Toptechniek in Leiden: LiS
Visie “De LiS is een nationaal erkende topschool in het MBO, gericht op het opleiden van goedgeschoolde vakmensen gespecialiseerd in precisietechnieken”
Centrum Innovatief Vakmanschap Vanaf 1 januari 2013 heeft de LiS de status CIV Geld voor innovaties in onderwijs en faciliteiten! Inbreng vanuit bedrijven verhoogd Innovatieve projecten voor onze 3e en 4e jaars Punt 2: hun vak? Punt 3: enthousiasme Laat je deze slide direct zien, of wil je afwachten of er naar gevraagd wordt? (dwz 8 en 9 verwisselen?)
Medische precisietechnologie (“cure”) heeft betrekking op oplossingen ter voorbereiding, uitvoering of controle van medische behandelingen. CiV-LSH richt zich o.a. op chirurgische robotica, minimaal invasieve instrumenten en stuurbare catheters voor kijkoperaties en interventies, optisch technologie voor diagnose, micro-mechanische pompjes voor medicatietoediening en oplossingen voor reiniging en desinfectie van instrumenten. Innovatieve zorgtechnologie (“care”) richt zich op de omgeving van patiënt en zorgverleners. CiV-LSH richt zich onder andere op kunstmatige ledematen en revalidatie, domotica en mechatronische hulpmiddelen ter ondersteuning van patiënten of zorgverleners. Precisie engineering voor LSH- onderzoek en instrumentatie (R&D) heeft in de context van CiV-LSH betrekking op precisiesystemen voor elektronen microscopen, bioreactoren en andere hoogwaardige instrumentatie voor LSH-onderzoek en -processen.
Wat maakt LiS nog meer bijzonder Rijke historie…
Opgericht in maart 1901 door Prof. Dr. Heike Kamerlingh-Onnes Zonder LiS geen Leidse Nobel prijzen Zeer goede naam Innovatie en precisietechnologie Ook buiten Nederland Hoog eindniveau Gegroeid naar 200 leerlingen – en nog steeds groeiend Onafhankelijke MBO+ vakschool
Ontplofbare toestellen…
Wat wil de LIS in de toekomst Top-MBO zijn en blijven Groei studentenaantal bestendigen Professionalisering administratieve processen Naadloze aansluiting opleiding LIS –› HBO Precisietechnologie
Onderwijs Punt 2: hun vak? Punt 3: enthousiasme Laat je deze slide direct zien, of wil je afwachten of er naar gevraagd wordt? (dwz 8 en 9 verwisselen?)
Welke opleidingen Primair: Research Instrumentmaker niveau 4 Uitstroomrichtingen: Metaal/micromechanica Glas/keramiek/optiek Punt 2: hun vak? Punt 3: enthousiasme Laat je deze slide direct zien, of wil je afwachten of er naar gevraagd wordt? (dwz 8 en 9 verwisselen?)
Welke opleidingen Uitstroommogelijkheden: Na 2 ½ jaar: verspaner (niveau 2) Na drie jaar: Instrumentmaker (niveau 3) 4e jaar: specialistenopleiding Research Instrumentmaker Punt 2: hun vak? Punt 3: enthousiasme Laat je deze slide direct zien, of wil je afwachten of er naar gevraagd wordt? (dwz 8 en 9 verwisselen?)
Praktijk 1e jaar: 50 % praktijk 2e en 3e jaar: 2/3 praktijk, 1/3 therorie 4e jaar eerste helft: groepsproject, 2 dagen p/w 4e jaar tweede helft: afstudeerproject 100%
Praktijk buiten LiS Afstuderen BPV 1e helft 4e jaar: groepsproject In 2e helft van 2e jaar formatief In 1e helft van 3e jaar summatief (beoordelend) Afstuderen 1e helft 4e jaar: groepsproject 2e helft 4e jaar: individueel project
Vereisten BPV Erkende stageplaats, nu nog Kenteq Zoveel mogelijk echt werk, op niveau studenten. BPV-begeleidingsmap geeft leidraad Er zijn enkele BPV-werkstukken verplicht
Vereisten afstudeeropdracht Ontwikkelcomponent op “maakniveau” Van ruwe schets tot prototype Er moet een werkend eindproduct staan De theorie moet aantoonbaar toegepast worden
Vragen?