Research Centre for Education and the Labour Market

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Good practice 2 Het vakcollege techniek is een samenwerking tussen vmbo (Maris Vakcollege techniek) en mbo (ROC Mondriaan techniek) Jonge talenten stimuleren.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Het veranderend landschap in het MBO
Drs. G. Groothuijsen, UCI 1 Spirituality Network for Education SPINE Van project naar proces.
Goud in Handen!.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Utrecht, 11 juni
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Honoursonderwijs in HBO
Robotisering en de arbeidsmarkt
Volgende stap in de loopbaan van …
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Onderzoek naar Regionaal Comakership
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Naam: Luuk Rötjes Klas: 3MA1
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Aanpak van laaggeletterdheid
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Research Centre for Education and the Labour Market
Welkom op het Saenredam College
Research Centre for Education and the Labour Market
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Oude wijn en nieuwe wijn: ontwikkelingen in het beroepsonderwijs
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Research Centre for Education and the Labour Market De toekomst van vakmanschap Rolf van der Velden

Achtergrond Project ‘Toekomst van vakmanschap’. Consortium van UvA (sociologie), Kohnstamm Instituut, ECBO en ROA. Subsidie van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Vakmanschap

Vakmanschap

Wat is vakmanschap? (1) Verschillende beelden: Wat is het niet? Specialist Praktijk Kwaliteit Beroepstrots Wat is het niet? “Slecht vakmanschap bestaat niet” Routinewerk Praktijk zonder kennisbasis

Wat is vakmanschap? (2) Vakmanschap is een combinatie van hand- en hoofdwerk, waarvoor scholing en ervaring nodig zijn om het werkveld te overzien en complexe taken daarbinnen zelfstandig, met goed resultaat en op gemotiveerde wijze uit te voeren.

Praktische “ specialistische Drie typen generalistische vakman Praktische “ specialistische praktische “vakman” routine vs. autonomie breed vs smal

Voorbeelden Breed vakmanschap Specialistisch vakmanschap Praktisch vakmanschap Politieagent Opsporingsbeambte Beveiligingsmede-werker Verpleegkundige Dialyse verpleegkundige Helpende zorg Allround lasser Tig Lasser Basis lasser

Type vakmanschap en mbo niveau Graag dikke pijl toevoegen

Loopbaanperspectief Beroepsopleiding geeft betere bescherming dan algemene opleiding: minder werkloos, betere integratie op arbeidsmarkt. Dit geldt vooral in begin van loopbaan. Voordeel met name voor brede en specialistische vakmensen; praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in banen met lage status.

Toekomstige ontwikkelingen Toekomstperspectieven voor praktische vakmensen matig door automatisering en polarisering op de arbeidsmarkt. Toekomstperspectieven voor brede en specialistische vakmensen goed. Rol technologische en organisatorische veranderingen: groter beroep op generieke kernvaardigheden.

Beroepsonderwijs en generieke vaardigheden Slingerbeweging: meer vs minder aandacht 1977: “Ach meneer, ze kunnen geen hamer meer vasthouden” (SMO) 2010: referentieniveaus taal en rekenen Twee visies op relatie specifiek-generiek: Complementair: geïntegreerde ontwikkeling van beiden Trade-off: gescheiden ontwikkeling: “Al die tijd aan taal en rekenen gaat ten koste van het vak”

Wat laat het onderzoek zien? Ook voor beroepsopgeleiden geldt dat algemene kernvaardigheden succes op de arbeidsmarkt bepalen, en wel vanaf de start. Aanwijzing dat verwerving van generieke en specifieke vaardigheden eerder complementair is dan trade-off: wie goed is in specifieke vaardigheden is in de regel ook goed in kernvaardigheden en omgekeerd. Maar in duale systemen wel meer trade-off.

Conclusies en beleidsimplicaties (1) Vakmanschap (zowel breed als specialistisch) heeft zeker toekomst: goede perspectieven voor MBO 3 en 4. Ook later in de loopbaan geen nadeel van het hebben gevolgd van een beroepsopleiding voor deze groep. Wel zorgen over perspectieven praktische vakmensen (MBO 1 en 2): automatisering, belang generieke vaardigheden, verdringing. Praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in beroepen met lage status.

Conclusies en beleidsimplicaties (2) Vakmensen ondervinden geen nadeel van hun specifieke vaardigheden: integendeel die beschermen juist op de arbeidsmarkt. Maar ze hebben ook generieke vaardigheden nodig om later ‘employabel’ te blijven, vooral later in de loopbaan. In de juiste condities hoeft dit geen trade-off te zijn: generieke en specifieke vaardigheden kunnen tegelijkertijd ontwikkeld worden.

Het dilemma Algemene kernvaardigheden net zo belangrijk voor beroepsopgeleiden als voor algemeen opgeleiden. Maar keuze voor beroepsonderwijs is (mede) ingegeven door een ‘afkeer’ voor algemene vakken. Hoe kun je die groep bereiken en opleiden voor een beroep en tegelijkertijd hun algemene vaardigheden ontwikkelen? Dat lijkt beter te lukken in een schoolse setting, maar zorg dan wel voor authentieke leeromgeving.