belangen sprekers (potentiële) belangenverstrengeling Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … Federatie Medisch Specialisten/RIO
Workshop: Wat voor dokter ga ik worden? Dr. H. (Henk) Sluiter, internist Deventer Ziekenhuis, projectgroep voorzitter RIO Prof. I. (Ide) Heyligers, orthopedisch chirurg Zuyderland MC, Universiteit Maastricht, projectgroep RIO R. (Ramon) van den Berg, Federatie Medisch Specialisten, projectleider RIO Voorstellen van de drie begeleiders Inventariseren id zaal: Wie zijn opleiders? Wie aios? Wie ondersteuners?
Opleiding: breed, inzetbaar, op maat Zorg: kwaliteit, continuïteit, concentratie, Maatschappij: complex, doelmatig Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?
Stelling Individualiseren in de opleiding moet om de dokter te worden die straks nodig is.
Programma Inleiding: Keuzes maken in de opleiding (Ide) Opdracht: Keuzetraject inrichten (15 min) Inleiding: Ondersteunende middelen (Ramon) Opdracht: ‘Koffieautomaatplaat’ (10 min) Inleiding: Het opleidingsgesprek (Henk) Filmpje: Onderhandelen met succes (5 min) Opdracht: Voorbereiden opleidingsgesprek (25 min) Afsluiting
Wat voor dokter wil ik worden? Hoe zo? Toename (super) specialisering Andere zorgbehoefte: preventie, co-morbiditeit Onvoldoende zorgverleners Andere organisatievormen: 1 ½ lijns zorg etc. VERDIEPING + VERBREDING = PROFILERING ! (The T - shaped professional)
Rapport Kaljouw: Naar nieuwe zorg en zorgberoepen Van 10 professionals naar 6 Van 11 taken naar 3 (groepen)
Wat voor dokter wil ik worden? Individualisering Aios kiest tijdens opleiding profiel Verdieping Vb. behandeling botverlies bij revisie implantologie Verbreding Vb. onderwijs/opleiding, onderzoek
Profiel: verdieping, vb orthopedie Heup Knie Schouder, etc Sport Kinderen Oncologie Wk trauma Ouderen Preventie Co-morbiditeit osteoporose Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?
Bot plastiek met donor bot bij botverlies in Revisie THP en TKP > Vitale cellen in donorbot ? > ja! Heyligers, Klein Nulend, J.Cell Tissue Banking 2005;6(1):25-31
Profiel: verbreding, vb. Onderwijs/opleiding Management Doelmatigheid Financiering Wetenschap Patiëntveiligheid Etc. Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?
Onderwijs Co’s > opleider > Decaan Leerhuis > OOR ZON > Hoogleraar Onderwijs & Opleiding UM (Concillium NOV, RGS, etc) Onderzoek opleiden > f MRI Onderzoek: “How residents brain develop”.
Sturen van je eigen opleiding Individueel Verkorten? Zo lang als nodig, zo kort als verantwoord Profilering: verbreding / verdieping specialisaties / extra’s? Verschillende OOR’s hebben een training: Aan het stuur van je eigen opleiding voor aios. Wie heeft die gevolgd? Nieuwe regelgeving geeft je mogelijkheden En we moeten ook hetzelfde doen in minder tijd: versnelling en opleidingsakkoord. Een passende term: intensiveren van de opleiding. Gebruik je tijd nuttig! En ook zonder versnellingsopdracht denken we dat de aios voldoende redenen heeft om werkzaamheden te doen waar je wat van leert. Als zaken routine worden is het tijd voor verdieping of wat anders. En de enige die daarop aan het stuur zit is de aios. De zorg van morgen vraagt andere dokter dan die er nu zijn. De ruimte om je te profileren op eerdere ervaring, nieuwe rollen, profielen en eigen talenten worden in nieuwe opleidingsplannen ruimer. Benut dat! Profileringsmogelijkheden: a) onderzoek, b) onderwijs en opleiding, c) kwaliteit en patiëntveiligheid en d) bestuur & management
Profilering Je hoeft niet direct te weten wat je wil! Aios: Begin op tijd (start opleiding) met nadenken Opleider: stimuleer de aios hierin Individualiseer n.a.v. profiel Gaat door na de opleiding! Nooit uitgeleerd
Opdracht 1 Aios vindt van de opleiding alles leuk! Hoe kom je erachter wat hij/zij echt wil? In 4 groepjes: Groepje 1 en 2: Hoe kom ik / mijn aios erachter wat ik/mijn aios wil? Groepje 3 en 4: Wat moet ik/mijn aios organiseren om dit te bereiken?
Terugkoppeling Delen van eye openers
Wat heb je nodig? Zelfkennis en overtuiging Een plan: wat, wanneer, waar, hoe? Realisatie in individueel opleidingsplan Acceptatie door opleider Uitvoering tijdens opleiding Dus: een goed gesprek! Verschillende OOR’s hebben een training: Aan het stuur van je eigen opleiding voor aios. Wie heeft die gevolgd? Nieuwe regelgeving geeft je mogelijkheden En we moeten ook hetzelfde doen in minder tijd: versnelling en opleidingsakkoord. Een passende term: intensiveren van de opleiding. Gebruik je tijd nuttig! En ook zonder versnellingsopdracht denken we dat de aios voldoende redenen heeft om werkzaamheden te doen waar je wat van leert. Als zaken routine worden is het tijd voor verdieping of wat anders. En de enige die daarop aan het stuur zit is de aios. De zorg van morgen vraagt andere dokter dan die er nu zijn. De ruimte om je te profileren op eerdere ervaring, nieuwe rollen, profielen en eigen talenten worden in nieuwe opleidingsplannen ruimer. Benut dat! Profileringsmogelijkheden: a) onderzoek, b) onderwijs en opleiding, c) kwaliteit en patiëntveiligheid en d) bestuur & management
Recente producten
Uitgewerkte profielen OOR ON: Relevante producten Uitgewerkte profielen OOR ON: Onderwijs en opleiding Wetenschap Kwaliteit en patiëntveiligheid Bestuur en management www.ooron.nl
Bekijk de ‘Koffieautomaat’-poster Bespreek in de groep wat je opvalt: Opdracht 2 Bekijk de ‘Koffieautomaat’-poster Bespreek in de groep wat je opvalt: Wat is het verschil tussen de bovenste en de onderste helft van de poster? Hoe hangen die samen? Welk belang wordt in jouw opleiding aan deze gesprekken gehecht Worden die gesprekken goed benut?
Belang van opleidingsgesprekken Samen in gesprek Belang van opleidingsgesprekken Introductiegesprek Voortgangsgesprek Stagegesprek Jaarlijkse geschiktheidsbeoordeling
Ik wil naar het buitenland! Hoe hou ik tijd over voor mijn differentiatie? Wat wil ik in mijn opleiding? Leer ik wel wat in deze stage? Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken? Hoe regel ik mijn opleiding met privé?
Ingrediënten van een goed voorstel Wat wil ik met mijn stage Wat wil ik met mijn opleiding Hoe pak ik mijn rol op de werkvloer
De aios-truc namens RIO: Bedenk zelf: Leerdoel/EPA-leermiddel-toets Ga in gesprek, en onderhandel: speel de juiste kaart!
Samen in gesprek Aandacht voor: Creëer een goede sfeer Ga op zoek naar gedeelde waarden Presenteer meerdere opties Zorg voor een noodplan
Gesprek: onderhandelen
Opdracht 3a 3 groepen van aios, opleiders en ondersteuners samen 15 minuten Aios: hoe ga jij je opleider verleiden? Opleider: hoe wil je als opleider verleid worden? Ondersteuner: Wat signaleer je in de aanpak van aios en opleider?
Opdracht 3b In roulerende groepjes met aios, Opleiders en Ondersteuners samen 15 minuten Bedenk een casus vanuit een gesprek dat je had over individuele wensen in de opleiding Toets bij de aios of opleider of een andere aanpak beter zou werken Voorbereiding Argumentatie Gespreksvoering Afspraken De ondersteuner reflecteert We inventariseren de eye openers
Terugkoppeling Delen van eye openers
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.medischevervolgopleidingen.nl