Paspoort griekse goden Fine Bakx 15-6-2017
De opdracht (1) Basis uitleg opdracht Paspoort opdracht Griekse goden Klas verdeeld in 6 à 7 groepen Leerlingen kiezen zelf hun god/godin uit Groepjes gemaakt door de leraar
Vernieuwende karakter School Vakoverstijgende opdracht Gebruik van APA (taalgericht vakonderwijs)
Lesdoelen Aan het einde van de lessenreeks Hebben de leerlingen inzicht verworven in de verschillende goden en mythefiguren die de oude Griekse wereld rijk is? Hebben de leerlingen geoefend met hun onderzoek vaardigheden? Zijn de leerlingen geënthousiasmeerd voor het onderwerp ‘’De Grieken’’ en het vak geschiedenis? Lesdoel 3: sluit aan bij de visie van betrokkenheid creëren Lesontwerp sluit aan bij samenwerking en betrokkenheid
Overheidsdoelen 39. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken Overheidsdoelen van kunst & cultuur 49. De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren 52. De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars Overheidsdoelen van kunst en cultuur erbij opnemen omdat het ook te maken heeft met de opdracht Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2010/09/17/kerndoelen-onderbouw-voortgezet-onderwijs
Tijdvak plaatsing Tijdvak 2 – Tijd van de Grieken en Romeinen KA’s Klassieke vormtaal van de Grieks-Romeinse cultuur
Historisch denken Historische vragen stellen Gebruik van historische bronnen Contextualiseren Argumenteren Gebruik historische begrippen Gebruik van metacocepten Historische empathie Bron: Historisch denken, basisboek voor de vakdocent.
Oriëntatiekennis Structuurbegrippen Sleutelbegrippen Analyseren Bron Betrouwbaar Sleutelbegrippen Burger, christendom, Grieks-Romeinse cultuur, klassiek, monotheïsme, politiek, stadstaat, wetenschap, aristocratie, democratie, dictator, filosoof, keizerrijk, monarchie, oligarchie, oudheid, rationeel, republiek, senaat, tijd van Grieken en Romeinen, tiran, volksverhuizing
De lessenreeks Hoofdstuk 2 – De oude Grieken is uitgebreid behandeld In het midden van het hoofdstuk een verboden te zeggen (taalgericht vakonderwijs) Opdracht vindt plaats aan het einde van het hoofdstuk Opdracht bestaat uit 4 lessen Twee lessen aan paspoort werken (geschiedenis) In mediatheek Twee lessen aan toneelstuk werken (drama) Een les oefenen, een les uitvoeren Reflectie thuis en via mail inleveren De lessenreeks over het hoofdstuk van de Grieken moet erbij betrokken worden omdat dit een verdiepingsopdracht is
De opdracht (2) Differentiatie ICT Activerende werkvormen Indelen van groepen op basis van niveau en gedrag (in samenwerking met drama docent). Leerlingen hebben zelf keuze over de uitvoering ICT Gebruik van PowerPoint en beamer Leerlingen kunnen paspoort digitaal of analoog maken Film; Odysseus, schooltv Activerende werkvormen Verboden te zeggen eerder in het hoofdstuk (begrippen kennis) Onderzoek Toneelspel Toetsing en beoordeling