Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leefgroepen in de kleuterschool
Het nieuwe spelen is oud
Alle schooldagen naar school
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Bruggen bouwen tussen school en thuis
….een korte presentatie
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties
Wat gaan we leren in groep 5
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
CanDo Coaching.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Communiceren met Marloes
Aanpak problematisch gedrag
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Basisschool Het Vogelnest
Welkom in groep 1/2B.
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Executieve functies Marije Ruben.
Bouw aan je veerkracht.
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Zo krijg je dus aandacht
Covey trainingsavond.
Wereldspelers: een verhaal
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Richting geven aan Teamontwikkeling
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Johan De Wilde, Odisee VAAK IN SITU ONDERSTEUNING NODIG... Venus van Urbino, Titiaan. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 1 probleemstelling Leren is niet herhalen wat je al weet of kunt Wel, iets nieuw onder de knie krijgen Het toppunt van leren is niet iets vertrouwd supersnel kunnen herhalen Wel, iets meer, beter en duurzaam verwerven Snelheid en automatisering zijn niet slecht an sich, maar het zijn slechts proxy-indicatoren zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 1 probleemstelling Illustraties: Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

2 Waar komt het probleem vandaan? A Waartoe kleuteronderwijs? What’s in a name? Kindergarten, bewaarschool,… + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

2 Waar komt het probleem vandaan?   Feelgood opvatting t.a.v. kleuteronderwijs (puur en onversneden) De essentie van goed kleuteronderwijs Welbevinden van kleuters Wat leren? Leerstof is relatief Wat hen interesseert Hoe leren? Spelend Fun van begin tot eind + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... . Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

2 Waar komt het probleem vandaan? Welbevinden als voorwaarde en doel + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Een krachtige latente visie, maar gelukkig niet algemeen. Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

2 Waar komt het probleem vandaan? Welbevinden als voorwaarde en doel Voorwaarde is OK als basisvertrouwen Tijdelijk buiten comfortzone is nodig Leren is ook tijdelijk achteruitgaan + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

2 Waar komt het probleem vandaan? B verkeerd begrip van beginsituatie Werk vanuit interesse Sluit aan bij de leefwereld Uitdaging 1: Onderschatting van kleuters doorbreken Onbekend is onbemind… maar daarom niet potentieel oninteressant. + Wat hen hier en nu interesseert, kan hen dra vervelen omdat het snel uitgemolken raakt of omdat overkill optreedt. + verwar een didactisch concept niet met een pedagogisch Lezen doe je toch alleen. + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Leuk en interessant? Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Eenmaal geleerd, niet meer relevant als leerdoel Toetsbaarheid is geen reden Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij Herhaling en wellicht oppervlakkig Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) Voelt aan als een gebed opzeggen (in een andere taal) Frank Furedi zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters menu Probleemstelling Waar komt het probleem vandaan? Hoe moet het wel? + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Maak interessant en leuk wat mensen (kleuters) nog niet kennen. Zorg dat ze er belang in stellen 2. Doe dat in het bijzonder voor kinderen wiens leefwereld beperkt is. Dat is emancipatie. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel?   Feelgood opvatting Kritische opvatting De essentie van goed ko Welbevinden van kleuters Breed en diep leren Wat leren? Leerstof is relatief Wat hen interesseert Hoe leren? Spelend Fun van begin tot eind Uitdagend + DELEN OP FACEBOOK/VIA E_MAIL MET EEN REACTIE ERBIJ.... . Lezen doe je toch alleen. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Illustraties: Kleuren van dieren in een verhaal benoemen Focus op clou van verhaal, vaak omgaan met situaties en emoties Jaar na jaar toewerken naar carnaval en de bijhorende verkleedpartij er niet rond werken of met zijn allen nadenken waarmee we de draak willen steken en hoe… dat doen. Snel tot 24 kunnen tellen (op maandag 24) geen getallen zonder getalbegrip. 5 bv. is al heel complex. 5 bomen, 5 stappen, 5 stoelen aan tafel… 5 jaar zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? … = verdiep Of verruim zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters 3 Hoe moet het dan wel? Verdiep of verruim Thema: feest vieren: verruim ijs: verdiep zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

Pittige vragen voor je team Slagen we er met onze vertrouwde thema’s in de generieke vaardigheden van kleuters naar hoger plan te brengen? Streven we effectief hogere (verdiepende of verbredende) doelen na bij oudere kleuters? Krikt het vertrouwde het zelfvertrouwen op nodig om op LT ambitieuze doelen wel te bereiken? zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Feest? Wat vieren we? Wat belangrijk is, positieve gevoelens opwekt, extra aandacht verdient? Hoe? Verband tussen thema en wie deelneemt? Wat we aan rituelen doen? En hoe? Wat maakt een/specifiek feest geslaagd voor de een / de ander? … één feest in de focus zetten of rode draad voorzien tussen de feesten. Stilstaan bij universele en particuliere; & spelen met conventies. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters IJs Predict – Observe – Explain Stilstaan bij wereldwoorden als smelten en bevriezen https://kleutergewijs.com/2015/05/17/wat-als-wetenschappelijk- denken-voor-kleuters-in-actie-deel-1/ Je eerste idee is wellicht een cliché. zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters

Een verhaal en meer dan een kopie ervan VAAK IN SITU ONDERSTEUNING NODIG... zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters Olympia, Manet.