Leren leren; zaakvakken (ak/gs)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Bronnen Merle Wissink.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Bestrijd een vooroordeel
Leren = Concentreren I II III.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Al doende leren training docenten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Opstel schrijven.
Hoe leer je lange teksten
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop ‘visieversneller’
met studievaardigheden
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Spreekbeurt in groep 4.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Luisteren en begrijpen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Overtuigende tekst/betoog
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 6 – week
Beste ath 4..
Bladzijde 91 van je tekstboek
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Spreekbeurt in groep 4 en 5
taal speelt een rol in alle vakken
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Gesprekstechnieken Les 3.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Titel van wetenschappelijk project
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
LEZEN.
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Leren leren; zaakvakken (ak/gs) dr. Maarten Prot m.prot@zaanlands.nl

Noteer op uw A5-blad (gekleurd) in 3 kolommen Wat doet uw kind al goed bij het leren? Wat gaat er niet goed bij het leren? Welke vragen wilt u beantwoord hebben na afloop van deze workshop?

Programma Introductie: wat zorgt voor leersucces ? Wat is belangrijk? Hoe kunt u uw kind helpen? Doen: aan de slag met een paragraaf. Evaluatie: wat heeft u opgestoken, wat wilt u uw zoon of dochter bijbrengen?

Wat zorgt voor vergroten leersucces? 1: ALGEMENE KENNIS Lezen: kranten, tijdschriften, boeken Algemene kennis: Programma’s als het Jeugdjournaal / het Klokhuis Museumbezoek Theaterbezoek ….. 2: RUSTIGE LEEROMGEVING Opgeruimd bureau Geen elektronische apparatuur (smartphone, computer)

Wat zorgt voor vergroten leersucces? 3: PLANNING Herhalen leerstof: (1) week van tevoren: doornemen / vragen formuleren (2) drie dagen van tevoren: leren / samenvatten (3) dag tevoren: leren / kern samenvatten/vertellen Leren afwisselen met pauzes Beweging Rust TIP: PLENDA

Wat zorgt voor vergroten leersucces? 4: REFLECTIE: wat is er fout gegaan? Gesprek ouder-kind Gesprek ouder-leraar (toetsinzage kan altijd, op afspraak!) Gesprek leraar-kind

De leerpiramide van Bales

Actief bezig zijn met de stof Mindmap maken met de belangrijkste begrippen Kaartenbak (kaartjes met selectie belangrijkste begrippen) Samenvatten: kort en krachtig Presentatie geven aan medeleerling / ouders Gesprek over hele hoofdstuk of paragraaf

Het maken van een samenvatting in vier stappen (1) Schrijf de belangrijkste woorden op een blaadje; richtlijn: niet meer dan 5 per leeg A4. Zorg dat je veel ruimte tussen de woorden laat. (2) Bespreek nu in je eigen woorden de tekst met behulp van de opgeschreven woorden (zonder in je tekstboek te kijken). (3) Lees de tekst nogmaals en vul je zinnen aan met belangrijke voorbeelden. (4) Bestudeer de plaatjes, en leg uit waarom die plaatjes juist daar staan.

Drie soorten vragen Beschrijvende vragen: Wie, wat, waar, wanneer? Verklarende vragen: Waarom? Oorzaak/gevolg Reden Waarderende vragen: Vind je (het belangrijk) dat…? Geef een argument.

VAKVAARDIGHEDEN OORZAAK-GEVOLG AANLEIDING MOTIEF GEBRUIKEN VAN PRIMAIRE / SECUNDAIRE BRONNEN KORTE VS. LANGE TERMIJN BETROUWBAARHEID, REPRESENTATIVITEIT VAN BRONNEN DATERING, CHRONOLOGIE BEPALEN

Wat neemt u mee naar huis? - Noteer één of twee punten