Aanleiding en doelstelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom op de info avond Leerjaar 2
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Informatie avond groep 8
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Amsterdam Sil Vrielink
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely
Het Voortgezet Onderwijs
Arbeidsvoorwaarden en perspectief werkgelegenheid
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Voorlichting over het centraal schriftelijk examen (cse) 6 vwo, 7 april 2016.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Loopbaanoriëntatie en begeleiding 4e leerjaar VMBO TL september 2016.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Loopbaanoriëntatie en begeleiding
Voorlichting over het centraal schriftelijk examen (cse)
Jacob Roelandslyceum Boxtel
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
Studiekeuzes van uw kind
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Het project Begeleiding Startende Leraren
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Lerarentekort 6 september 2017.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
DE OVERHEID & GOED WERK.
Voorlichting Profielkeuze klas 3
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Voorlichting over het centraal schriftelijk examen (cse)
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Overweeg je om docent te worden? Zet je plan om in actie!
Studiekeuzes van uw kind
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Zomerschool TCC 2019.
Transcript van de presentatie:

Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie

Aanleiding en doelstelling Tekortvakken problematiek verminderen Impuls masterambitie: sectorakkoord Minder uitval en uitloop studie door extra ruimte

Vierslagleren: 4 slagen Nieuwe bevoegde docenten in de tekortvakken Toename van zittende leraren in de tekortvakken Scholen krijgen meer kwaliteit in huis Minder voortijdige uitval van starters door goede begeleiding Doel regeling Met de regeling worden vier slagen gemaakt: 1. Het project leidt tot nieuwe bevoegde startende leraren in tekortvakken. 2. Het project leidt tot een toename van zittende leraren in tekortvakken, zowel bevoegde als masteropgeleide leraren. 3. Scholen krijgen meer kwaliteit in huis. Waar mogelijk leren de startende leraar en de zittende leraar van elkaar en werken aan de school- en vakontwikkeling. 4. De voortijdige uitval van de deelnemende startende leraren zal verminderen door een goede begeleiding.

Hoe werkt Vierslagleren? Een zittende leraar studeert voor een tweede bevoegdheid in een tekortvak en maakt gebruik van de Lerarenbeurs. Deze leraar krijgt 2 jaar 6 uur extra studieverlof bovenop de Lerarenbeurs. Een starter wordt aangetrokken (voor minimaal 0,5 fte), volgt ook een opleiding in een tekortvak met de Lerarenbeurs of de zij-instroomregeling (of het bestuur betaalt opleidingskosten zelf). Samen vormen zij een duo. Per duo is 16.500 beschikbaar (bestemd voor de extra verletkosten van de zittende leraar).

Welke tekortvakken? Wiskunde, natuurkunde, scheikunde, Duits, Frans, Engels, Nederlands, klassieke talen, Aardrijkskunde, informatica en levensbeschouwing Daarnaast komen ook enkele praktijkvakken in het vmbo in aanmerking

Wie kunnen er deelnemen? Zittende onderwijsbevoegde leraren Bijvoorbeeld: tweedegraadsleraren in een tekortvak die een eerstegraads bevoegdheid willen halen; Leraren met pabo diploma die 2e graads bevoegdheid moeten halen leraren die een tweede bevoegdheid in een tekortvak willen behalen; leraren die al een opleiding volgen in een tekortvak met de lerarenbeurs en nog twee jaar moeten studeren.

Wie kunnen er deelnemen Wie kunnen er deelnemen? Starters (zonder vaste baan als leraar in het vo) - leraren in tijdelijke dienst die u wilt behouden en opleiding gaan volgen - zij-instromers w.o. ook eigen OOP zoals amanuensis - leraar die een educatieve minor heeft gevolgd; - deelnemer van het project ‘Eerst de klas’ of ‘Onderwijstraineeships’; - leerkracht primair onderwijs of afgestudeerde pabo-student die wil doorstromen naar een tekortvak in het voortgezet onderwijs; - leraar in een ‘overschotvak’ die zich wil laten bijscholen in een tekortvak. Voor andere creatieve suggesties: neem contact met ons op.

Welke voorwaarden zijn er verbonden aan deelname? De starter krijgt een aanstelling voor minimaal 0,5 fte. Het schoolbestuur heeft een inspanningsverplichting m.b.t. een baan na afloop van Vierslagleren. Goede begeleiding van de starter. Wat zijn geen voorwaarden? Starter en zittende leraar hoeven geen opleiding in hetzelfde tekortvak te volgen. Starter en zittende leraar hoeven niet op dezelfde vestiging van het bestuur te werken.

Tip: Starters via de pool van Meesterbaan Meesterbaan heeft een speciale starterspool ingericht voor Vierslagleren (met zoekfunctie op regio en tekortvak). U kunt hier gratis gebruik van maken. Schoolbesturen kunnen ook vacatures plaatsen voor Vierslagleren Surf naar www.meesterbaan.nl voor meer informatie

Heeft u vragen of behoefte aan advies of voorlichting? Neem contact op met Voion: Jonas Westhoek (06- 12 89 48 74) of Cor van Dam (06 – 22719750) Email: vierslaglerenvo@voion.nl Website: www.voion.nl/vierslagleren