Thema 3 Leerplicht als samenwerkingspartner Studieochtend SWV De Eem 01-11-16 : Samen op koers Anita van Griethuijsen, leerplichtambtenaar gemeente Amersfoort
Waarvoor kan ik terecht bij de leerplichtambtenaar? 2/12 Leerplicht als samenwerkingspartner Waarvoor kan ik terecht bij de leerplichtambtenaar? 1. Meldingen van ongeoorloofde/zorgelijke afwezigheid 2. Overleg over opvallend/langdurig ziekteverzuim 3. Overleg over verlofaanvragen 4. Melding van verzuim wegens vakantie/uitstapje 5. Klankbord voor andere zaken die gaan over de aanwezigheid van leerlingen op school 1. 16 lesuren te laat en/of zonder geldige reden afwezig in de 4 weken moet verplicht gemeld worden bij de leerplichtambtenaar, bij zorgen mag minder verzuim gemeld worden. De eerste insteek van de leerplichtambtenaar is om samen met ouders, leerling en school het verzuim op te lossen. In het uiterste geval doet de leerplichtambtenaar samen met school een zorgmelding of kan de leerplichtambtenaar een proces-verbaal tegen ouders opmaken (uitkomst vaak een boete, soms een rechtszitting). 2. Gezonde leerlingen krijgen gemiddeld twee keer per jaar griep. Mist een leerling meer dan 5 keer per jaar lessen wegens ziekteverzuim? Dan is het goed om met ouders te bespreken wat daaraan ten grondslag ligt en wellicht de objectieve kijk van de GGD-arts te vragen. Heeft een leerling een chronische ziekte of is de leerling langdurig ziek? Meld bij leerplicht hoe het aangepaste schoolprogramma van de leerling eruit ziet en wat het plan van aanpak is voor volledige terugkeer naar onderwijs, in samenwerking met het SWV en De Kleine Prins. 3. U mag over maximaal 10 lesdagen verlof beslissen, houdend aan de wettelijke regels. Wanneer de aanvraag meer dan 10 dagen is, dan doorsturen naar leerplicht. 4. Vanaf een halve lesdag melden. De eerste keer maximaal één dag verzuim is een waarschuwing voor ouders. De tweede keer of meer dagen is een proces-verbaal. 5. Advies over toptalentenbeleid of verzuimbeleid, overleg over schorsing, verwijdering of wanneer een kind dreigt thuis te komen zitten.
Wat als de situatie van een leerling op school niet meer houdbaar is? 3/12 Leerplicht als samenwerkingspartner Wat als de situatie van een leerling op school niet meer houdbaar is? 1. Overleg met ouders 2. Betrek het Samenwerkingsverband 3. Betrek de leerplichtambtenaar 4. Organiseer een groot overleg 1. Maak samen met ouders een plan van aanpak. Wees helder over wie de regie heeft en wie de contactpersoon binnen school is. Bespreek bij dreigende uitval van tevoren goed met ouders wanneer de situatie niet meer houdbaar is voor school. Wees open en eerlijk, hoe lastig ook. Beslis niet voor ouders, maar met hen. Geef ouders de tijd om de na te denken. 2. Is er geen verbetering? Blijkt uw school niet de zorg en het onderwijs te kunnen bieden die de leerling nodig heeft? Dreigt het kind thuis te komen zitten? Bespreek dan met het SWV de mogelijkheden voor aanpassingen of een andere passende plek voor het kind. 3. In eerste instantie zijn wij uw klankbord. Wie kunt u nog meer betrekken? Is er een andere onderwijsplek in zicht? Wat doen we als ouders dit niet zien zitten? Kan er tijdelijk een aangepast onderwijsprogramma aangeboden worden? Wat zijn de regels voor schorsing en verwijdering? Wanneer kan leerplicht handhaven? 4. Loopt de situatie vast, dan ligt de verantwoordelijkheid bij school om iedereen bijeen te roepen op mee te denken. Denk aan de ouders, iemand uit hun omgeving, SWV, leerplicht, betrokken hulpverlening, de leerkracht en een voorzitter vanuit school. Welke mogelijkheden zijn er voor deze leerling om onderwijs te volgen?
Wat zijn de regels bij schorsing? 4/12 Leerplicht als samenwerkingspartner Wat zijn de regels bij schorsing? 1. Hoor het verhaal van alle betrokkenen 2. Maak de schorsing officieel met een brief met bezwaarmogelijkheid 3. Zorg voor schoolwerk en afspraken om dit te bespreken op school 4. Licht de leerplichtambtenaar en de Onderwijsinspectie in (bij 1+ dag) 5. Laat de leerling weer toe in de les na de schorsing Een schorsing kan ingezet worden wanneer de situatie voor een leerling zelf, schoolgenootjes en/of leerkrachten onveilig is. Let op dat wettelijk gezien een time-out, interne schorsing of externe schorsing allemaal hetzelfde is! Bij handelingsverlegenheid is het invoeren van een tijdelijk aangepast onderwijsprogramma een gerechtvaardiger middel dan het inzetten van een schorsings- of verwijderingsprocedure. De verwijderingsprocedure is nagenoeg hetzelfde als de schorsingsprocedure. De leerling mag niet langer dan een week thuiszitten, een aangepast onderwijsprogramma aanbieden mag wel. De leerplichtambtenaar moet hiervan op de hoogte zijn.
Leerplichtambtenaren regio Eem 5/12 Leerplicht als samenwerkingspartner Leerplichtambtenaren regio Eem Gemeente Naam e-mail telefoonnummer Amersfoort Jolanda Gerhardt jm.gerhardt@amersfoort.nl 033-469 4458 Anita van Griethuijsen ah.vangriethuijsen@amersfoort.nl 033-469 5328 Shelley Jong-Nieboer se.jong-nieboer@amersfoort.nl 033-469 4265 Nicole Tates-Jansen n.tates@amersfoort.nl 033-469 4761 Ineke van de Wijngaart ij.vandewijngaart@amersfoort.nl 033-469 4857 Baarn Sabrina Kommers sabrina.kommers@baarn.nl 035-548 1799 Bunschoten Ria Groothuijse r.groothuijse@bunschoten.nl 14 033 Leusden Diny Lambrechts d.lambrechts@leusden.nl 033-496 1523 Jessica de Wit jwt@leusden.nl 033-496 1691 Soest Irene Koelewijn i.koelewijn@soest.nl 035-609 3542 Yvonne van Marle y.vanmarle@soest.nl 035-609 3457 Noesjka van der Pal n.vanderpal@soest.nl 035-609 3680 Woudenberg Irene Jansen i.jansen@woudenberg.nl 033-286 911