Standaard briefmodel (briefconventies)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Opmaak brief.
solliciteren indeling sollicitatiebrief fasen sollicitatiegesprek
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Escribir una carta Carta informal Carta formal.
De dag van het solliciteren Blok 1
Oefeningen op beleefdheid ( les 14 ) Mevrouw H. CRIVETS
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
Solliciteren! Een vak op zich.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Zakelijke communicatie
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Rapporteren en Formuleren
De zakelijke (formele) brief
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
Nederlands
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
Sollicitatiebrief schrijven!
Informeel taalgebruik
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Standaard briefmodel (briefconventies)
Begrijpelijk schrijven
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Lezen samenvatten.
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
De zakelijke brief.
Principes van digitale communicatie
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Een brief schrijven.
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Standaard briefmodel (briefconventies) Nederlands Standaard briefmodel (briefconventies)

Deze les Opbouw en indeling brief Namen schrijven  Hoofdletters Doel: 1. Schrijfexamen  schrijf een brief naar… (organisatie / familie) 2. In je werk  brief naar ouders, ander bedrijf, klanten, cliënten, gemeente, belastingdienst

1. Afzender 2. Plaats, datering 3. Adressering 4. Onderwerp (betreft:) 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. Bijlage(n) Opbouw brief Het is écht belangrijk om de officiële regels aan te houden omdat elk bedrijf weer verschillend is! (Het ene bedrijf vindt dat erg belangrijk, een ander niet)

Briefconventies – Wat is de juiste volgorde? 1. Geachte heer/mevrouw, 4. Betreft: klacht parkeervergunning 2. Zwolle, 9 september 2015 3. G. van Dijk Assendorperdijk 55 8000 AA Zwolle 5. Gemeente Zwolle T.a.v. afdeling parkeervergunningen Stadhuisplein 1 8000 AA Zwolle

Afzender Plaats, datum Geadresseerde Betreft: ….. Aanhef: Beste heer, mevrouw Eén witregel tussen de onderdelen is voldoende; Voor de aanhef (Geachte ….) en na de afsluiting (Groet…) zet je wel twee witregels. Zo zie je duidelijk verschil tussen de officiële zaken en de inhoud van je brief.

Een juiste afsluiting = Met vriendelijke groet, Hoogachtend, Een juiste aanhef = Beste meneer, mevrouw, Beste heer/mevrouw, Een juiste afsluiting = Met vriendelijke groet, Hoogachtend, Let op: Géén hoofdletters meneer/mevrouw, (het zijn geen namen) Géén afkortingen gebruiken zoals: m.v.g. Jouw naam komt na een witregel (niet gelijk achter de afsluitende groet)

Hoofdletters bij namen Het eerste deel en het laatste deel van de naam krijg een hoofdletter: meneer P. de Vries mevrouw Anja van der Vlies mevrouw Van der Vlies familie Van Wateren Het laatste deel van de achternaam krijgt altijd een hoofdletter. Dubbele achternaam: mevrouw A. van Akeren – van Hoogeren Tineke van Sloten - Koehoorn

Nalezen Handboek Via Handboek Deel 2; Hoofdstuk 2 Spelling

Alinea indeling brief  Zakelijke brief altijd minimaal: Inleiding Middenstuk Slot Schrijf binnen een alinea zinnen achter elkaar, zodat er mooie blokjes tekst ontstaan. Begin dus niet zomaar binnenin een alinea op een nieuwe regel. Een nieuwe alinea begin je ná een witregel.

Briefinhoud zakelijke brief Inleiding: Geef gelijk in inleiding aan wat de aanleiding is. Bijv. Een probleem, klacht, defect, vacature, evenement, vergadering, offerte, aanvraag subsidie Middenstuk: Geef informatie die nodig is om je vraag of verzoek te begrijpen. Bijv. Informatie van het product, hoe groot je feest is, datum en plaats van de vergadering, het programma van de bijeenkomst. Slot: Wat verwacht je van het bedrijf? Bijv. Een offerte, omruilen van een product, geld retour, aanmelding voor een bijeenkomst, een reactie, een telefoontje?

Taal Géén spelfouten Schrijf zakelijk en professioneel  aanspreken met ‘u’ Houd het kort en blijf dicht bij de opdracht. Blijf jezelf en blijf beleefd. Lastige brief? Zoek een voorbeeld: Via Handboek Deel 6; Hoofdstuk 9 (soorten brieven)