KNB WG Dierhouderij I, II 28 mei 2015 – Barneveld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Ouders en Kinderen Centraal
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Van beleid naar geaccepteerd gebruik
TOEZICHT Onderdeel 1.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Dag van het afstudeeronderzoek
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Verantwoord innoveren
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Ervaringen Implementatie in Nederland
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Schone Bronnen Wat betekent dit project voor boer en tuinder?
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Beleid met betrekking tot roken
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Uitvoeren gewasbescherming
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Social work Week 2.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Keuzethema: differentiatie
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
KENNISNETWERK BIOCIDEN BIOCIDEN IN DE VEEHOUDERIJ nut & noodzaak 1 Met dank aan:
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
STELLINGEN 28 mei 2015 – Barneveld
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
toolbox ELKE VEZEL TELT!
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
E-learning, E-health & Domotica
Algenbestrijding in kunstgrasvelden Regelgeving voor biociden
Pilot maatschappijwetenschappen
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Plaats, datum bijeenkomst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

KNB WG Dierhouderij I, II 28 mei 2015 – Barneveld

Mijn bijdrage Uitgangspunten Reinout Hoevenaar (WG) Huidige situatie Werkwijze van de werkgroep DH-2 Aanbevelingen Conclusie Belangrijke sites

Huidige situatie t.a.v. biociden Bestrijdingsmiddelenwet 1962 NVZ-Nedefa, 2000 Platform Biociden (BPR, uniformiteit in EU) Kennisnetwerk (2009). fabrikanten, handel, overheid, CTGB, inspecties, kennisinstituten: werkgroepen Wetgeving. nu NL straks EU (BPR NL-1234567-0000). Alle biociden (niet gewasbescherming). Wet heeft betrekking op het product, maar ook productie, transport en opslag en gebruik, dus ook etiketten, of afvoeren materiaal. Biocide producten krijgen een toelating voor 1 of meer PT’s, zijn beoordeeld op werkzaamheid (claim), veiligheid gebruikers (gebruiksaanwijzing) en effecten op milieu (onderzoek)

Werkgroep Dierhouderij I 2010-2012 Conclusies: Informatie/kennis wordt verkregen via collega’s, internet en de verkopende handelaar. Er is weinig zicht op de kennis van directe gebruikers over alternatieven en veilig omgaan met chemicaliën Er is sprake van illegaal gebruik van chemische stoffen voor biocide en diergeneeskundige toepassingen Calamiteiten door onjuist gebruik (geen melding – geen vervolg) 2 Doelgroepen Veeteler (kennis en vaardigheid door opleiding) Erfbetreders (kennis en informatie)

WG Dierhouderij II 2012- 2015 Focus Doelmatige en objectieve informatie aandragen over het veilig omgaan met biociden Lokaliseren van de agrarische opleidingscentra en aanverwante (na)scholingsinstituten De uitbreiding van het lesprogramma te ondersteunen. Kennis en vaardigheden aanreiken om juiste informatie te vinden en te beoordelen, en juist gebruik uit te voeren.

Samenstelling WG GD en RIVM (namens overheid) Onderwijs (Aequor, HAS en UU), Bedrijfsleven (Ondernemers), Beroepsverenigingen en organisaties (LTO Noord, Vereniging voor Rundveepedicure, Gezondheidsdienst voor Dieren).

Aanpak werkwijze Inventarisatie van agrarische opleidingen (veehouderij), Op zoek naar (centrale) benadering van de verschillende opleidingen, Verder uitwerken van leerdoelen en eindtermen Schrijven motivatie tekst

Eindtermen en leerdoelen

Motivatie tekst Een veehouder maakt met zijn bedrijf onderdeel uit van de voedselketen. Deze verantwoordelijkheid vraagt om een passend kennisniveau voor een gegarandeerde voedselveiligheid, een veilige ARBO situatie en een goed dierenwelzijn. Een HBO opleiding staat in verbinding met de beroepspraktijk en streeft ernaar dat de opleidingen de nodige bagage (kennis, vaardigheden en attitude) meegeeft aan afstudeerders. Omdat het gebruik van biociden onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering van (de meeste) bedrijven, ligt het voor de hand dat de benodigde kennis voor juiste toepassing van deze middelen ook binnen het onderwijspakket aan bod komt, tenzij er weinig tot geen kennis voor nodig is om deze middelen toe te passen. Vaak is die kennis echter meer dan nodig: alleen al het goed kunnen begrijpen van etiketten en labels bij biociden blijkt in de praktijk lastig te zijn.…………………….

Aandachtspunten De opleidingsprogramma’s niet centraal gereguleerd worden. Het onderwerp biociden vrij onbekend is onder de opleiders en agrariërs en ook geen primaire behoefte. Juist gebruik van biociden niet een op zich zelf staand onderwerp is Lastig om het begrip biocide duidelijk te krijgen en uit het negatieve daglicht te houden Lastig om de juiste contactpersonen te interesseren en vrij te maken

Concreet Gast presentatie bij CAH Vilentum Informatieoverdracht aan student veehouders Voeling krijgen bij studenten en docenten over nut en noodzaak Presentatie bij nascholingsdag DIGO (Stichting Diergeneeskundigen in het onderwijs) “Teach the teacher” (veterinairen en para-veterinairen) Aanwezigheid ontwikkelcentrum: doel ontwikkelen lesstof

Gastcollege: wat heb je geleerd? (antwoorden studenten) Middelen Goed om te horen wat biociden zijn (niets in bestaande lesstof) Niet bewust bekend met onderscheid tussen biociden en gewasbeschermingsmiddelen Onbekend met de veelheid aan producten Weinig beeld van gevaren (gebruik is routinematig) Informatiebronnen Geen idee waar je moet zijn om iets te weten te komen Onbekend met zoekmogelijkheden Toelating Vaak niet bekend met legale of illegale status van middelen Onbekend met traject van toelating en wat die inhoudt Niet bekend met verschillen in toelating van middelen tussen verschillende lidstaten EU Juist gebruik Nooit zo nagedacht over juist gebruik en gevolgen van beslissingen Wisselende beelden bij verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid BENADRUKKEN

Advies aan Ministerie I en M communicatie Uitbreiden KNB met contacten in onderwijsnetwerk Inspelen op onderwijsdagen en andere onderwijsforums via onderwijsnetwerk (ambassadeurs nodig) Communicatie via vakpers om het onderwerp biociden positief onder de aandacht te krijgen bij docenten, veehouders, leveranciers, en andere erf-betreders Andere communicatiemiddelen (facebook, twitter, filmpjes) en inhaken op actualiteiten (bv vogelgriep) Aandacht voor IPM (Integrated Pest Management)

Biociden-desinfectiemiddelen een voorzetje Volgen van WGGA Beschermende maatregelen Dosering en toepassingen Gebruik van schone materialen Matten en laarzenbakken Nooit mengen. MSDS leren lezen (uitgebreid van 5 naar 14 pagina’s) Er bestaat geen IDEAAL middel! Blijf aan fact-finding doen want groene zeep is honderd keer slechter voor het milieu dan halamid

Conclusie: na heel veel mails, tijd en inspanning Veehouders zijn professionals. Het is van het allergrootste belang dat opleidingen biociden expliciet in het agrarisch lesprogramma opnemen Biociden Toepassingen en beperkingen veiligheid Wetgeving IPM Anders gaat het naar gecertificeerde ontsmetters en mag de boer dit niet meer zelf beslissen of uitvoeren

Belangrijke sites BIOCIDEN.nl NVZ.nl ECHA.europa.eu kennisnetwerkbiociden.nl LTO.nl NVPB.org pclt.be/opleidingen/o/ontsmettingsmid/biociden-ontsmettingsmiddelen-verkoper

Vandaag en verder? Doelen nascholingsdag “Biociden in het onderwijs” (Bij)scholing docenten over biociden Creëren / implementeren van lesstof (GD presentatie gebruiken) Afsluiting van de werkgroep Dierhouderij II Uitbreiden KNB met stakeholders uit het onderwijs Concrete ideeën nodig Werven ambassadeurs Randvoorwaarden Het verzoek van I&M uitwerking concrete acties