Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Wat is strategisch leren?
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
Wat is interactieve marketing?
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Customer service en planvorming
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
H10: Prijsmanagement.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
MULTICHANNELING CE / SPM week 2.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Business Marketing Management
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Het nut van Business Planning
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Naar een optimaal HR - beleid
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De marketing van kennis
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Inleiding tot marktonderzoek
Sociale media inzetten
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Visieontwikkeling Les
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Hoe het HOM4 te gebruiken? Hoofdstuk 3 De Online Marketing Strategie en het 4C-Model

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3 Het succes van de moderne marketeer zit in het relevant inzetten en op het juiste moment tijdens het aankoopproces van on- en offline marketing instrumenten tot een optimale mix ontstaat Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Maar …het online marketing budget neemt veel sneller toe!

Multi-Channel Marketing vs Cross-Channel Marketing? Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

De Consument is al lang een Cross-Channel shopper

Van Naar Massa Awareness Marketing Strategie Lange termijn Single en Multi Creativiteit Continuïteit Bepaalde tijd 9 to 5

De Plaats van Online Marketing

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Focus: Reactiesnelheid Data base kwaliteit Visie: Top-down Data driven i-dentiteit: Zijn wie je bent (Authenticiteit) Beloftes waar maken

Online marketing strategische vragen Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe zetten we die middelen in? Wie doet wat, wanneer? Hoe vindt controle plaats? Copyright OmniBrand Consultancy B.V.

KSF: Kritieke Succes Factoren Online Marketing Strategie Budget Organisatie Structuur & Cultuur Online ervaring en kennis Online visie van Directie Product of dienst Ontvankelijkheid van doelgroep Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Verband strategie en organisatiestructuur Onderliggende basis veronderstellingen Gevolgde/aangehangen waarde voor de organisatie Artifacts = organisatie onderdelen Organisatie cultuur Strategie Organisatie structuur Operatie inrichting

iPACT voor online succes Personeel, Stakeholder Management Afhandeling (Service & Supply) Content Management Techniek Juridisch Betrek het personeel, management en de stakeholders vanaf dag 1 Betrek de afdeling order afhandeling direct Betrek de personen die content moeten gaan leveren Betrek techniek en ICT Check de juridische consequenties met de juristen Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3 3 online Strategieën De activiteiten van deze organisatie spelen zich rond het internet af. Wehkamp, managementboek.nl en Sunweb zijn voorbeelden van bedrijven die zonder internet niet kunnen bestaan. Organisatie gefocust op een sterk internetbeleid. Dit is noodzakelijk om concurrerend te blijven en/of te overleven. Online bankieren ING Internet als hulpmiddel om organisatie doelen te realiseren. De afweging is belangrijk. Naarmate het belang van het internet toeneemt moet de organisatie brede afstemming worden verhoogd. De praktische waarde van deze strategieën beperkt. Het zegt weinig over wat te gaan doen en hoe. Internet als missie Internet als kritische succes factor Internet als strategisch hulpmiddel Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Van strategie naar taktiek Reach; het creeren van bereik Engage; boeien en binden Activatie; waarde en meerwaarde creatie Nurture; Converteren en waarmaken Benadrukken dat dit internet anders maakt dan de traditionele marketing Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3 Van 4P’s naar 4C’s Customer value Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3 Van 4P’s naar 4C’s Customer value Consumer value/Customer solution: Het online onderscheidend vermogen dat het aanbod UNIEK maakt. Customer Cost: Prijs die online wordt berekend, maar ook de premiums en kortingen alsmede de moeite die de consument moet doen om het aan te schaffen. Convenience: Gebruiksvriendelijkheid van het kanaal maar ook van de site. Snelheid van bedienen en bestellen. Communication: look and feel van de website en webuitingen. Hoe complex versus eenvoudig is de website. Interactie, ontwerp en usability (gebruiksgemak) BOL.com 1001 producten -> levering aan huis binnen 24 uur door het meest betrouwbare internet warenhuis Aanschafprijs -> Naar de stad, zoeken en ophalen kost tijd en geld Winkel - > Bestellen 24/7 vanaf de bank, via een overzichtelijke goed werkende website Advertenties – Eenvoudige overzichtelijke website met een Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

De Scorecard

Online Strategische doelstellingen Financieel (Verlies & Winst vs LW, LM, LY, Bud) Klant (Customer service/ NPS etc. ) Performance Website (Snelheid/Stabiliteit etc.) Organisatie (Succession Planning, Training) Fulfilment (Speed to market, the last mile) Performance Online Marketing (SEO/SEA/Affiliate, Social)

Aangeven hoe bedrijven reageren op socialmedia berichten en wat dat vergt voor de organisatie inrichting

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3 Opdracht H3 (->FB) Per projectgroep, in een PowerPoint: Vul het 4C model in voor je opdrachtgever en voor zijn/haar belangrijkste 2 directe concurrenten. Maak een ranking per C van opdrachtgever vs concurrentie Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3