstuk werken (drama) Een les oefenen, een les uitvoeren Reflectie thuis en via mail inleveren De lessenreeks over het hoofdstuk van de Grieken moet erbij betrokken worden omdat dit een verdiepingsopdracht is

De opdracht (2) Differentiatie ICT Activerende werkvormen Indelen van groepen op basis van niveau en gedrag (in samenwerking met drama docent). Leerlingen hebben zelf keuze over de uitvoering ICT Gebruik van PowerPoint en beamer Leerlingen kunnen paspoort digitaal of analoog maken Film; Odysseus, schooltv Activerende werkvormen Verboden te zeggen eerder in het hoofdstuk (begrippen kennis) Onderzoek Toneelspel Toetsing en beoordeling