Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de praktijk
Advertisements

Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Zorg nieuwe stijl.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Visie & Strategie.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Participatie in de praktijk
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Diversiteit & Inclusie
Financieel succesvol met zorgvastgoed in een veranderende markt
Waarden & organisatiecultuur
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
De transformatie in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten

Voorstellen Jelle Tigelaar Laura Seckel

Welke zorgsector vertegenwoordigt u? GHZ VVT GGZ

Verwachtingen Definitie en kenmerken De praktijk Concreet stappenplan Tips

Waar denkt u aan bij conceptontwikkeling?

Conceptontwikkeling = Meerwaarde creëren

Meerwaarde voor de klant én de (zorg)organisatie

Hoe ga je daarmee om, welke keuzes maak je en vooral op basis waarvan? De praktijk Het vastgoed is verouderd, investeringen zijn nodig Door de extramuralisering krimpt de vraag naar intramuraal = leegstand Woningen blijken ongeschikt voor gehandicapten met ouderdomsproblematieken Bekostiging van gemeenschappelijke voorzieningen en services wordt een probleem Concurrentie van andere aanbieders zoals schoonmaakbedrijven Hoe ga je daarmee om, welke keuzes maak je en vooral op basis waarvan?

Wie en wat heb je nodig om sterke concepten te ontwikkelen?

Betrek meerdere disciplines en perspectieven voor een sterk totaalconcept

een goed concept: geloofwaardig relevant onderscheidend

Kunnen en vooral willen! .

Heeft u een voorbeeld van een goed concept?

Hoe ontwikkel je sterke concepten? Een concreet stappenplan:

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant extern - onderscheidend intern - geloofwaardig 1515

stap 1/2 intern - geloofwaardig relevant extern - onderscheidend CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt, doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 1/2 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend

focus en kader waarom, wat en hoe visie en strategie focus en kader waarom, wat en hoe LS identiteit en de kernwaarden van de locatie. Hierbij gaat het om hoe en waarom de organisatie doet wat zij doet. Wat zijn drijfveren, motivaties en stijlen. Oftewel wat past bij de organisatie? Soms ook de vraag of de visie en strategie nog wel past bij alle veranderingen

In de GHZ en VVT gaat het om kwaliteit van leven en het thuisgevoel In de GGZ gaat het om stabilisatie herstel. Van stabilisatie naar weer zo veel mogelijk zelf doen en een prikkel om naar huis te gaan

“Er zijn” om bij te dragen aan een gelukkig bestaan voor mensen met een verstandelijke beperking Wij bieden mensgerichte zorg. De behoefte van de cliënt staat daarbij centraal. De verwanten van mensen met een beperking zijn natuurlijke partners. Wij zorgen voor een helende omgeving en investeren in een gezonde organisatie en gemotiveerde medewerkers.

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 3 2020 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend

kwantitatief en kwalitatief inzicht in de doelgroep, hun waarden, motivaties, voorkeuren, drempels, gedrag, emoties,… kwantitatief en kwalitatief

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 4 2222 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend

Het gaat niet alleen om WAT maar ook om HOE

Woonvormen individueel wonen zorg thuis verzorgd wonen beschermd wonen   naarmate het eigen netwerk zorg en ondersteuning biedt naarmate de vraag naar zorg en ondersteuning toeneemt

Facilitair is primair proces

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 5 2626 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend

betekenis, voordeel of oplossing de belofte LS Hierbij relateren we het aanbod en de kracht van de organisatie aan de doelgroep en hun behoefte. Het is van belang dat het concept van betekenis is voor de doelgroep door meerwaarde of voordeel te bieden of een oplossing voor een probleem. Dit vertalen we in een belofte.

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 6 2828 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend

toets haalbaar en houdbaar financieel, vastgoed en facilitair en zorg Het concept toetsen we samen met de organisatie op haalbaarheid (op korte termijn) en houdbaarheid (op langere termijn) vanuit het perspectief van financiën, vastgoed en organisatie/ facilitair. Indien nodig stellen we het concept bij.

kracht, eenvoud & onderscheid CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant extern - onderscheidend intern - geloofwaardig 3030

Uitwerking van concept in onderdelen wat én hoe

Dank voor uw aandacht! Tot slot enkele tips Begin met het loslaten van het bestaande Benader het vraagstuk van buiten naar binnen Betrek zo veel mogelijk disciplines Check het concept op geloofwaardigheid, relevantie en onderscheid Dank voor uw aandacht!