de docent als didactische coach

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Docentendag
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Coaching week Rotterdam Academy.
Gepersonaliseerd leren:
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Toekomstgericht onderwijs
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Learning Portal Schooljaar Learning Portal Leermateriaal voor het behalen van individuele leerdoelen Wat, waar, wanneer en hoe je leert Home.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Gepersonaliseerd leren (GPL) vmbo-tl coaching. Coach  Relatie  Betrokkenheid  Eigenaarschap (tempo / niveau)  Overzicht  Uitdaging  Rust  Enthousiasme.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Module 6; didactisch handelen
Informatieavond klas
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
NDdA Kunskapsskolan.
Gepersonaliseerd leren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Uitstroomgesprekken.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Gesprekstechnieken Les 6.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Logboek & planners ..
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

de docent als didactische coach Frans Geldermans Katinka Kroon

wat is je leerdoel voor deze workshop? je kunt het leerdoel op de kaart schrijven

Uitgangspunten gepersonaliseerd leren Iedere leerling op zijn/haar individuele niveau laten excelleren waarbij differentiatie op tempo en niveau mogelijk is Gebruik maken van verschillende leervoorkeuren en -strategieën Bijdragen aan de ontwikkeling van vaardigheden bij leerlingen Beter inspelen op hetgeen een individuele leerling motiveert Leerlingen meer inzicht bieden in het eigen leren

Proces gepersonaliseerd leren Verzwaarde routes bovenbouw Versneld examen Mavo+ Talentstromen Schooljaar 2015-2016 pilot brugklas Coaching

Schooljaar 2016-2017 gepersonaliseerd leren Hele onderbouw 14 klassen Werken met de Learning Portal Onderbouw docentenstart Onderbouw dagelijks dagstart en dagsluit Wekelijkse coaching (hele school) Coaching bij 1fte max 20 leerlingen Om tijd te winnen naar 40 minuten rooster

Gepersonaliseerd leren http://mavo.kennemercollege.nl/nieuws/Gepersonaliseerd-leren-op-het-KC-locatie-mavo/17869730

Coaching Coachgesprek: wekelijks, individueel, onderwijsleergesprek, leerdoelgericht COL-gesprek: coach, ouder, leerling 3 maal per jaar, lange termijn doelen Didactisch coachen: tijdens de (werk)les Docent als didactische coach in de lessituatie

wat versta jij onder didactisch coachen? Overleg in 2-tallen Frans verwerkt input in mindmap

Pijlers voor didactisch coachen Leerdoelgericht Begripsverheldering Eindcriteria (succescriteria) Feedback (doelgericht en planmatig) Coach stelt vragen Eigenaarschap bij de leerling

7 handreikingen bij didactisch coachen Neutraal. Blijf neutraal in je bevraging. Voorkom vooroordelen; IJsstokjes. Gebruik ijsstokjes en voorkom daarmee het opsteken van vingers; Leerdoelen. Maak met elkaar leerdoelen helder en houd deze constant centraal: refereer voortdurend aan de leerdoelen; Eindcriteria. Maak met elkaar de eindcriteria helder: hoe kun je zien dat/boordelen of het doel behaald is?; Open vragen. Stel open vragen. Neem daarbij de houding aan van niet-weten; Tijd. Geef de leerlingen tijd om rustig na te kunnen denken. Laat stiltes vallen na het stellen van een vraag. Gebruik vervolgens de ijsstokjes; Anna: altijd navragen, niet aannemen. Checken van de opdracht. Terug vragen: is de opdracht wel goed begrepen door iedereen? Door deze wijze van werken laat je elke leerling actief over de vraag/de casus nadenken.

Aan de slag met didactisch coachen Opdracht om een leerdoel te verhelderen; Vaststellen van eindcriteria waarmee je kunt aantonen dat het doel is bereikt.

Korte opdracht Overleg in 3-tallen Stel gezamenlijk de eindcriteria vast waarmee je kunt aantonen dat je leerdoel is bereikt Eindcriteria. Maak met elkaar de eindcriteria helder: hoe kun je zien dat/boordelen of het doel behaald is?;

Inspiratie didactisch coachen Hattie, effectieve interventies Dylan Wiliam, formatieve toetsing Dweck, mindsets Korthagen, leren van binnenuit Voerman & Faber, didactisch coachen

Leerlab docent als didactische coach Ontwikkelen evaluatiewijzer didactisch coachen Instrument en handreiking om de professionele ontwikkeling van de docent als didactische coach te ondersteunen Zelfevaluatie didactisch coachen Collegiale consultatie Intervisie

Voorbeeld indicatoren startset Doelen stellen (feed up): de coach behandelt de gestelde leerdoelen met de leerling Op weg naar leerdoelen (feedback): de coach checkt hoe ver de leerling is op weg naar alle leerdoelen Bijstellen van strategieën (feed forward): de coach laat de leerling de gevolgde strategieën bijstellen/aanscherpen

Evaluatiewijzer didactisch coachen Meer info: http://resultaten.leerling2020.nl/evaluatiewijzer-didactisch-coachen/

Vragen? Leerdoel behaald?

Feedback Post-IT met feedback