Ken je doelgroep: Persona’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Communicatiestrategie
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ondernemend Participatiebeleid
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Kwestie van Kreativiteit
Hoe kan het jou veranderen?
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Ketnet.
De Transformator.
“Let’s talk about you & me”
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
Dialoog gaat online verder
Geld verdienen met trends
Sociaal energiebeleid
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Kwantitatief onderzoek
Inbound Marketing Plan

het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
ActiFifty.5 Team 3 Kim van Olderen Sammy de Keijne Belinda Sekeris Roland Pastoor Lou Jonker.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Doel 4 NACL: Minder jongeren roken ALV 10 januari 2014.
VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Doelen VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Hoofddoel: Op duurzame wijze professionaliseren.
PERSONAS Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Milieu Centraal - Marlon Mintjes Proeftuin Heerhugowaard.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Maatschappelijk vraagstuk
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Willem II-passage als onderdeel van route
2017 – Digital Pixel Marketing
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
‘Quote die de persona in een zin weergeeft of typeert”
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Communicatie Christel
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Social media voor statenleden/politici
Persona’s maken, hoe doe je dat?
“Knuffels” hoeveelheden
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Ken je doelgroep: Persona’s Persona = Masker (Latijn)

Persona’s Gedetailleerde representatie van een (voorbeeld)klant Zeer bruikbaar in je (online) marketing: Marketing(boodschap) anno 2017 moet goed aansluiten bij de doelgroep Je doelgroep en hun (informatie)behoefte en gedragen kennen is dan essentieel Verschillende soorten persona’s: Primaire persona Secundaire persona Negatieve persona

Voorbeeld: je verkoopt zonnepanelen David Jonge vader, Voorkeur voor visuele media; doet grondig onderzoek; kind van online generatie; kiest voor economische oplossingen Bewust van Probleem Mijn energierekening lijkt aan de hoge kant Vragen & Antwoorden Vraag: Wat is de gemiddelde energierekening voor een eengezinswoning eigenlijk? Vraag: Wat zijn de grootste energieverbruikers in een gemiddeld huishouden?

Voorbeelden

Voorbeelden

Voorbeelden

Voorbeelden

Doelgroepen / Persona’s

Persona’s maken Wat heb je nodig? Een framework/canvas Input / inzicht in doelgroep

Persona’s maken

Een framework kiezen Veel mogelijkheden, sommige beter dan andere. Overwegingen: Welke ‘velden’ heb je nodig? Wat is relevant? Belangrijk onderscheid: b2b <> b2c Voor marketing ook belangrijk: mediavoorkeuren en -gebruik

Persona’s ontwikkelen Over het ontwikkelen van persona’s: Persona’s moeten gericht zijn op (content) marketing Werkvorm: workshop Zelf doen of uitbesteden? Zelf doen kan, maar voorkom bedrijfsblindheid Consultant is vooral een moderator in cocreatie Hoeveel persona’s heb je nodig?