Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Doel van de functie De brugfiguur ondersteunt en versterkt ouders van kwetsbare kinderen uit het basisonderwijs enerzijds en scholen anderzijds met als doelstelling de leerprestaties, de sociaal - emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen in overeenstemming te brengen met hun persoonlijke capaciteiten en persoonlijk(heid). 3 belangrijke pijlers: Ondersteunen van ouders met bijzondere aandacht voor kansengroepen Sensibiliseren van het schoolteam Samenwerking met de buurt uitbouwen
criteria Op basis van SES cijfers Herberekening na 2 schooljaren Inzet brugfiguur op basis van SES criteria in combinatie met leerlingenaantal
Opstart mobiele brugfiguur Alle Kortrijkse basisscholen zonder vaste brugfiguur Vanuit MDO gesprek, diensten, rechtstreeks door ouders Gesprek op school, vaak huisbezoeken Opstart website – info voor leerkrachten Klare taal Nuttige diensten Financiële ondersteuningsmogelijkheden
Na 2 jaar… 507 gezinnen bereikt met in totaal 1358 kinderen 2888 unieke hulpvragen
Soorten hulpvragen
Thema Aantallen Absenteïsme 100 Financieel 719 Vrije Tijd 250 Gezondheid 137 Opvoeding 298 Onderwijs 222 Communicatie 255 Werk - opleiding 154 Psycho sociaal 157 Praktisch 193 Administratie 121 Juridisch - verblijfspapieren 64 Logopedie 97 Wonen
Hulpvrager Hulpvrager Mama 900 Papa 365 Dienst (OCMW, CAW, K&G,…) 146 CLB 43 Directie 162 Leerkracht 391 Kind 22 Eigen initiatief 484 Andere 113 Zorgleerkracht 262
Werken aan ouderbetrokkenheid = werken aan gelijke onderwijskansen Ongelijke startpositie kansarm kansrijk - financieel kapitaal - sociaal kapitaal (netwerk, familie,…) - menselijk kapitaal (voeding, gezondheid, …) - cultureel kapitaal (scholingsgraad ouders, zelfbeeld, soc vaardigheden,…) Betrokkenheid groeit als ouders en school elkaar als gelijkwaardige partners ervaren! http://www.samenlevingsopbouw.be/images/sov/pdf/publicaties/Inspiratiemap_ouderbetrokkenheid.pdf
Elke school kan zijn eigen boom uitwerken….