Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Johan De Wilde, Odisee VAAK IN SITU ONDERSTEUNING NODIG... Venus van Urbino, Titiaan. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 1 probleemstelling Leren is niet herhalen wat je al weet of kunt Wel, iets nieuw onder de knie krijgen Het toppunt van leren is niet iets vertrouwd supersnel kunnen herhalen Wel, iets meer, beter en duurzaam verwerven Snelheid en automatisering zijn niet slecht an sich, maar het zijn slechts proxy-indicatoren zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 1 probleemstelling Illustraties: Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
2 Waar komt het probleem vandaan? A Waartoe kleuteronderwijs? What’s in a name? Kindergarten, bewaarschool,… + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
2 Waar komt het probleem vandaan? Feelgood opvatting t.a.v. kleuteronderwijs (puur en onversneden) De essentie van goed kleuteronderwijs Welbevinden van kleuters Wat leren? Leerstof is relatief Wat hen interesseert Hoe leren? Spelend Fun van begin tot eind + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... . Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
2 Waar komt het probleem vandaan? Welbevinden als voorwaarde en doel + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Een krachtige latente visie, maar gelukkig niet algemeen. Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
2 Waar komt het probleem vandaan? Welbevinden als voorwaarde en doel Voorwaarde is OK als basisvertrouwen Tijdelijk buiten comfortzone is nodig Leren is ook tijdelijk achteruitgaan + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
2 Waar komt het probleem vandaan? B verkeerd begrip van beginsituatie Werk vanuit interesse Sluit aan bij de leefwereld Uitdaging 1: Onderschatting van kleuters doorbreken Onbekend is onbemind… maar daarom niet potentieel oninteressant. + Wat hen hier en nu interesseert, kan hen dra vervelen omdat het snel uitgemolken raakt of omdat overkill optreedt. + verwar een didactisch concept niet met een pedagogisch Lezen doe je toch alleen. + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Leuk en interessant? Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Eenmaal geleerd, niet meer relevant als leerdoel Toetsbaarheid is geen reden Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij Herhaling en wellicht oppervlakkig Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) Voelt aan als een gebed opzeggen (in een andere taal) Frank Furedi zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Maak interessant en leuk wat mensen (kleuters) nog niet kennen. Zorg dat ze er belang in stellen 2. Doe dat in het bijzonder voor kinderen wiens leefwereld beperkt is. Dat is emancipatie. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Feelgood opvatting Kritische opvatting De essentie van goed ko Welbevinden van kleuters Breed en diep leren Wat leren? Leerstof is relatief Wat hen interesseert Hoe leren? Spelend Fun van begin tot eind Uitdagend + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... . Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Illustraties: Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Focus op clou van verhaal, vaak omgaan met situaties en emoties Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij er niet rond werken of met zijn allen nadenken waarmee we de draak willen steken en hoe… dat doen. Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) geen getallen zonder getalbegrip. 5 bv. is al heel complex. 5 bomen, 5 stappen, 5 stoelen aan tafel… 5 jaar zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? … = verdiep Of verruim zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Verdiep of verruim Thema: feest vieren: verruim ijs: verdiep zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
Pittige vragen voor je team Slagen we er met onze vertrouwde thema’s in de generieke vaardigheden van kleuters naar hoger plan te brengen? Streven we effectief hogere (verdiepende of verbredende) doelen na bij oudere kleuters? Krikt het vertrouwde het zelfvertrouwen op nodig om op LT ambitieuze doelen wel te bereiken? zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Feest? Wat vieren we? Wat belangrijk is, positieve gevoelens opwekt, extra aandacht verdient? Hoe? Verband tussen thema en wie deelneemt? Wat we aan rituelen doen? En hoe? Wat maakt een/specifiek feest geslaagd voor de een / de ander? … één feest in de focus zetten of rode draad voorzien tussen de feesten. Stilstaan bij universele en particuliere; & spelen met conventies. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters IJs Predict – Observe – Explain Stilstaan bij wereldwoorden als smelten en bevriezen https://kleutergewijs.com/2015/05/17/wat-als-wetenschappelijk- denken-voor-kleuters-in-actie-deel-1/ Je eerste idee is wellicht een cliché. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters
Een verhaal en meer dan een kopie ervan VAAK IN SITU ONDERSTEUNING NODIG... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Olympia, Manet.