Tuinbouw Kennisdag – 22 nov 2011
Inhoud Wat is Tuinbouw Digitaal? Voorbeeldprojecten Topgebied Tuinbouw & Uitgangsmateriaal Interactief uitwerken van cases Profielen --> Competenties --> Lesprogramma
Wat is Tuinbouw Digitaal? Tuinbouw Digitaal is de ‘Greenport Digital Community’ Doelen: Verbinden van kennis Versnellen gebruik standaarden Verspreiden van kennis Het verbindt organisaties als Greenport Holland, Florecom, Frugicom, Edibulb, kennisinstellingen, GS1, publieke en private keuringsinstanties, douane, UN/CEFACT, brancheorganisaties, tuinbouwondernemers, softwareleveranciers, overheid en onderwijs, etc. Informatie speelt een cruciale rol in het efficiënt en effectief organiseren van de Nederlandse tuinbouwketens. Het meerjarenprogramma ‘Tuinbouw Digitaal’ is opgezet om de huidige ontwikkelingen te versnellen en te bundelen. Tuinbouw Digitaal biedt overzicht op de veelheid aan initiatieven met betrekking tot informatie-uitwisseling binnen tuinbouwketens. Verbinden van de kennis in de sectoren en van alle lopende projecten; Versnellen van het gebruik van informatiestandaarden bij bedrijven in de sectoren; Verspreiden van de kennis over alle stakeholders: tuinbouwbedrijven, handelsbedrijven, serviceproviders, onderwijs en kennisinstellingen.
TD-community? Linked-in Groep ‘Tuinbouw Digitaal’ www.linkedin.com --> inloggen --> zoek op groep ‘Tuinbouw Digitaal’ www.tuinbouwdigitaal.net (in opbouw) community projectenoverzicht onderzoek agenda www.linkedin.com --> inloggen --> zoek op groep ‘Tuinbouw Digitaal’ (nu 62 leden) M.n. over onderzoek al veel te vinden Deelnemers workshop opgenomen op mailinglist ---> berichtje wanneer functioneel
House of Supply Chain op de Hortifair o.a. Solutions theater Netwerkbijeenkomst Projectpresentaties CEO meeting o.l.v. Medy van der Laan:
CEO-meeting Hortifair Discussie over versterken digitale competenties in groen onderwijs Suggesties: versterken bewustwording bij ondernemers vraag articulatie vanuit bedrijfsleven kennis transfer organiseren door onderwijs onderwijs meer modulair --> snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen hele keten in beeld bij stages student bewust maken --> overdracht op stagebedrijf Groep was bewust van belang digitaal informatiemanagement in groen onderwijs In opleiding moeten studenten weten van digitalisering. Studenten van nu zijn heel goed in applicaties. Opleidingen in bedrijf op het gebied van keten ./ logistiek, daar komt teelt niet mee in aanraking. Doorzien van complexiteit van de keten en hun eigen aandeel daar in.
E-standaarden Voorbeeldproject: Locatiecoderingen sierteelt probleemstelling: onduidelijkheid over waar product opgehaald en afgeleverd moet worden projectdoel: markeren en coderen van alle logistieke locaties in de sierteeltsector (scanning!) resultaat: duidelijke logistiek door digitale transportaanvragen en transportopdrachten
E-informatie-integratie Voorbeeldproject: Ketenregister bloembollen probleemstelling: tijdrovende partij-identificatie en documentcontrole (plantgezondsheidskeuring) projectdoel: digitaal ketenregister ondersteunt exportproces van bloembollen en vaste planten resultaat: snellere export, minder papierwerk
E-business to Government Voorbeeldproject: Groenten en Fruit Portaal probleemstelling: bedrijven veel tijd kwijt met info opzoeken projectdoel: wettelijke info bundelen en slim ontsluiten resultaat zie: www.groentenenfruitportaal.nl
Topgebied Tuinbouw & Uitgangsmateriaal Overheidsbudget voor (onderzoeks)projecten Tuinbouw Digitaal, want: samenhang en internationale focus belangrijk Belang van ICT (ICT roadmap topsectoren): “ICT is the enabler of innovation in many sectors of our economy.” “In fact, who would have thought just 5 years ago that the Dutch Belastingdienst would be filling in your form before sending it to you?”
Dank voor uw aandacht Wie besteedt in lessen al aandacht aan digitale informatievoorziening en standaardisatie?
Profielen arbeidsmarkt tuinbouw Arbeidsmarktcampagne: It’s Alive www.nederlandse.tuinbouw.nl
Aan de slag! Hoe belangrijk is kennis van digitale informatievoorziening voor deze persoon/functie? Wat zou deze persoon moeten weten / kunnen? Hoe nemen we dat mee in het lesprogramma? Hoe blijven leerlingen en docenten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het bedrijfsleven de ‘state of the art’ techniek? Hoe overbrugt het bedrijfsleven de mismatch tussen het jongerenprofiel en de huidige functieprofielen? Hoe kan het bedrijfsleven goed werkgeverschap concreet invullen? Hoe maak je het beroepenveld beter zichtbaar voor jongeren? Welke rol kunnen stages spelen bij het verbeteren van het imago?