de docent als didactische coach Frans Geldermans Katinka Kroon
wat is je leerdoel voor deze workshop? je kunt het leerdoel op de kaart schrijven
Uitgangspunten gepersonaliseerd leren Iedere leerling op zijn/haar individuele niveau laten excelleren waarbij differentiatie op tempo en niveau mogelijk is Gebruik maken van verschillende leervoorkeuren en -strategieën Bijdragen aan de ontwikkeling van vaardigheden bij leerlingen Beter inspelen op hetgeen een individuele leerling motiveert Leerlingen meer inzicht bieden in het eigen leren
Proces gepersonaliseerd leren Verzwaarde routes bovenbouw Versneld examen Mavo+ Talentstromen Schooljaar 2015-2016 pilot brugklas Coaching
Schooljaar 2016-2017 gepersonaliseerd leren Hele onderbouw 14 klassen Werken met de Learning Portal Onderbouw docentenstart Onderbouw dagelijks dagstart en dagsluit Wekelijkse coaching (hele school) Coaching bij 1fte max 20 leerlingen Om tijd te winnen naar 40 minuten rooster
Gepersonaliseerd leren http://mavo.kennemercollege.nl/nieuws/Gepersonaliseerd-leren-op-het-KC-locatie-mavo/17869730
Coaching Coachgesprek: wekelijks, individueel, onderwijsleergesprek, leerdoelgericht COL-gesprek: coach, ouder, leerling 3 maal per jaar, lange termijn doelen Didactisch coachen: tijdens de (werk)les Docent als didactische coach in de lessituatie
wat versta jij onder didactisch coachen? Overleg in 2-tallen Frans verwerkt input in mindmap
Pijlers voor didactisch coachen Leerdoelgericht Begripsverheldering Eindcriteria (succescriteria) Feedback (doelgericht en planmatig) Coach stelt vragen Eigenaarschap bij de leerling
7 handreikingen bij didactisch coachen Neutraal. Blijf neutraal in je bevraging. Voorkom vooroordelen; IJsstokjes. Gebruik ijsstokjes en voorkom daarmee het opsteken van vingers; Leerdoelen. Maak met elkaar leerdoelen helder en houd deze constant centraal: refereer voortdurend aan de leerdoelen; Eindcriteria. Maak met elkaar de eindcriteria helder: hoe kun je zien dat/boordelen of het doel behaald is?; Open vragen. Stel open vragen. Neem daarbij de houding aan van niet-weten; Tijd. Geef de leerlingen tijd om rustig na te kunnen denken. Laat stiltes vallen na het stellen van een vraag. Gebruik vervolgens de ijsstokjes; Anna: altijd navragen, niet aannemen. Checken van de opdracht. Terug vragen: is de opdracht wel goed begrepen door iedereen? Door deze wijze van werken laat je elke leerling actief over de vraag/de casus nadenken.
Aan de slag met didactisch coachen Opdracht om een leerdoel te verhelderen; Vaststellen van eindcriteria waarmee je kunt aantonen dat het doel is bereikt.
Korte opdracht Overleg in 3-tallen Stel gezamenlijk de eindcriteria vast waarmee je kunt aantonen dat je leerdoel is bereikt Eindcriteria. Maak met elkaar de eindcriteria helder: hoe kun je zien dat/boordelen of het doel behaald is?;
Inspiratie didactisch coachen Hattie, effectieve interventies Dylan Wiliam, formatieve toetsing Dweck, mindsets Korthagen, leren van binnenuit Voerman & Faber, didactisch coachen
Leerlab docent als didactische coach Ontwikkelen evaluatiewijzer didactisch coachen Instrument en handreiking om de professionele ontwikkeling van de docent als didactische coach te ondersteunen Zelfevaluatie didactisch coachen Collegiale consultatie Intervisie
Voorbeeld indicatoren startset Doelen stellen (feed up): de coach behandelt de gestelde leerdoelen met de leerling Op weg naar leerdoelen (feedback): de coach checkt hoe ver de leerling is op weg naar alle leerdoelen Bijstellen van strategieën (feed forward): de coach laat de leerling de gevolgde strategieën bijstellen/aanscherpen
Evaluatiewijzer didactisch coachen Meer info: http://resultaten.leerling2020.nl/evaluatiewijzer-didactisch-coachen/
Vragen? Leerdoel behaald?
Feedback Post-IT met feedback