Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg Mei 2017 De weg van de leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften naar het VO Doel: Voorlichting t.b.v. onderzoeksprocedure doorstroom POVO Marlies Willems Coördinatie Website: www.passendonderwijsnoordlimburg.nl kies VO kies ondersteuningsloket
voortgezet (speciaal) onderwijs In schema voortgezet (speciaal) onderwijs VSO PrO praktijkonderwijs VMBO BBL KBL GL TL HAVO VWO SPOP SPOP SPOP TOV Maasland
NEE JA ondersteuningsloket 3) PrO procedure VSO PrO VO regulier met SPOP ondersteuning of anders Onder-steuning vmbo Maasland Meer ondersteuning noodzakelijk? NEE JA BO / SBO /SO ondersteuningsloket Aanmelden VO Aanmelden Maasland 1) OT procedure 2) ondersteuning vmbo procedure 5) VSO procedure 4) Maasland procedure Onderzoeksprocedure Advies regulier Advies ondersteuning vmbo, praktijkonderwijs, Maasland, VSO
Ondersteuning op school Basisondersteuning Docent Mentor Remediale Hulp Counselor Ondersteuningscoördinator Ondersteuningsteam Interne en externe deskundigen Zorgcoördinator overlap BAO. Discussie ZAT kan ook op Zorgiveau 3.
Ondersteuning op school Extra ondersteuning binnen elke school speciaal passend onderwijs (SPOP) ondersteuning vmbo (eerst LWOO) Nog meer ondersteuning: andere school - praktijkonderwijs - Maasland op Blariacumcollege vso-scholen zoals De Taalbrug en Velddijk internaten, psychiatrie Niveau van zorg, niet van onderwijs LWOO per school verschillend ingevuld, aparte klassen, gemengd Spec passend onderwijs: iedere school zelf invulling, in ontwikkeling afstemming binnen swv, doel is samengroei met huidige LGF leerlingen LWOO+: complexe problematiek, inschatting basisschool VSO LG lichamelijk gehandicapten VSO LZ langdurig zieken
Onderzoeksprocedure Samenwerkingsverband verantwoordelijk voor middelen LWOO en PrO Opting out: eigen procedure voor LWOO, dus andere naam: toekenning ondersteuning vmbo (TOV) Was: landelijke criteria - Praktijkonderwijs blijft landelijke criteria
Uitgangspunten Uitgaan van ondersteuningsbehoeften van kinderen: ieder kind de best passende plek, duidelijk vóór de aanmelddatum Huidige samenwerking met basisschool (en ouders) behouden en versterken Uitgaan van de informatie die we nodig hebben om tot een goed besluit te komen, waarbij informatie vanuit de basisschool leidend is en alleen waar nodig aanvullend onderzoek wordt gedaan Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Criteria Praktijkonderwijs landelijke criteria Cognitie: Intelligentie: 55/60< IQ < 75/80 Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 50 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 30 bij DL=60 (let op bij doublure) Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Criteria Toekenning ondersteuning vmbo eigen criteria (basis: wettelijke voorschriften LWOO) Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 (let op bij doublure) Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Aan te leveren gegevens Onderwijskundig rapport Beschrijving belemmerende en compenserende factoren Beschrijving ondersteuningsbehoeften aanleveren in pdf middels DOD (LDOS) Relevante handelingsplannen, diagnostische onderzoeken, OPP, etc. LOVS gegevens bij aanmelding voor 1 november: t/m eind groep 7 bij aanmelding na 1 november: ook groep 8 gegevens Adaptief getoetst Geen DVL Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Aanleveren gegevens Alleen verder psychologisch onderzoek als nodig (bijv. praktijkonderwijs, Maasland) Alleen didactisch onderzoek als nodig (middels LOVS basisschool of evt. andere toets) Alleen sociaal-emotioneel onderzoek als nodig Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Adaptief toetsen Toets moet passen bij feitelijke niveau van de leerling Zo niet dan terug- of doortoetsen Stelregel: als de feitelijke uitslag meer dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt meer dan 10 punten) van de verwachte score af ligt. Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Adaptief toetsen Toetsen waar door- of terugtoetsen aan de orde zou kunnen zijn, zijn: Technisch lezen onderdeel Leestempo, Cito LOVS Begrijpend lezen, Cito LOVS Spelling, Cito LOVS Rekenen-wiskunde, Cito Kijk eind groep 7 welke toets passend is! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Casus Jantje: groep 7 Doublure in groep 3 DL= 55 versie datum DLE LA versie datum DLE LA DMT (Technisch lezen) DMT 1+2+3 19-1-2016 max. 0.000 CITO Begrijpend lezen M7, 1 20-1-2017 24 0.563 CITO Spelling 26-1-2016 33 0.400 CITO Rekenen M7 + zrm 18-1-2016 41 0.255
Casus Miep: groep 7 Geen doublure DL = 45 versie datum DLE LA versie datum DLE LA DMT (Technisch lezen) DMT 1+2+3 12-1-2016 32 0.288 CITO Begrijpend lezen M7, 1 3-2-2016 38 0.155 CITO Spelling M7, 2 19-1-2016 33 0.266 CITO Rekenen M7 22-1-2016 41 0.088
Ondersteuningsloket Het Ondersteuningsloket beoordeelt en beslist! Toekenning Ondersteuning VMBO Toelaatbaarheidsverklaring PrO, Maasland, VSO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ PrO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ LWOO Rekenen !! Begrijpend lezen !! PrO dle Dle 10 - 30 25 - 45 LWOO dle
Praktijkonderwijs (PrO) Moeite met theoretisch leren Niet in staat om VMBO diploma te halen Gericht op arbeidstoeleiding
Speciaal Passend Onderwijs Bedoeld voor leerlingen die gewoon in de klas mee kunnen doen, als extra voor- en naschoolse opvang aangeboden wordt Leerlingen volgen de reguliere lessen Waar nodig is er extra begeleiding voor, tijdens en na de lessen Leerlingen worden ondersteund in een speciale ruimte binnen de school Plaatsingscriteria (vanuit ondersteuningsteam school)
Maasland Twee-jarige onderbouw als brug tussen basisonderwijs en bovenbouw VMBO of HAVO Complexe problematiek Startniveau VMBO-t of HAVO Maatwerk basisberoepsgerichte leerweg – HAVO Aanmelden bij samenwerkingsverband (via ondersteuningsloket POVO)
VSO Een reguliere vo school kan niet tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, o.a. De leerling vraagt om zeer veel (individuele) ondersteuning op het gebied van gedrag, leren, omgang met anderen, etc. De leerling heeft structureel de behoefte aan een prikkelarme omgeving, waarin veel (pedagogische) veiligheid, structuur en consequent handelen wordt geboden.
Onderzoeksprocedure ONDERSTEUNINGSLOKET Aanmelding ondersteuningsteam VO school onderzoeksprocedure POVO (TOV, PrO, Maasland, VSO) Vragen omtrent advisering bij complexere problematiek ONDERSTEUNINGSLOKET marlieswillems@bco-onderwijsadvies.nl
Onderzoeksprocedure povo Vroeg aanmelden: Beeld van leerling en verwachtingen vroegtijdig met ouders bespreken groep 7 Belang van zorg voor leerling staat voorop voor Kerst: 80 % ! Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Cijfers Schooljaar Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Ronde 4 Totaal 2012-2013 52 % 21 % 27 % 476 2013-2014 63 % 20 % 17 % 431 2014-2015 66 % 14 % 400 2015-2016 59 % 13 % 9 % 19 % 359 2016-2017 voorlopig 56% 19% 17% 8% 338
Cijfers, adviezen Advie-zen Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Ronde 4 Ronde 5 Totaal VO regulier 27 13 6 46 LWOO 99 39 24 162 PrO 16 8 4 28 Maas-land 45 1 Anders 3 2 20 26 190 63 36 29 338
Planning Per onderzoeksronde streefdatum dat verslag wordt verzonden Soms lukt het niet Dossier is niet compleet bij aanmelding Er zijn aanvullende gegevens nodig Overleg met VO (adviescommissie) gebeurt volgens planning: dossier compleet noodzakelijk! Graag dus snel reageren op vragen!
Samenvatting onderzoeks- procedure povo Bao en ouders melden zo vroeg mogelijk aan middels: (Sbao eigen procedure) - Aanmeldingsformulier DOD (onderwijskundig rapport) Gegevens uit LOVS, historisch overzicht min. vanaf groep 6 in DLE’s, adaptief getoetst Evt. handelingsplan, eerder onderzoek Evt. uitdraai scoreformulier intelligentieonderzoek Downloaden via http://vo.passendonderwijsnoordlimburg.nl/index.php/ondersteuningsloket
Samenvatting onderzoeks- procedure povo 2. Bespreking gegevens met afgevaardigden vo (adviescommissie) 3. Voorlopig advies of aanvullende gegevens. Mogelijk nader onderzoek. Bij advies PrO, Maasland of VSO mondeling overleg met basisschool en ouders als nog nodig
Samenvatting procedure 4. Pré -aanvraag bij Ondersteuningsloket 5. Ouders melden leerling aan bij VO in maart VO selecteert leerlingen voor laatste ronde Toelatingscommissie VO beslist CITO wordt later, LAB toets
Vervolg VO vraagt gegevens op Warme overdracht van basisschool naar VO
Tijdpad Aanmelddatum Overleg adviescommissie TOV en PrO 1 oktober 1 oktober Ronde 1 Let op: Maaslandprocedure 26 oktober 1 november Ronde 2 23 november xxx 18 januari 1 februari Ronde 3 1 maart 12 april 15 april Ronde 4 1 juni 29 juni
Belangrijk! Meld leerlingen zo vroeg mogelijk aan (80% ronde 1 en 2) Let op: - leerling met ondersteuningsbehoeften - leerling met eigen leerlijn/ontwikkelingsperspectief - LOVS-scores, achterstand > 25 % 2 gebieden - doublure (didactische leeftijd)
HOE EN WAT? Opsturen naar: BCO Onderwijsadvies Secretariaat ondersteuningsloket Postbus 829 5900 AV VENLO ondersteuningsloket@bco-onderwijsadvies.nl Aanmeldingsformulier DOD (Onderwijskundig rapport LDOS) Gegevens uit LVS (in DLE’s) adaptief getoetst Evt. handelingsplan, eerder onderzoek
Vragen ?