Begeleiding: Roeland Broeckaert

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
Luisteren naar kinderen De nieuwe methode voor overleg in het gezin
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Lotgenotencontact.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Verantwoordelijke Leni.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leiderschap.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Leidinggeven en coachen
John P. Kotter Harvard Business School
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het coachende functioneringsgesprek
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Participerend Leiderschap
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Wat is coöperatief leren?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Samenwerken en communicatie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Begeleiding: Roeland Broeckaert

Hoe dienend leiding geven? Visie Pijlers Rollen Stijlen Kenmerken Vaardigheden

Visie Waar doen we het voor? Waar staan we voor? Waar gaan we voor?

Verwachtingen Expliciteren 2. Pijlers Verwachtingen Expliciteren Vacature Werving & Selectie Bijsturing Gewenst gedrag verwoorden Evaluatie Feedback geven = Professionele norm = Meetlat Ondersteuning bieden Feedback geven Informele babbel Functioneringsgesprek Coaching

Hoe begin je aan de ondersteuning? Uitspreken Bespreken Afspreken Aanspreken

De drie behoeften van de moderne pro Autonomie Binding Competentie

3. Rollen Manager Leider Coach

De 3 rollen van de leidinggevende Leiden: richting geven, sturen op resultaat, doelen en criteria expliciteren Managen: organiseren, coördineren en delegeren Coachen: uitlokken en begeleiden van leren (op de werkvloer) Collega: uitvoeren basistaken

4. Stijlen Er is geen éénduidige manier van leidinggeven Stijl van leidinggeven verschilt best naargelang de situatie Flexibiliteit Effectiviteit

4 stijlen van de manager Situationeel Managen Relatiegericht ONDERSTEUNEN STUREN S3 S2 Taak- gericht S4 S1 DELEGEREN OPDRAGEN

Stijlen Leidinggeven = Gewenst Gedrag Formuleren

Stijlen Gewenst Gedrag: Geeft richting én uit vertrouwen

Gewenst Gedrag is geen persoonskenmerken is duidelijk, niet interpreteerbaar is voor iedereen (in gelijke functie) is waarneembaar is bespreekbaar is positief geformuleerd (wat wil ik wel!)

Gewenst Gedrag: Oefening Tijdens de teamvergaderingen heeft niet iedereen een inbreng Er wordt vaak op reeds genomen beslissingen teruggekomen Informele contacten met bewoners zijn waardevol Jij komt altijd te laat Die vergaderverslagen moeten korter

Criteria voor Goede Afspraken specifiek M meetbaar A acceptabel R realistisch T tijdsgebonden

Sturen op Output ‘Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij/zij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben’. Wil je degene spreken die hier de leiding heeft of degene die van alles op de hoogte is?

Opdracht Wanneer werkte jij in een groep die erg effectief was? Wie was de leider? Hoe kan je zijn of haar stijl beschrijven?

De mogelijke neveneffecten van een klassieke organisatiestructuur Waar is de klant of het product in dit model?

De hamvraag: wie heeft wie als ‘klant’? Waar plaats je klant, afdelingshoofd, manager, directie, raad van bestuur?

Strategie of Cultuur? “Culture eats strategy for breakfast and operations excellence for lunch and everything else for dinner” P. Drucker

Dienend Leiderschap:

5. Kenmerken Pro-activiteit Inlevingsvermogen Authenticiteit Nieuwsgierigheid Onzichtbaar Functioneren Opvolgen Resultaten Tijdsbewaking Evalueren

Proactief

Inlevend Talenten Ambities Frustraties Samenwerking Ontwikkelpunten Feedback naar de leidinggevende

Authentiek Wie iets moet is niet verantwoordelijk voor wat hij doet. Behalve als je van jezelf moet maar dan is moeten willen geworden.

Het Dubbelkwadrant

Ontwikkelingsgericht Doel van de coachee Reality Resources Opties Wil

Resultaten van het Coachen Verbeterde prestaties Sterker engagement Goede werkrelaties Grotere arbeidsvoldoening Voortdurend verbeteren Voortdurend leren en ontwikkelen

6. Vaardigheden van een Inspirerende Coach Verkennen Waarderen Betrokken confronteren Uitdagen Inspireren Ruimte laten voor emoties

Actief Luisteren Essentie van boodschap begrijpen door vragen te stellen; Toetsen of je de boodschap begrepen hebt door samen te vatten; Bewijzen dat je gevoelens van de ander begrijpt door te reflecteren.

Hindernissen in Communicatie Bevelen, dirigeren, commanderen Waarschuwen, berispen, dreigen Vermanen, moraliseren, preken, Adviseren, oplossingen of suggesties aandragen De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren, Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen Prijzen, het ermee eens zijn Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken Interpreteren, analyseren, diagnose stellen Geruststellen, sussen, troosten Uitvragen, ondervragen, vragen stellen Zich terugtrekken, afleiden, toegeven, over iets anders praten

Werken vanuit je kracht! De historielijn Maak je grafiek Wees nieuwsgierig m.b.v. LSD Ontdek elkaars talent

(On)Bewust (On)Bekwaam

reactie op het gedrag van iemand anders Binnenkant BEDOELING = visies, gedachten, emoties, ervaringen, angsten, normen Buitenkant GEDRAG = wat je toont in gedrag Overkant EFFECT = reactie op het gedrag van iemand anders

Kritiek Geven Feedback Geven Praten in termen van ‘intenties’ Is vrij afstandelijk, we verwachten geen weerwoord We zeggen ons wat ons niet bevalt Praten in termen van ‘gedragingen’ We verwachten weerwoord We willen elkaar helpen om beter samen te werken

Verantwoordelijkheid Feedback De ander is verantwoordelijk voor de effecten van zijn gedrag Jij bent verantwoordelijk om de ander te informeren over de effecten van het gedrag De ander krijgt zo keuzemogelijkheid

De Waarderende Benadering

Uitdagen door te herkaderen

Mijn referentiekader

De integrale visie op organisatie- en leiderschapsontwikkeling van piramide naar roedel Hoe kan je leiderschap in jullie organisaties ontwikkelen dat aangepast is aan deze tijd? Structuur Processen Dienend Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Gedrag Resultaat Strategie Visie Individueel actieterrein Systemen Cultuur