Studieloopbaanbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Het belang van een stage
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Mijn opleidingsbeeld.
Studieadviesregeling
Magister voor ouders.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
LOB binnen Taalbrug DG.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Basiskennis LOB.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kiezen voor keuzedelen
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Informatie-avond klas 3 20 september Programma  Welkom  Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP)  Belangrijke keuzes in klas 3 decaan Marian van.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Studiekeuzes van uw kind
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Talent in beeld.
Poort school voor mavo en havo
LOB als doorlopende lijn
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Mini-onderneming.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Informatieavond klas
Mini-onderneming.
Kiezen voor keuzedelen
Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Studiekeuzes van uw kind
Keuzebegeleiding 3 Havo.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Op weg naar je eigen talent
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
De start van werkplekleren 2a
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Informatieavond voor ouders
Ouderavond 3 vwo 1 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaanbegeleiding Mediacollege Amsterdam 2017

Welkom bij Ma - SLB Wat mag je verwachten van Studie-Loopbaan-Begeleiding? Klassikale lessen Begeleiding van de klas als groep Gesprekken met je SLB-er Ondersteuning bij je studie Contact met je ouders Verzuimbegeleiding De weg wijzen naar deskundigen

Kernwoorden Zelfstandigheid Verantwoordelijkheid Ondernemendheid

Waar vind je jouw informatie? www.welkombijma.nl Magister – mediacollege.magister.net (misschien verandert deze nog) mamv.nl

Magister - M6 Je kunt de actuele informatie van Ma vinden in de website of de app van Magister: Roosterwijzigingen, berichten en mededelingen Roosters Studiewijzers Cijfers Digitaal lesmateriaal Magister Web http://mediacollege.magister.net/ Download de Magister App Meer informatie over het gebruik van Magister vind je in de handleiding op welkombijma.nl of op https://www.magister.nl/leerling-ouder/

SLB Motievenreflectie: Zicht krijgen op eigen drijfveren Kwaliteitenreflectie: zicht krijgen op eigen mogelijkheden en interesses Werkexploratie: zicht krijgen op werk en beroepen Loopbaansturing: zicht krijgen op wat geleerd is en nog geleerd moet worden. Ook in relatie tot werk of vervolgopleiding Netwerken: zicht krijgen op het belang van contacten met personen en instellingen

Vaste vs. Vrije lessen Elke periode 2 uur SLB en 1 uur in je rooster als ruimte om gesprekken te voeren met je SLB-er Docent kiest of er klassikaal een vaste les wordt gedaan, of dat je mag kiezen welke vrije les je zelf gaat maken

4 x per jaar een gesprek Dit gesprek bereid je zelf voor aan de hand van een formulier/ vragen die je van je SLB-er krijgt.

Beoordeling SLB heeft een inspanningsverplichting. Dit betekent dat je een inspanning moet verrichten om je studieloopbaan goed te doorlopen. Hiervoor hebben wij opdrachten vormgegeven die voldaan moeten worden om aan te tonen dat je onderstaande competenties beheerst. Wanneer niet alle opdrachten gemaakt zijn zal je SLB-er hierover met je in gesprek gaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor je toekomst. Dus je hebt je eigen ontwikkeling zelf in de hand, je SLB-er ondersteunt je o.a. door middel van opdrachten en gesprekken. De opdrachten zijn vormgegeven aan de hand van deze competenties: Motievenreflectie Kwaliteitenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken

Evt volgende dia uitleggen (fase overgangen/ beoordeling voor slb)

Fase 1 2 3 4 5 Beginsituatie   Student komt 'blanco' binnen Student heeft definitieve keuze gemaakt Student heeft basiskennis en –vaardigheden en juiste beroepshouding Student beheerst zelfstandig alle facetten van het vak Student is klaar voor de Proeve van Bekwaamheid Inhoud Oriëntatie op school en beroepenveld Eventueel verwijzen/ overstappen Leren hanteren van basiskennis en -vaardigheden en ontwikkelen van de juiste beroepshouding Verdieping van het vak Zelfstandig doorlopen van alle facetten van het vak Individuele verdieping Geïntegreerd werken in beroepspraktijksituaties Proeve van bekwaamheid Keuzes maken met het oog op loopbaanplanning Overgangscriterium De student heeft kans van slagen op de door hem gekozen opleiding Student ontvangt een dwingend studieadvies De student kan basiskennis en -vaardigheden hanteren en heeft de juiste beroepshouding De student kan de verschillende elementen van het vak zelfstandig, maar mogelijk nog niet geïntegreerd, toepassen De student kan zelfstandig en geïntegreerd werken in beroepspraktijksituaties De student is geslaagd

Vragen?