Stefan Draait Door
Paradoxaal tijdsgewricht
Jaren 80: game on!
Jaren 90: WWW!
Jaren 00: smart and social!
Jaren 10: Ai! Ai! Ai!
Jaren 20: homo cyborgius?
Fysiek <> Virtueel
Locatie hiërarchie (Pine & Gilmore) Vlaggenschip Experience hubs – Hoofdvestiging Major venues – Nevenvestigingen Afgeleide aanwezigheid – Uitleenpunten, leescafé’s, schoolbieb, boekspots (Inter) Nationale markt Fysieke wereld World Wide Web Afgeleide plaatsing – SEA, affiliates Major platforms – Social Media Experience hubs – Landingspagina’s Vlaggenschip site Virtuele wereld
Lokale digitale strategie De Bibliotheek als ‘hybride’ organisatie met als uitgangspunt: Zo fysiek, zo virtueel (locatie hiërarchie) Focus virtueel: bereik Focus fysiek: verrijking binding verdieping De visieontwikkeling en uitvoering moet primair lokaal plaatsvinden, waarbij het landelijke aanbod wordt ingebed in de lokale propositie (en niet andersom).
Bouwen aan (klant)relaties
Waardecreatie
CRM als organisatiestrategie CRM is een organisatiestrategie gericht op het creëren van duurzame, wederzijds betekenisvolle relaties tussen een organisatie en haar klanten (naar Peelen, 2003) CRM is een organisatiestrategie gericht op het realiseren van duurzaam onderscheidend vermogen door (maatschappelijke) waardecreatie, waarbij klantinzicht, klantbeleving en klantbetrokkenheid centraal staan (naar Van Leeuwen, 2014)
Route 2020 provincie Utrecht 2017: Implementatie Microsoft Dynamics 365 bij alle negen Utrechtse bibliotheekorganisaties en BiSC, met als startpunt BtB CRM 2018: BtC CRM 2019: CRM en Omnichannel benadering 2020: To be ‘Digirati’, or not to be
‘Digitaal Meesterschap’ (Evans)