I. DLB – situering/historiek Uitvoering Regeerakkoord 2014-2019, beleidsnota 2014 – 2019 BB, beleidsbrieven BB. Werd voorafgegaan en voorbereid door : 1. voorafnamedecreten inzake personeel, IGS en vrijwillige fusie 2. een aantal conceptnota’s van de regering: conceptnota 15 mei 2016 inzake de integratie van de OCMW en de gemeentebesturen: organieke uitwerking de conceptnota 27 mei 2016 inzake de hervorming van het bestuurlijk toezicht de conceptnota van 15 juli 2016 inzake de evaluatie van de BBC en voorstellen tot bijsturing vanaf de planningsperiode 2019-2024 3. overleg met stakeholders : VVSG, vakorganisaties, ECG, VLOFIN, VVOS (sep-dec 2016) 4. paralleloverleg met de regeringspartners in IKW Regering op 24 februari 2017 1ste goedkeuring (politieke validatie)
II. Overzicht wijzigingensdoelstellingen DLB verdere integratie O en G (// VR & Lok-B ingeslagen beleidsweg mbt relatie G/O) logisch en gestructureerd alle organieke regels over G, O en IGS in één decreet lokaal bestuur (= vervangt het GD, OD en DIS) organieke regels vereenvoudigen, dereguleren en digivriendelijker maken met meer ruimte voor lokale autonomie (cf inzake personeel : voorafnamedecreet) met een hervormd toezicht met bijgestuurde regels over de beleids- en beheerscyclus met een aantal strengere regels rond filialen intercommunales met incorporatie van de voorafname-decreten van deze regeerperiode, m.b.t. personeel (autonomie, slag- en daadkracht) IGS (meervoudige doelstelling & private deelname in IGS ) vrijwillige fusie ( slag- en daadkracht )
III. Opbouw DLB in 4 delen: deel 1 algemene bepalingen (o.a. missie en opdracht G en O) deel 2 : G en O => 9 titels: 1 politieke organisatie (G/O/D) ; 2 ambtelijke organisatie ; 3 EVA’s ; 4 BBC ; 5 werking ; 6 participatie ; 7 toezicht ; 8 vrijwillige fusie 9 fusie op initiatief van VR deel 3 : deelname en samenwerking rechtspersonen, IGS inc ; deel 4 : Voeren en ‘Rand’
IV. KERNLIJNEN DLB-WIJZIGINGEN (extensief: zie memorie) IV. KERNLIJNEN DLB-WIJZIGINGEN (extensief: zie memorie) Verdere integratie gemeente en OCMW 1.1. Doel verdere integratie G en O een nog sterker en maximaal geïntegreerd lokaal sociaal beleid geïntegreerd in het hele lokale beleid, onderdeel van alle aspecten van het lokaal-maatschappelijk functioneren en al het beleid daarrond (huisvesting, tewerkstelling, veiligheid, cultuur, integratie, ….). geen geïsoleerd beleid, geen concurrentieel beleid daarnaast drempelverlagende en gunstige efficiëntie- en beheersmatige effecten genereren
1.2. integratie met respect voor beide rechtspersonen G en O 1.2. integratie met respect voor beide rechtspersonen G en O Integratie op politiek (1) , ambtelijk (2) en BBC (3) vlak met respect voor rechtspersoonlijkheid OCMW : OCMW blijft verder bestaan Met behoud eigen specifieke doel/kernopdracht (= RMD) Met eigen organen en beslissingsbevoegdheid Met eigen middelen (patrimonium, personeel) G en O dichter bij elkaar brengen zonder te versmelten
1.3. Integratie op politiek-bestuurlijk vlak 1.3.1. algemeen : samenstelling, rol, bevoegdheden en werking van de organen G/O maximaal gelijkgeschakeld, maximaal op elkaar afgestemd (procedé van overeenkomstige van-toepassing-verklaring) dezelfde mensen in organen van de twee rechtspersonen => ééngemaakt beleid in één politieke hand realiseren/garanderen komen tot een sterk, geïntegreerd lokaal sociaal beleid, dat meteen bij alle lokale beleidsverantwoordelijken en in alle lokale beleidsvelden verankerd is en meteen ook zo een efficiënt, toegankelijk en laagdrempelig beleid en dito dienstverlening kan genereren mét behoud BCSD
1.3.4. Politieke integratie concreet: GR/RMW - raad Rol ‘louter’ wetgevend / beleidsorgaan heeft toegewezen bevoegdheden en volheid van bevoegdheid kan in beginsel bevoegdheid delegeren (aan uitvoerend orgaan) Wie verkozen is en zetelt in GR => Zetelt van rechtswege in RMW in koppen geteld vermindert het aantal lokale mandatarissen In beginsel/aanbeveling dat raden na elkaar vergaderen : Als RMW aansluit op GR : één presentiegeld Mogelijkheid gelijktijdige & gezamenlijke oproepingen (HHR) Wie verkozen is als VZ GR => van rechtswege voorzitter RMW rol = voorzitter van het wetgevend orgaan lid CBS kan nog steeds voorzitter zijn van GR (autonomie)
College/Bureau en voorzitter uitvoerend orgaan Voert R-bsl uit Toegewezen bevoegdheden Kan in beginsel bevoegdheden delegeren aan S-directeur Wie in college zetelt, zetelt van rechtswege in Vast bureau Burgemeester, voorzitter CBS, is van rechtswege voorzitter VB aantal leden CBS maximum : als voorheen -1 of -2 (afhankelijk wie VZ BCSD is) tijdens bestuursperiode kan aantal verminderen (bsl GR bij openvallen mandaat) tussentijdse vervanging kan (niet moet) tot aan definitieve verkiezing nieuwe schepen
Bijzonder Comité voor sociale dienst Gesloten bevoegdheid : alléén beslissingen over individuele steun ikv RMD [open begrip] en RMI VZ BCSD gekozen onder leden van VB = -2 schepenen scenario of gekozen onder andere leden RMW = toegevoegd schepen = -1 Schepen scenario (lokale autonomie) bevoegd voor dringende gevallen RMD/RMI (= vroeger bevoegdheid OCMW-VZ) Districten aantal leden D-college, met inbegrip D-VZ, binnen een vork : minimum 2 bovengrens vult GR in (obv bevolkingsaantallen) zoniet is bovengrens maximum van vorige bestuursperiode na verkiezing bepaalt DR het aantal leden DC, binnen die vork, obv voordrachtsakte Gevolg mandaat in G werkt door naar mandaat van rechtswege in O en omgekeerd PM : behoud procedure structurele onbestuurbaarheid
1.4 ambtelijke integratie O/G (onderhandeling C1) 1.4 ambtelijke integratie O/G (onderhandeling C1) 1.4.1. nieuwe decretale leidinggevende ambtenaren : secretaris-directeur en de financieel directeur Motor van verdere integratie : op lokale maat en tempo de verdere integratie gestalte geven Zorgen voor eenduidige aansturing van het personeel van beide rechtspersonen Zorgen voor advisering van de organen van de beide rechtspersonen Komen in de plaats van de betrekking van secretaris en van financieel beheerder in G en O (organiek van 4 naar 2) Zijn steeds personeelslid van gemeente (aangesteld door GR) Directeursfunctie omvat takenpakket van de vroegere twee betrekkingen, maar dan samengevoegd + gekoppeld aan salaris 130 % van salaris van GS of GFB De eerste directeursbetrekkingen worden geregeld via overgangsregeling (augustus 2018)
1.4.2. één gezamenlijk organogram van de diensten van G en O met organisatiestructuur met gezagsverhoudingen met niet-decretale MAT-functies beide raden stellen het vast 1.4.3. één gemeenschappelijk managementteam (een politicus => VZ CBS/VB)
1.5. integratie en vereenvoudiging op vlak van planning en rapportering beide raden stellen gezamenlijke beleidsrapporten vast beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten kunnen zijn elkeen staat in voor de eigen verbintenissen (in uitvoering van zijn doelstellingen) onderscheid ook in de rapporten tussen kredieten/uitgaven/inkomsten van elk van beide beleidsrapporten zijn MJP en jaarrekening budget gaat op in MJP
2. Wijziging bestuurlijk toezicht 2.1. Doel 2. Wijziging bestuurlijk toezicht 2.1. Doel verder vereenvoudigen procedures van toezicht minder goedkeuringstoezicht (a priori) = meer algemeen toezicht (ex post) na klacht 2.2. Einde goedkeuringstoezicht mbt : oprichting en statuten AGB, EVA oprichting, deelname, vertegenwoordiging AGB in andere rechtspersoon oprichting districtsbestuur lening ter sanering financiën (wel nog goedkeuring voor jaarrekeningen, oprichting en statuten IGS en IGS-filialen en OCMW-verenigingen)
2.3. verder vereenvoudigen procedures van toezicht gebruiksvriendelijker, transparanter informatie krijgen + digitalisering meer uniforme termijnen en kortere doorlooptijden duidelijkheid en rechtszekerheid over toezicht vergroten online bekendmakingsplicht (VR bepaalt modaliteiten) verruimde mogelijkheden om informatie te bekomen vervanging inzendingsplicht, afbouw materiële dossierstroom kortere termijnen en doorlooptijd 30 dagen-T, beperkte stuiting ‘van rechtswege nietigheid’ na ingebrekestelling bestuur einde van de meertrapsprocedure : Geen schorsings- en handhaving en of aanpassingscyclus meer één instantie (minister of gouverneur) spreekt zich uit met één maatregel van toezicht : vernietiging (of niet) is definitief
3. Belangrijkste maatregelen intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (// actualiteit) Minder bestuursmandaten en verdere begrenzing presentiegelden en vergoedingen Uitgebreider rapportering en transparantie over mandaten en vergoedingen oprichten of toetreden in private rechtspersonen verstrengt code goed bestuur rond IGS, rond dochters en kleindochters enz plafond vergoedingen, presentiegelden voor uitvoerende mandaten : ook presentiegelden mandaten in rechtspersonen en filialen tellen mee Aftopping presentiegeld in IGS en filialen tot presentiegeld gemeenteraadslid (205 €) Transparantie => geïndividualiseerd overzicht presentiegelden en vergoedingen omvat ook de vergoedingen en presentiegelden voor mandaten in rechtspersonen en filialen + aan toezicht AV stelt code goed bestuur vast en die wordt door voorzitter op website bekendgemaakt bijzondere motiveringsplicht IGS voor deelname in private rechtspersoon + goedkeuringstoezicht
Rest van het DLB-traject : SERV (lopend) Onderhandeling sectorcomité 18 (DVO) : overgangsregeling gewestelijk ontvangers Onderhandeling comité C2 (onderwijs) : regeling gemeentelijk onderwijspersoneel 2de GK en RvS (voor reces) 3de GK en parlement najaar 2017 Onderhandeling C1: Overname ‘oudere’ organieke regeling (niet gewijzigd nav voorafname-decreet, buiten beleidsscope, behoudens tucht) Overname ‘jongste’ organieke regeling van voorafnamedecreet Nieuw integratie => decretale graden, organogram en MAT Nieuw => Tucht (cf paritaire commissie en C1 voorafnamdecreet)
Praktische afspraken C1 - voorstel 1. Nieuw beleid = nog niet onderhandeld = volle aandacht Bestaand/Voortgezet beleid = vroeger al onderhandeld = vlotter overgaan (gegroepeerd) 3. Werkdocumenten (hulpmiddel): Exhaustieve tabel : nieuwe artikelen, corresponderende oude artikelen, memorie nieuwe artikelen Overzichtstabellen : Letterlijke overnames Overnames met redactionele wijzigingen (nav taal en legistiek advies) Kleinere wijzigingen, vooral als gevolg van doortrekken van G naar O Nieuwe artikelen (decretale graden, tucht) Vergaderkalender : start 18/3 – 19/4 – 26/4 – 3/5 – einde 10/5