Motorisch leren bij pupillen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LTAD in wielrennen.
Advertisements

Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
3-jarigen in het basisonderwijs
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Workshop Train de Trainer
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Workshop Fibromyalgie
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
De Inleiding.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Springersknie De springersknie is een chronische blessure, waarbij de kniepees is geïrriteerd. Bij te grote belastingen, zoals explosief strekken van de.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schaatstechniek op het rechte eind
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Startbijeenkomst Schaatsschool
Sporten met meer dan een pondje teveel. Mensbeeld Het concept van BigMoves® wordt bepaald door het mensbeeld. De deelnemer die te zwaar is komt naar BigMoves®
Bijscholing voltige-instructeurs
VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON.
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Hoe komen wij als IJCE schaatsers de zomer door
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
INFO AVOND 13 Oktober Welkomstwoordje van Benny.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Rijtechniek NHB DEURNE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
START-TO-TRAIL “There are no strangers. Just friends you never met before…” januari 20161Start-to-Trail/jenafit.
WORKshop oefentherapie Mensendieck beweegt mensen 26 maart 2011 Miriam Meijerink.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
Het trainen van mensen met een NAH
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
De start: een kunst of een kunde?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Breinleren.
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Welkom op de informatieavond groep 1-2
“ HOE TRAIN JE HET VERSCHIL! ”
Bewegingsvoorkeuren voor hardlopers
smovey: Swing, MOVE and smile(Y)!
De ontwikkeling van het kind !
Duurzame inzetbaarheid
Figuur 1: Australische Pyramide
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
ontwikkelingspsychologie
Uitleg pupillenouders AVO’83 21 maart
Donkere dagen en depressiviteit
DEMOTRAINING.
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Verdiepende coachcursus 1
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Transcript van de presentatie:

Motorisch leren bij pupillen Hoe leer je in de verschillende leeftijdsgroepen het schaatsen het beste aan 14 januari 2017 IJsbaan Twente

Doel van de workshop De fasen behandelen die je kunt onderscheiden bij de leeftijdscategorieën met betrekking tot de motorische ontwikkeling De opbouw van de schaatstechniek in relatie tot de bovengenoemde fasen benoemen Opbouw van de trainingsuur.

Motorische ontwikkeling 6-12 jaar Long Term Athletic Development Program (LTAD) Bron: https://www.knbsb.nl/media/downloads-verenigingsondersteuning/visie-op-jeugd/VisieopJeugdD2- Motorischeontwikkelingenmotorischlerenv1.1.pdf LTDA Leeftijden overzicht kenmerken Active start 0-6 jaar 2. FUNdamentals 6-9 jaar Vooral speelse vormen, (kort praatje-plaatje-daadje belangrijkste vorm. Veel bewegen. Learn to train 9-12 jaar Concentratieboog wordt langer, fijne motoriek neemt toe, praatje-plaatje-daadje 4. Train to train 12-16 jaar 5. Learn to Compete 16-18 jaar 6. Train to Compete 18+ jaar 7. Learn to Win 18+ professioneel 8. Train tot Win Professioneel 9. Active for Life

Wat houdt in: 6-7 jarigen: veel speelse vormen. Verhalen vanuit een thema’s, bijvoorbeeld herfst, omgewaaide bomen, voorzichtig lopen. 8-9 jarigen: uitdagen, samenwerken wordt beter. 10-12 jarigen: meer bewust van zijn vaardigheden. Reflectief vermogen ontwikkelt zich meer; begin visualisatie

Verbeteren van de techniek Hoe jonger hoe sneller! 3 fasen in aanleren van techniek: Grove coördinatie Ervaring opdoen Fijne coördinatie Instuderen Stabilisatie Automatiseren Verdeel in kleine porties, later combineren.

Opbouw schaatstechniek Beginnende pupillen: Krabbelen Glijden Balans: Schaats moet voelen als schoen! Recht op schaats Vaart maken: Zijwaartsafzet, vanaf begin voeten sluiten Glijden Houding: Geleidelijk “inzakken”, nadruk op eerst zitten dan in heupen buigen. 3 fasen in aanleren van techniek: Grove coördinatie Ervaring opdoen Fijne coördinatie Instuderen Stabilisatie Automatiseren

Opbouw schaatstechniek Gevorderde pupillen: Verbeteren schaatstechniek: Houding: kniehoek voorrang op heup/romphoek! Recht op de schaats Afzet: Knieën sluiten en naar voren sturen Zijwaartsafzetten Boven/over komen “Smal spoor” schaatsen 3 fasen in aanleren van techniek: Grove coördinatie Ervaring opdoen Fijne coördinatie Instuderen Stabilisatie Automatiseren

Opbouw training Trainingsuur: Warming up Thema 1 Speelse vorm Thema 2 Doel: lichaam op temperatuur, concentratie Thema 1 Doel: specifieke techniek oefenen Speelse vorm Doel: ontspanning door inspanning Thema 2 Doel: Andere techniek oefenen. Afsluiting Plezierige afsluiting met alle kinderen. (vooral binnenbaan)

Herhalen is leren Om een techniek te leren de volgende tips: Herhaal een techniek gedurende verschillende weken, bijvoorbeeld thema 1 is 4 weken hetzelfde. Thema 2 wisselt af. Probeer meetpunten te bedenken, zodat pupillen zelf merken dat ze beter geworden zijn, niet de snelheid als uitgangspunt nemen. Afwisseling in de oefeningen voor een zelfde thema. Plezier !!

Plezier

Voorbeelden van oefeningen Groep 1 beginners, voor het eerst op de schaats Groep 2: kunnen al goed op de schaats staan en nadruk op zijwaartse afzt Groep 3: Gevorderden: verfijning techniek

Voorstel onderwerpen 11 februari Bedankt voor jullie aandacht!