Kwaliteit Verbetercyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Advertisements

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Presentatie PSO Nederland
Discussiegroepen - resultaten
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Teambarometer.
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Monitoren & Verbeteren
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Antibioticaresistentie en teamleren
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Koppeling visie en praktijk
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Welkom bij DAIly NURSE.
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Actieleren.
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit Verbetercyclus Waardigheid en trots Monitorings- en verbeterinstrumentarium

Kwaliteit Verbetercyclus Product Waardigheid en trots Integrale aanpak: Primair leren en verbeteren Secundair: verantwoorden

Waarom KVC? Waar komen we vandaan? Waar willen we naar toe? Vinken, administratieve lasten Meten om te verantwoorden Waar willen we naar toe? Meten om te leren en verbeteren Snelle feedback Stimuleren van dialoog Eigenaarschap bij teams en organisatie aan het roer Toelichting: wat was aanleiding Meten clientervaringen verplicht met CQI, nauwelijks gebruik voor verbeteren. Werd ervaren als administratieve last Zorginhoudelijke indicatoren idem. Kwaliteitsinformatie als administratieve last, nauwelijks gebruikt om te verbeteren: CQI (geen keuze), Zorginhoudelijke indicatoren. Besef: anders informatie verzamelen, snelle terugkoppeling, gebruiksvriendelijk, betekenisvolle informatie, stimuleren van dialoog.

Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Samen leren en verbeteren ‘Dit kwaliteitskader legt nadruk op leren als basis voor kwaliteitsverbetering’ Verplichtingen: Continue werken aan verbeteren door zorgverleners Lerend vermogen zichtbaar maken Kwaliteitsplan met verbeterparagraaf per locatie Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag Clientraadpleging m.b.v. een erkend instrument Organisaties beschikken over een kwaliteitsmanagement systeem De verplichting om per 1-1-2018 te beschikken over een kwaliteitsmanagement systeem. Een kwaliteitsplan met een verbeterparagraaf per locatie voor het volgend jaar. Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag. Cliëntraadpleging als informatiebron voor de evaluatie van zorg is een vast onderdeel van het kwaliteitsverslag. De basis van de cliëntraadpleging is een erkend kwantitatief dan wel kwalitatief instrument naar keuze. Continu werken in de praktijk aan verbeteren door zorgverleners. Zorgverleners zijn in de praktijk nauw betrokken bij het maken van het kwaliteitsplan en kwaliteitsverslag en werken zo op cyclische en ontwikkelingsgerichte wijze mee aan verbetering. Verantwoording afleggen over leren en verbeteren van kwaliteit.

KVC als integrale aanpak Leren en verbeteren Clientervaringen en zelf-evaluatie KK Verantwoorden Als onderdeel van Kwaliteit Managementsysteem Verbetermeting 360: ook toetingskader IGZ: KMS: systematische aanpak om kwaliteit continue te verbeteren Persoonsgerichte zorg Deskundigheid en inzet personeel Sturen op kwaliteit en veiligheid > plan do check act

Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie

Leren en verbeteren Clientraadpleging

Verbetermeting 360: clientervaringen en zelf-evaluatie Inhoud: Persoonsgerichte zorg Wonen en welzijn Veiligheid Leren en verbeteren Netto Promotor Score (NPS) Randvoorwaarden: Leiderschap, governance, management Personeelssamenstelling Gebruik van hulpbronnen Gebruik van informatie Clientervaringen en zelf-evaluatie Kwaliteitskader Ervaringen met 8 thema’s Kwaliteitskader Verbetermeting 360

Verbetermeting 360 – vragenlijst https://acceptatie-care.inforay.nl/irweb_care_went_prod/care/index.asp?kiosk=1 mon@nulmetingdemo.went Mdemo01 ANDER VOORBEELD OBV AANGEPASTE VRAGENLIJST

Verbetermeting 360 - resultatenmonitor

Verbetermeting 360 - resultatenmonitor

Verbetermeting 360 - resultatenmonitor

Verbeterdialoog Snelle terugkoppeling resultaten Ervaringen kwaliteit delen en bespreken Team, bewoners/ familie, Bestuur/MT Verschillende perspectieven vergelijken Teams kiezen zelf verbeterthema’s Verbeterdialoog als steeds terugkerend gesprek Professionele normen en team normen Kernwaarden Teamontwikkeling

Leer- en verbeterposter Logo organisatie • UITZOEKEN • UITVRAGEN Norm: Norm: Norm: Norm: VERBETERTHEMA: Norm: Norm: Actie: SUPPORT Actie: UITDAGINGEN • Actie • Actie Actie: VERBETERACTIES VISIE EN KERNWAARDEN ORGANISATIE

Verbeterapp Van en voor het team zelf Vertaling van de doelen die het team stelt naar de eigen werkpraktijk Check: Hoe ontwikkelen we op de door ons gekozen verbeterthema’s? Input vanuit de eigen doelgroep: dat komt aan! Nodigt uit om direct actie te ondernemen: verbetertips

Verbeterapp Doel: verdiepen verbeterthema’s en monitoren verbeteracties Max. 9 vragen Dagelijks/ wekelijks invullen - Verbetertips!

Aanpak en demo Teams bedenken zelf vragen en richten de enquête zelf in Teams leren eigen resultaten te bekijken en verbeteracties te formuleren Demo: www.pppappp.nl/enquete Gebruikersnaam: enq@demo.went Wachtwoord: dwppp

Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie

Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op? Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag

Wat zijn de ervaringen? Coach:“Aanvankelijk was ik kritisch ten opzichte van de KVC omdat ik opzag tegen het aantal bijeenkomsten en de investering voor de teams. Maar nu we de verbeterdialogen hebben gehad zie ik hoe de teams eigenaarschap pakken en dat de beweging echt van onderaf ook op gang komt.” Teamleider: “Het gesprek dat door de KVC op gang komt gaat over de directe zorg die geleverd wordt en dat raakt de teams meteen, waardoor eigenaarschap wordt gestimuleerd. Dit werkt ook ondersteunend voor het implementeren van zelforganisatie.”  Medewerker: “We hebben nu echt gesprekken over kwaliteit.” Bewoner: ‘Fijn dat we zo snel al iets terug horen en dat er ook echt iets mee wordt gedaan!’

Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Wifi Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

Kwaliteit indicatoren in teamdashboard Verplichte kwaliteitsindicatoren thema Veiligheid: Medicatieveiligheid Antipsychotica gebruik Antibiotica gebruik Decubituspreventie Gebruik VBM Preventie acute ziekenhuisopname Zorgleefplan Dashboard: informatie beschikbaar op teamniveau, locatieniveau, organisatieniveau Uitwerking: bv. % cliënten bij wie met een regelmatige frequentie (bijv. elke drie maanden) een formele medicatiereview plaatsvindt door apotheker en specialist ouderengeneeskunde. >> wat verstaan we onder regelmatige frequentie? Wat verstaan we onder een formele medicatiereview?

Verantwoorden Verbetermeting 360 Verbeterdialoog Kortcyclisch verbeteren Kwaliteit in de teams: leren en ontwikkelen Verantwoording kwaliteit teamniveau Uitkomsten Verbetermeting, team, locatie, organisatie Uitkomsten Verbeterdialoog Verbeterthema’s & (Resultaten) verbeteracties Kwaliteit indicatoren Veiligheid Verantwoording en compliance organisatie: Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Meten en verbeteren: input Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Dialoog en verbeteren: lerend vermogen zichtbaar N.B. Link naar kwaliteitskader. KVC geeft output op verschillende niveaus: Verbetermeting: hoofdlijnen: wat gaat goed, wat moet beter Verbeterdialoog: leren en reflecteren van ervaringen en uitkomsten. Verbeterapp: Verbeteracties, resultaten verbeteracties Kwaliteitsindicatoren Veiligheid: verplicht vanuit KK > ook tonen in Team dashboard kwaliteit.

Kosten Aantal medewerkers Verbetermeting Verbeterapp € 1.900 € 2.000 125 - 250 medewerkers € 2.880 € 2.970 250 - 750 medewerkers € 3.840 € 3.960 750 - 1250 medewerkers € 4.680 € 4.950 1250 - 1750 medewerkers € 5.370 € 5.940 1750 - 2500 medewerkers € 6.930 ≥ 2500 medewerkers € 6.450 € 7.920 Pilot (2 teams, 6 mnd): € 700 € 750

Voorbeeld doorlooptijd implementatie en borging Onderdeel Mnd 1 Mnd 2 Mnd 3 Mnd 4 Mnd 5 Mnd 6 Mnd 7 Mnd 8 Mnd 9 Mnd 10 Mnd 11 Mnd 12 Verkennings-fase ± 4 wk   Voorbereidings-fase Start implementatie ± 2 wk Leer- en verbeterfase ± 18 wk Borgingsfase ± 12 wk NB. Verbetermeting vindt minimaal 1x per jaar plaats

Vragen om te stellen binnen de organisatie Wat doet jullie organisatie om leren en verbeteren te implementeren zoals in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg wordt gevraagd? Op welke manier kan de Kwaliteit Verbetercyclus daaraan bijdragen? Welke belemmeringen verwacht je?