Begeleiding: Roeland Broeckaert
Hoe dienend leiding geven? Visie Pijlers Rollen Stijlen Kenmerken Vaardigheden
Visie Waar doen we het voor? Waar staan we voor? Waar gaan we voor?
Verwachtingen Expliciteren 2. Pijlers Verwachtingen Expliciteren Vacature Werving & Selectie Bijsturing Gewenst gedrag verwoorden Evaluatie Feedback geven = Professionele norm = Meetlat Ondersteuning bieden Feedback geven Informele babbel Functioneringsgesprek Coaching
Hoe begin je aan de ondersteuning? Uitspreken Bespreken Afspreken Aanspreken
De drie behoeften van de moderne pro Autonomie Binding Competentie
3. Rollen Manager Leider Coach
De 3 rollen van de leidinggevende Leiden: richting geven, sturen op resultaat, doelen en criteria expliciteren Managen: organiseren, coördineren en delegeren Coachen: uitlokken en begeleiden van leren (op de werkvloer) Collega: uitvoeren basistaken
4. Stijlen Er is geen éénduidige manier van leidinggeven Stijl van leidinggeven verschilt best naargelang de situatie Flexibiliteit Effectiviteit
4 stijlen van de manager Situationeel Managen Relatiegericht ONDERSTEUNEN STUREN S3 S2 Taak- gericht S4 S1 DELEGEREN OPDRAGEN
Stijlen Leidinggeven = Gewenst Gedrag Formuleren
Stijlen Gewenst Gedrag: Geeft richting én uit vertrouwen
Gewenst Gedrag is geen persoonskenmerken is duidelijk, niet interpreteerbaar is voor iedereen (in gelijke functie) is waarneembaar is bespreekbaar is positief geformuleerd (wat wil ik wel!)
Gewenst Gedrag: Oefening Tijdens de teamvergaderingen heeft niet iedereen een inbreng Er wordt vaak op reeds genomen beslissingen teruggekomen Informele contacten met bewoners zijn waardevol Jij komt altijd te laat Die vergaderverslagen moeten korter
Criteria voor Goede Afspraken specifiek M meetbaar A acceptabel R realistisch T tijdsgebonden
Sturen op Output ‘Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij/zij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben’. Wil je degene spreken die hier de leiding heeft of degene die van alles op de hoogte is?
Opdracht Wanneer werkte jij in een groep die erg effectief was? Wie was de leider? Hoe kan je zijn of haar stijl beschrijven?
De mogelijke neveneffecten van een klassieke organisatiestructuur Waar is de klant of het product in dit model?
De hamvraag: wie heeft wie als ‘klant’? Waar plaats je klant, afdelingshoofd, manager, directie, raad van bestuur?
Strategie of Cultuur? “Culture eats strategy for breakfast and operations excellence for lunch and everything else for dinner” P. Drucker
Dienend Leiderschap:
5. Kenmerken Pro-activiteit Inlevingsvermogen Authenticiteit Nieuwsgierigheid Onzichtbaar Functioneren Opvolgen Resultaten Tijdsbewaking Evalueren
Proactief
Inlevend Talenten Ambities Frustraties Samenwerking Ontwikkelpunten Feedback naar de leidinggevende
Authentiek Wie iets moet is niet verantwoordelijk voor wat hij doet. Behalve als je van jezelf moet maar dan is moeten willen geworden.
Het Dubbelkwadrant
Ontwikkelingsgericht Doel van de coachee Reality Resources Opties Wil
Resultaten van het Coachen Verbeterde prestaties Sterker engagement Goede werkrelaties Grotere arbeidsvoldoening Voortdurend verbeteren Voortdurend leren en ontwikkelen
6. Vaardigheden van een Inspirerende Coach Verkennen Waarderen Betrokken confronteren Uitdagen Inspireren Ruimte laten voor emoties
Actief Luisteren Essentie van boodschap begrijpen door vragen te stellen; Toetsen of je de boodschap begrepen hebt door samen te vatten; Bewijzen dat je gevoelens van de ander begrijpt door te reflecteren.
Hindernissen in Communicatie Bevelen, dirigeren, commanderen Waarschuwen, berispen, dreigen Vermanen, moraliseren, preken, Adviseren, oplossingen of suggesties aandragen De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren, Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen Prijzen, het ermee eens zijn Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken Interpreteren, analyseren, diagnose stellen Geruststellen, sussen, troosten Uitvragen, ondervragen, vragen stellen Zich terugtrekken, afleiden, toegeven, over iets anders praten
Werken vanuit je kracht! De historielijn Maak je grafiek Wees nieuwsgierig m.b.v. LSD Ontdek elkaars talent
(On)Bewust (On)Bekwaam
reactie op het gedrag van iemand anders Binnenkant BEDOELING = visies, gedachten, emoties, ervaringen, angsten, normen Buitenkant GEDRAG = wat je toont in gedrag Overkant EFFECT = reactie op het gedrag van iemand anders
Kritiek Geven Feedback Geven Praten in termen van ‘intenties’ Is vrij afstandelijk, we verwachten geen weerwoord We zeggen ons wat ons niet bevalt Praten in termen van ‘gedragingen’ We verwachten weerwoord We willen elkaar helpen om beter samen te werken
Verantwoordelijkheid Feedback De ander is verantwoordelijk voor de effecten van zijn gedrag Jij bent verantwoordelijk om de ander te informeren over de effecten van het gedrag De ander krijgt zo keuzemogelijkheid
De Waarderende Benadering
Uitdagen door te herkaderen
Mijn referentiekader
De integrale visie op organisatie- en leiderschapsontwikkeling van piramide naar roedel Hoe kan je leiderschap in jullie organisaties ontwikkelen dat aangepast is aan deze tijd? Structuur Processen Dienend Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Gedrag Resultaat Strategie Visie Individueel actieterrein Systemen Cultuur