Brieven Twee genres.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Workshop Klachtherkenning
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Briefconventies 6 januari 2014
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uiterlijke structuur aanbrengen
STRATEGISCHE PLANNING
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Sollicitatiegesprek.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Zakelijke correspondentie TOEPASSINGEN DEEL 2 KLACHT, REACTIE OP KLACHT EN RAPPELBRIEF 1 ZAKELIJKE CORRESPONDENTIE.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Ingenieursvaardigheden
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Schrijven in passende stijl
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Laatste Scriptieseminarie
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Basiscommunicatie Publiekgerichtheid Verplaatsen in Afstemmen E=K*A
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Zakelijke communicatie
Solliciteren! Een vak op zich.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Zakelijke communicatie
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Marketing Coen van Wetering
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Standaard briefmodel (briefconventies)
CRM vanuit het incidenten perspectief
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Standaard briefmodel (briefconventies)
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
4 havo Schrijflijn les 4
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe schrijf je een recensie?
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Betoog.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 5: Verbale communicatie
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Brieven Twee genres

Routine- en goodwillbrieven

Directe structuur Begin de hoofdgedachte (een verzoek of een positief antwoord) Midden: de nodige details Slot: (1) specifieke informatie over: het thema van je brief (bijvoorbeeld het verzoek om een specifieke actie bij een routineverzoek) je coördinaten (bijvoorbeeld contactgegevens van de zender) (2) een uiting van waardering of goodwill (bijvoorbeeld bedanking voor het inwilligen van een verzoek).

Goodwillbrieven Wat? Waarom? Hoe?

Basisvoorwaarden Aanleiding Oprechtheid Lezergericht Waardering voor de lezer Originaliteit Compliment/dankbetuiging Positiviteit Aanvaardbare lengte Goede timing

Praktische tips: zorg ervoor dat: je formuleringen niet overdreven zijn; je de gelegenheid en de persoon voldoende in het zonnetje zet; je de boodschap in eigen naam formuleert en je niet verschuilt achter de organisatie; je een goede inschatting maakt van de bestaande relatie en van eventuele implicaties van hiërarchische verschillen; je geen eigenbelang laat doorschemeren; je timing goed zit; je boodschap een aanvaardbare lengte heeft; je een weloverwogen mediumkeuze maakt voor je boodschap; je clichés vermijdt.

Voorbeelden

Slechtnieuwsbrieven

Inleiding Voorbeelden: Ontslaan Bevordering weigeren Krediet weigeren Moeilijke opdracht want je verstoort de relatie!

Strategische kernvragen Wat is het doel? De schade zoveel mogelijk beperken Logisch bij bevordering weigeren, maar misschien niet zo logisch bij ontslag? Het slechte nieuws duidelijk meedelen *Vandaar dat het beter zou zijn als u zich niet meer met deze afdeling bezighoudt. Ik kan niet komen <-> Ik moet die dag in Brussel zijn. Herhaling vermijden Geen goed nieuws suggereren

Verpak het slechte nieuws niet als goed nieuws Voorbeeld: welkomstbrief voor alle bezoekers van Centerparcs

Strategische kernvragen Wie is de zender? Wie is de ontvanger? Situatie: Er is dikwijls al een vermoeden Vluchtgedrag (vb. experiment van prentbriefkaarten) Wat en hoe?

Mondeling Directe structuur Slechte nieuws meedelen Enige verklaring geven Empathisch luisteren Zo hoffelijk mogelijk afsluiten

Schriftelijk Twee methodes Directe methode In welke situatie? Slechte nieuws Korte verklaring Zo positief mogelijke afsluiting In welke situatie? Onbelangrijke zaken Nieuws is te verwachten Ontvanger houdt niet van omwegen Dwingend karakter aan de boodschap geven

Schriftelijk: indirecte methode Zo positief mogelijke opening Geen goed /slecht nieuws suggereren Meestal danken of cliché Opletten met betreft Korte opening Irrelevante opening vermijden *Onze garage bestaat al vierenzestig jaar. Ze is een van de grootste van Noord-Nederland. We stellen 43 personeelsleden te werk, onder wie vier verkopers.

Schriftelijk: indirecte methode Argumentatie Vanuit perspectief van de lezer Soms is de reden confidentieel Logische opbouw Geen onnodige verontschuldigingen Geen algemeenheden / je niet verstoppen achter de organisatie

Slechte nieuws meedelen Op een niet-prominente plaats in de alinea Op een niet-prominente plaats in de zin Onpersoonlijk geformuleerd Geen algemeenheden Geen extra nadruk / herhaling Voorbeeld  Concurreren blijkt in dergelijke gevallen zo goed als onmogelijk. Vandaar dat wij hebben besloten het desbetreffende contract op 14 augustus op te zeggen. U begrijpt dat dit ook voor ons niet prettig is, maar de omstandigheden laten geen andere keuze toe.

Slot: zorg ervoor: dat als je een alternatief hebt, je dat hier duidelijk en zo gunstig mogelijk vermeldt; dat je geen twijfel suggereert over het definitieve karakter van het slechte nieuws; dat je het slechte nieuws niet herhaalt (ook niet impliciet), maar wel een positieve klem creëert; dat je je niet onzeker opstelt over de manier waarop de ontvanger de boodschap zal verwerken; dat je niet onoprecht overkomt. Voorbeeld Wij stellen u dan ook voor opnieuw te solliciteren zodra er bij ons een vacature ontstaat in de boekhoudafdeling.

Slechtnieuwsbrieven: subgenres

Klachten Klachten zijn een zegen voor het bedrijf Waarom?

De economie van klachten (klachtenmanagement.nl) behouden klanten 90% tevreden klanten verloren klanten 10% behouden klanten 70% Alle klanten klagen 40% verloren klanten 30% ontevreden klanten behouden klanten 20% klagen niet 60% verloren klanten 80%

Klachten: mensen klagen: omdat ze hun onvrede willen uiten tegenover iemand; omdat ze zo met anderen in contact komen en hun relatie met die anderen kunnen onderhouden of zelfs verbeteren; omdat ze willen dat er iets verandert doordat iemand de klacht verhelpt en zo een of ander probleem oplost; omdat ze anderen op problemen of onvolmaaktheden willen wijzen.

Tips Duidelijk Positief

Afwijzingsbrieven Probeer: de boodschap duidelijk mee te delen; te balanceren tussen een bemoedigende en een pedante houding; te vermijden dat het bedrijfsimago beschadigd wordt.

Voorbeeld Voorbeeld business-to-business context: indirecte structuur

Opdracht