Etaleren en presenteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Beeldaspecten.
Auteurs: Rinnert Deelstra Tamanna Zirak
Ordening, samenstelling van onderdelen in een groter geheel
Een moodboard?.
RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
Lezing door Kick de Wolff
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Ruimte Opdracht 4.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Een kleurrijk avontuur.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Assortiment dat wat er te koop is.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Winkelstraat de Heurne
De vraag is je beste vriend
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Leer weer jezelf te zijn
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Presenteren en Etaleren
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Project Kerstmarkt 2013 Etaleren 13 tips.
Onbepaald voornaamwoord
LOB Presenteer je stagebedrijf
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Nee Zeggen!.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
volgende bladzijde terug
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Ontvangt en verwerkt goederen
Project Kerstmarkt Etaleren 13 tips.
Etaleren/Presenteren
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
De treinrails in je lichaam
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Etaleren en presenteren Hoe doe je dat?

Succesvolle etalage Concept: De laatste jaren is de online winkelwereld enorm gegroeid maar toch gaat er niks boven een fysieke winkel. Hier kun je het concept ontmoeten, voelen, proeven en beleven. In een fysieke winkel is de etalage ook een belangrijk marketingmiddel. Kort gezegd de etalage is het visitekaartje en uithangbord van jouw unieke onderscheidende concept. Daarom is het belangrijk om eerst je eerst goed in het concept te verdiepen voordat je gaat presenteren. Creativiteit: Een etalage of presentatie begint met een idee. Het idee kan ontstaan door een product of productgroep. Wat wil je nu even goed in de spotlight zetten? Wat willen we onze klanten vertellen of laten beleven? Inzicht: Hoe trigger je de klant en hoe verleid je deze tot een aankoop? De producten of diensten die aangeboden worden moeten de klant visueel prikkelen door een presentatie. De klant centraal: Waarom kopen we eigenlijk? Veel hebben we niet nodig. Antwoord: kopen is een emotie, we belonen onszelf. Zorg er voor dat je de dromen, wensen en behoeftes van je doelgroep kent.

Etaleren Zonder presentatie geen verkoop! Buitenpresentatie is net zo belangrijk, je voelt je welkom, uitnodigend om binnen te komen. Mensen moeten blijven kijken naar je presentatie of etalage, steeds weer iets nieuws zien. Er moet een blikvanger zijn, dit geeft stopkracht

Etaleertechnieken en middelen Composities Een compositie krijg je door het ordenen van presentatiedelen één geheel. Een van de belangrijkste onderdelen van het etaleren is de compositie van de producten. Dit is de basis van elke goede presentatie. Compositie is te vergelijken als met een gevoel. Het moet goed aanvoelen en nog belangrijker: in balans zijn. Door dit regelmatig te oefenen kan iedereen leren om een goede compositie neer te zetten. Er zijn verschillende soorten composities. (denkbeeldig kan je een lijn om de producten trekken) Piramide Symmetrisch A- symmetrisch Ritme

Piramide De piramidevorm vind je in bijna alle composities terug. De presentatie of producten lopen vanaf het hoogste punt in de breedte naar beneden. De piramidecompositie kan ook gebruikt worden op een tafelpresentatie waar de klant omheen loopt, alle kanten moeten interessant zijn.

Symmetrie Symmetrie is een makkelijke compositie om te maken. Het werkt als een spiegelbeeld. Beide kanten zijn gelijk. Een symmetrische compositie geeft een rustig en krachtig beeld. Het nadeel is dat het een statisch effect geeft.

Ritme Bij deze compositie is een ding belangrijk: herhaling! Door de herhaling ontstaat er een krachtig geheel. Met een ritme compositie kun je ook richting geven aan een presentatie. Zorg wel dat het ritme strak wordt uitgevoerd.

A-symmetrisch Lijkt veel op de piramide compositie maar hij is spannender om naar te kijken. De compositie is niet symmetrisch en dat valt op. Het zwaartepunt ligt in het midden maar deze loop verschillend naar de zijkanten uit.

Decoratie/ licht en achtergrond Zorg voor diepte, dus plaats verrassingen in je etalage. Mensen moeten dan even goed kijken, iets wat onvoorspelbaar is. Maak hem spannend. Aandachtstrekker We gebruiken decoratie, geur, beweging en nieuwe technieken om aandacht te trekken, om een bepaalde sfeer te creëren of om de producten te ondersteunen. Klanten zijn gevoelig voor seizoenen, actualiteit en humor. Licht Zonder licht zien we niet veel. Alles wat we zien manifesteert zich doormiddel van licht en kleur. Daarom is licht een belangrijk onderdeel. Maak gebruik van spots om dingen uit te lichten. Kleur Kleur is erg belangrijk in een presentatie. Zo kan je 1 kleur gebruiken maar ook kleuren die tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen, deze kleuren zijn het opvallendste.

Kleurencirkel

Blikvanger Je kan in een etalage gebruik maken van opbouwmaterialen zoals blokken e.d. dit is belangrijk om de producten op de juiste hoogte te krijgen. Bij elke compositie speelt het zwaartepunt of de blikvanger een belangrijke rol. De blikvanger is het punt waar mensen als eerste naar kijken als ze de etalage zien, het valt op!

Opdracht Maak zelf drie composities in de etalages! Maak in de stad van iedere compositie een foto van een etalage. Noteer bij deze foto’s wat de blikvanger is!

Goed presenteren doet verkopen!

Wat heeft presenteren te maken met de marketing mix?

Presenteren Presenteren van je producten in de winkel is tevens zo belangrijk, wat je buiten hebt staan moet overeen komen met wat je binnen verkoopt; Overzichtelijk en winkelbaar; Eventueel een thema uitgewerkt; Op groepen; Mensen willen het product beleven!

Doel!!! A= Attention (aandacht) I= Interest (interesse of interessant) D= Desire (verlangen, ik wil het hebben….) A= Action (actie! Kopen!)

Verschillende presentatievormen A: hoek presentatie, B: wandpresentatie, C: hoek/wand presentatie, D: doorloop presentatie, E: kopstand en een F: eiland presentatie.

Hoekpresentatie

Wand presentatie

Kop presentatie

Eilandpresentatie

Doorloop presentatie

Belangrijke eisen Grote potten/vazen boven Schalen onder Een duidelijke blikvanger Winkeldochters bij de blikvanger Groeperen Zien/voelen/proeven….mensen de producten laten beleven! Communicatie

Opdracht Maak een korte P.P. (of een prezi) van jouw stage bedrijf waarin je de verschillende presentatie vormen laat zien, presenteren ze op jouw bedrijf niet dan zoek je een bedrijf. Je mag zelf kiezen of het gaat om een binnen of buitenpresentatie. (vragen of je foto’s mag maken)

Opdracht voor deze week Maak drie foto’s van goede presentaties in de winkel. Wat doet de winkel om je tot aankoop over te laten gaan? Om te kunnen kiezen? Hoe zit het met de communicatie.