Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Bacteriologisch onderzoek
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Welkom.
Thema 2 Planten.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
1. Kan je objectief kijken?
Onzichtbaar Opdracht: Hier ga je schrijven met onzichtbare inkt!
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Project-les “de ontkieming”
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
NSCCT Instructie groep 4
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Executieve functies versterken middels denkspellen.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Onderzoeken 1HV.
NSCCT Instructie groep 6
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Titel van wetenschappelijk project
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Wetenschapsbeursproject
Feedback Reinier Geurts.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Organen en cellen.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken Thema 2 Planten Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken

Onderzoek doen: Op welke vraag wil je een antwoord vinden door je onderzoek? Je volgt altijd deze stappen: De rode moet je vandaag doen. 1. Onderzoeksvraag (=probleemstelling) 2. Hypothese (=veronderstelling) 3. Materiaal (=benodigdheden) 4. Methode (=werkwijze) 5. Resultaten 6. Conclusie 7. Discussie Welk antwoord verwacht je op de vraag (voordat je het onderzoek hebt gedaan). En waarom denk je dat? Geef argumenten. Zet alle spullen die je nodig hebt voor het uitvoeren van je onderzoek op een rijtje. Dit doe je pas na het uitvoeren van het onderzoek. Schrijf precies op wat je allemaal gedaan hebt om het onderzoek uit te voeren. Iemand anders moet het na kunnen doen.

Waar moet je op letten? De onderzoeksvraag goed omschrijven. Precies zeggen wat je te weten wil komen. In een vraagzin. (Bv. geen ‘groeien’ zeggen als je ‘kiemen’ bedoelt). De hypothese is nooit ‘fout’. Vooraf bedenken. Na je onderzoek weet je of het klopt of niet. Je moet er wel goed over nadenken. Altijd erbij zetten waarom je iets denkt: geef argumenten. Gebruik niet de ik- en wij-vorm, maar beschrijf onpersoonlijk.

Waar moet je op letten? Bij materiaal alles opschrijven, ook spullen zoals tape, rekje, water enz. Ook opschrijven hoeveel je van iets gebruikt (hoeveel water, hoeveel zaadjes enz.) Bij methode (werkwijze) altijd zorgen voor: Een proefgroep en een controlegroep. Tussen die twee groepen mag maar één factor verschillend zijn, de overige omstandigheden moeten precies hetzelfde zijn. Je moet zorgen voor voldoende organismen in je proefgroep en controle groep (bv. niet 1 zaadje maar 10 zaadjes).

Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes. Welke factoren zouden het kiemen van tuinkerszaadjes kunnen beïnvloeden? Voorbeeld: kiemen tuinkerszaadjes zonder water? Controlegroep: met water Proefgroep: zonder water 3: geen water erbij 3: wel water erbij 2: 10 tuinkerszaadjes 1: watjes onderin

Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes. Welke factoren zouden het kiemen van tuinkerszaadjes kunnen beïnvloeden? Wat wil je onderzoeken? Overleg met je groepje. Je kunt kiezen uit: Kunstmest voor planten (pokon) Zout opgelost in water Zuur citroensap Suiker opgelost in water Zeep opgelost in water Heb je iets gekozen? Maak een word-bestand. Begin aan je verslag: -Bedenk samen de onderzoeksvraag en de hypothese en zet die in je verslag. -Bedenk hoe je het proefje moet uitvoeren. Laat je plan zonodig controleren bij de docent. -Verdeel de taken. Voer daarna je experiment uit.

Klaar? Plak op ieder buisje een stukje tape. Zet daarop: Datum. Klas. Eerste letters van jullie vier namen Bij de controlebuis: Controle Bij de proefbuis: Proef + wat je test, bv. zeep, suiker Zet je buisjes in een rekje en plak ze met een stukje tape aan elkaar. Ruim je spullen op. Ga verder met het verslag als je tijd over hebt.

De resultaten Bekijk je buisjes. Maak een foto of tekening van de buisjes Haal de zaadjes/plantjes uit het buisje en controleer of je alle 10 de zaadjes terug ziet. Tel van ieder buisje hoeveel zaadjes gekiemd zijn en hoeveel niet. Maak een tabel van wat je geteld hebt. Denk aan titel en bijschriften. Noteer ook de datum van het begin en eind van het experiment. Ruim je spullen netjes op. Maak daarna een staafdiagram van je resultaat (kan ook thuis). In je verslag komt: foto, tabel, staafdiagram, de datum van begin en eind van je proefje.

Conclusie Geef antwoord op je onderzoeksvraag. Discussie Geef antwoord op je onderzoeksvraag. Ga na of je hypothese klopt. Als je hypothese klopt, had je dan de goede argumenten gebruikt? Als de hypothese niet klopt, waaraan kan dat dan liggen? Zijn er dingen die je anders of beter had kunnen doen? Is er iets verkeerd gegaan? Hoe hebben jullie de taken verdeeld? Hebben jullie goed samengewerkt? Vond je het een leuk onderzoek?