Een economische kijk op deeleconomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Website voor bewonerscommissies
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
eCompetence Framework (e-CF)
Monopolistische concurrentie
Vraagsturing en marktwerking
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Business Marketing Management
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
 Definitie duurzame mobiliteit  Definitie sociale economie  Duurzame mobiliteit inherent aan de sociale economie.
§6 Grote steden beleid.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Participatie en een Klantenraad
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Consumer and Commerce Circuit – C3 Innovatieve Handelsnetwerken in de praktijk.
Kennismanagement & Sociale media
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Zzp: probleem of oplossing?
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Symposium Groene Groei
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Energietransitie en aanbestedingsdilemma’s
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
CIRCULAIRE ECONOMIE EN WERKGELEGENHEID BEST PRACTISE KRINGLOOP ZUID
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Piet Van Schuylenbergh
Lesbrief Markt & Overheid
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Marktvormen.
Cursus Interne auditor
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
“De vertaalsector zou verder
Betaalpas voor de regio
Transcript van de presentatie:

Een economische kijk op deeleconomie Gelijn Werner Senior beleidsmedewerker bij het Ministerie van Economische Zaken 22 maart 2017

Waarom economisch kijken naar deeleconomie? Van persoonlijke ervaring naar nieuwsgierigheid Vaak eerst abstract model en dan de praktijk Nu eerst meemaken in praktijk… …Hospitality Club, Werkspot, Airbnb, Uber, Greenwheels, Marktplaats, Peerby… …. dán erover nadenken -> Superleuke ontdekkingstocht Van deelhype naar economisch fenomeen De beloftes van deeleconomie zijn groot (planet, people, profit) Maar wat zien we met een nuchtere economische blik -> Realistisch beeld verkrijgen Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Van economisch fenomeen naar bijpassend beleid Deeleconomie stelt de overheid voor beleidsdilemma’s Die in beeld komen door economische analyse -> Leren wat de overheid kan en moet doen Reden om me erop te oriënteren bij ESB, FD en nu EZ Een prachtig en relevant onderwerp om hier over te praten Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Outline 1. Inleiding op het thema wat is het, wat is nieuw? Hoe werkt het, wat verklaart het succes? Wat zijn de verwachte en werkelijke gevolgen? Voor welke beleidsuitdagingen staat de overheid? 2. Discussie (8 stellingen) Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat is deeleconomie (1/4) Definitie Heel diverse verzameling activiteiten, strakke definitie onzinnig Tegelijk definitie nodig voor focus en begrip Hiertoe afgegaan op meest essentiële aspecten “De uitwisseling van diensten en goederen door individuen op internetplatforms” (Sluit aan op definities van bijv. Europese Commissie, Oxford Dictionary, Levin & Einav van Stanford University en Georgios Petropoulos voor de Europese denktank Bruegel) Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat is deeleconomie (2/4) Het is dus activiteit op internetplatforms… Economisch gezien: marktplaatsen waar vraag en aanbod samenkomt Van oudsher gekenmerkt door netwerkeffecten Maar op internet zijn marktplaatsen veel groter doordat ieder er makkelijk en onmiddellijk bij kan Veelal gaat het er om transacties, niet zozeer om relaties (al kan een transactie wel aan het begin staan van een relatie, en kunnen relaties wel transacties bevorderen) Wel Nextdoor geen buurthuis, wel de tweedehandsverkoop op Bol.com niet de verkoop door Bol.com zelf Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat is deeleconomie (3/4) … met aanbod van individuen/huishoudens… Individuen/huishoudens kunnen op deelplatforms effectief concurreren met zakelijke aanbieders Meest wezenlijke en vernieuwende kenmerk! Te danken aan lage toetredings- en etalagekosten Wel SnappCar geen Greenwheels, wel Airbnb geen Booking.com Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat is deeleconomie (4/4) … die goederen en diensten uitwisselen. Dus geen principieel onderscheid tussen goederen en diensten Geen principieel onderscheid tussen uitleen/verhuur en verkoop Hoewel er nader onderscheid te maken is naar verhuur/uitleen van goederen (deeleconomie in smalle zin), verstrekking van diensten (afroepeconomie) en tweedehands verkoop van goederen (tweedehandseconomie) Al dan niet tegen betaling, met welk motief dan ook Zowel Hospitality Club als Airbnb, zowel Peerby als Marktplaats, zowel Snappcar als Uber Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat verklaart het succes? (1/3) Technologie maakt sterke economische krachten los Verlaagt kosten marktdeelname (inschrijven, etaleren, inloggen) Verhoogt baten marktdeelname door netwerkeffecten (hoe meer er meedoen, hoe meer het loont om mee te doen) Voordelen in stroomversnelling door mobiel internet, dat overal onmiddellijke toegang tot deelplatforms biedt En – onderschat!- kans voor innovatief marktontwerp Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat verklaart het succes (2/3) Wat is marktontwerp? Marktontwerp staat voor het geheel aan regels en mechanismen die in een markt van toepassing zijn Onderliggende principe: de vrije markt bestaat niet, elke markt kent eigen regels (niet perse opgelegd door een overheid) Die regels zorgen dat marktdeelnemers elkaar kunnen vinden en vertrouwen, en dat transacties veilig en makkelijk zijn Denk aan openingstijden winkels en handelshuizen, maatbekers en gewichtsstandaarden oude Grieken, identificatie aanbieders… Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Wat verklaart het succes (3/3) Marktontwerp bij deelplatforms Succesvolle deelplatforms zijn zeer innovatieve ontwerpers Zoekmechanismen (zodat vraag en aanbod elkaar vindt) Matchmechanismen (zodat vraag en aanbod geen tijd kwijt is) Reputatiemechanismen (zodat vraag en aanbod elkaar vertrouwt) Prijsmechanismen (zodat prijsvorming efficiënt verloopt) Betaalmechanismen (zodat betaling veilig verloopt) Gebruikersvoorwaarden en gebruiksregels Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Gevolgen (1/4) Algemeen economisch Verbeterde marktwerking, scherpere matching Betere benutting tijd en goederen Huishoudens … als consumenten Meer keuze, lagere prijzen, meer maatwerk … Verminderde prikkel tot bezit (makkelijker lenen/huren) …als producenten Extra verdiensten Voorziet in behoefte aan flexibel werk Versterkte prikkel tot bezit (verhuur/doorverkoop makkelijker) Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Gevolgen (2/4) Marktstructuur Concurrentie op de markt Veel kleine gebruikers concurreren met zakelijke bedrijven Kleine gebruikers profiteren sterker bij flexibele vraag, en hoge advertentie- en instapkosten in traditionele markten Groter aanbod -> lagere prijzen Concurrentie om de markt Netwerkeffecten -> monopolietendens Schadelijk? In potentie, maar groot netwerk in beginsel positief Platformgroei -> disruptie bestaande markten Wenselijk? Ja, als markten beter werken en publieke belangen geborgd blijven Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Gevolgen (3/4) Grote Beloften Belofte 1: Meer sociale cohesie Meer interactie tussen vreemden versterkt sociale bindingen Of omgekeerd? Sociale motieven en contacten verdrongen Belofte 2: Beter milieu Efficiëntere benutting goederen, minder ervan nodig Sterke rebound: prijseffecten, inkomenseffecten Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Gevolgen (4/4) Belofte 3: Afname ongelijkheid Ja, breder toegang tot dure goederen en persoonlijke diensten Nee, juist rijke bezitters kunnen meer inkomsten vergaren Maar let op, bezit is geen vast gegeven: vooral bij minder rijk bedeelden nemen prikkels tot bezit toe, omdat er nu immers aan valt te verdienen Belofte 4: Einde kapitalisme (!) Minder bezitsvoorkeuren, meer gedeeld gebruik? Het tweede ja, het eerste nee, alleen de prikkels verschuiven Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Beleidsuitdagingen Enkele beleidsuitdagingen Wanneer geldt iemand als zakelijke aanbieder met bijbehorende plichten? Hoe behoudt je een gelijk speelveld tussen traditionele markten (zoals de taximarkt) en deelplatforms (zoals Uber)? Wat is nodig om te voorkomen dat marktdominantie zich tegen gebruikers keert (in termen van prijzen, kwaliteit, innovatie, privacy)? Hoezeer zijn platforms verantwoordelijk voor bescherming van gebruikers, kwaliteit van transacties en gevolgen voor derden? Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (1/8) Stelling 1: Deeleconomie is een hype, laten we het alsjeblieft over echte economie hebben nu Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (2/8) Stelling 2: Deeleconomie heeft een enorm groeipotentieel qua aantal gebruikers, producten, sectoren en platforms Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (3/8) Stelling 3: Deeleconomie bewijst maar weer eens dat markten mensen helpen aan vertrouwen in en samenwerking met elkaar (‘le doux commerce’) Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (4/8) Stelling 4: Als we niet oppassen trekken deelplatforms als Airbnb en Uber trekken alle surplus naar zich toe, terwijl ze lokale buurten en economieën ontwricht achterlaten Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (5/8) Stelling 5: Deeleconomie kan een bijdrage leveren aan verbetering van onze sociale of ecologische leefomgeving Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (6/8) Stelling 6: Deeleconomie is een fundamenteel nieuwe soort economie waarin we meer in gemeenschappelijkheid veel met elkaar delen Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (7/8) Stelling 7: Deelplatforms vormen oneerlijke concurrentie voor traditionele markten en moeten strenger worden aangepakt Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Discussie (8/8) Stelling 8: Deelplatforms zouden veel meer verantwoordelijkheid moeten krijgen voor de veiligheid van gebruikers, kwaliteit van transacties en gevolgen voor derden Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017

Tot slot Dank voor de aandacht! Voor verdere discussie of vragen, g.j.werner@minez.nl Meer lezen? Zie: ESB FD en andere kranten NBER working papers (bijv. Jonathan Levin, John Horton) Universiteit Utrecht (bijv. Koen Frenken, Rense Corten) EZ, Europese Commissie, I&M Amsterdamse en andere gemeenten En vele verdere initiatieven (Share NL, deeleconomie.nl, …) Ministerie van Economische Zaken 23 november 2017