Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Samenwerken in burgerschap
Workshop begripsvorming
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
PLEIN M DAG: economie in het leergebied
Goed voorbereid naar de Pabo!
Leerlijnen in de geschiedenisles
IPC Nederland.
Goed voorbereid naar de Pabo!
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Het jodendom 1 inleiding.
Virtual Reality in de les
Coaching in regioleren
Cultuureducatie met Kwaliteit
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Dide Breuer.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Renaissance en Opstand
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Mijn visie op onderwijs
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Cultuureducatie met Kwaliteit
Met behulp van formulieren
ECONOMIE en IT (A stroom)
Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017

Doelen 37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. 42. De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreëren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu. 43. De leerling leert over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leert eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen, en leert de betekenis voor de samenleving te zien van respect voor elkaars opvattingen en leefwijzen. Noordink, H., & Rozing, G. (2007). Concretisering van de kerndoelen mens en maatschappij: kerndoelen voor de onderbouw VO [PDF]. Retrieved from https://hubl.hu.nl/session/overheidsdoelen-1?combi_course

Einddoel Aan het einde van de opdracht kunnen/kennen de leerlingen: Een korte uitleg geven van enkele Utrechtse plekken De oorzaken benoemen voor de verandering van enkele Utrechtse gebouwen, pleinen, objecten, etc. De gevolgen benoemen van de veranderingen van enkele Utrechtse gebouwen, pleinen, objecten, etc. Een video maken en bewerken in Youtube videobewerking. Enkele presentatiemethodes met betrekking tot Vloggen Verschillende plekken in Utrecht benoemen die een belangrijke rol hebben gespeeld tijdens de reformatie en de Tachtigjarige Oorlog en kunnen deze rol kort toelichten. De begrippen Castellum, Willibrord, Karel de Grote, grachtengordel, stadsrechten en gilde uitleggen

Week 1 Week 2 Week 3 Les 1: Ontstaan van Utrecht Les 2: videobewerking Youtube Les 3: Uitleg opdracht & vragenlijst Projectweek Vlog maken Presentatie vlog Beoordeling vlog Les 1: Ontstaan van Utrecht Ontstaan van Utrecht Romeinse Castellum Langzame bouw van de Domkerk als kathedraal Belangrijke handelsroute over de Rijn Belangrijke Handelsstad in de Middeleeuwen Les 2: Videobewerking Youtube Oefenen met videobewerking Muziekjes onder video’s plakken Afbeeldingen invoegen Spelen met filters etc. Van Boxtel, C. & Van Drie, J. (2013). Teaching History [PDF]. Retrieved from https://hubl.hu.nl/archive/file/576299.

https://www.youtube.com/watch?v=9-j_rUaj9gM&edit=vd

Vragenlijst en schets Chronologie Oorzaak-Gevolg Structuur Contextualiseren Tuithof, H. (2009). Geschiedenisdocent klem tussen tijdvakken en canon? Een visie op de nabije toekomst [PDF]. Retrieved from https://hubl.hu.nl/archive/file/576308.

Beoordeling Presentatie Structuur Historische correctheid Positionering Creativiteit Vragenlijst Literatuurverwijzing

ICT & activerende werkvorm Vernieuwend Verantwoording Differentiatie Historisch redeneren & oriëntatiekennis Vernieuwend Video’s maken wordt niet vaak gedaan Vloggen is in, gaat mee met de leerlingen Een nieuwe manier van presenteren De school is vrij ouderwets, er wordt bijzonder weinig gedaan met ICT Burgerschapsvorming → Maatschappelijke verantwoordelijkheid en de werking van de democratische rechtsstaat wordt op ingegaan. De opdracht is vakoverstijgend → Ze leren om te gaan met moderne ICT-middelen en geschiedenis wordt gecombineerd met andere schoolvakken. Historisch Redeneren & oriëntatiekennis Leerlingen worden gevraagd om bepaalde oorzaken en gevolgen te benoemen Differentiatie ICT & activerende werkvormen Berben, M. & Van Teeseling, M. (2014). Differentiëren is te leren! Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort, Nederland: CPB Onderwijsontwikkeling en advies. Van Boxtel, C. & Van Drie, J. (2013). Teaching History [PDF]. Retrieved from https://hubl.hu.nl/archive/file/576299.