Hans van der Rijst – steunpunt BEST

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Succesfactoren van teamcoaching
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Formatief - summatief evalueren
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
met inzichten uit de sport
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Werken naar onderwijsbehoeften
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Proces en Product.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Transdisciplinaire projecten
Welkom.
Sum page / opsommingspagina
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
moderniseren van het curriculum.
Teamontwikkeling Minipresentatie….
De kubus van CSPE succesfactoren!
Transitie Jeugdzorg Overijssel. Transitieplan Jeugdzorg Overijssel.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Studieadviesregeling
Lesgeven in en over diversiteit
Planning en Roostering
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Geïntegreerde schoolverbetering
Niets is wat het lijkt.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Differentiëren & klassenmanagement
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
welkom Grenzen verleggen met NLT
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Johan van de Watering en Gerard Kusters
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Technische Bedrijfskunde
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hans van der Rijst – steunpunt BEST TEAMTEACHING Hannah Wielenga – LOP Hans van der Rijst – steunpunt BEST 14 februari 2008

Gezamenlijk een compleet nieuw vak invoeren TEAMTEACHING Gemeenschappelijke zorg voor een groep leerlingen. Gezamenlijk een compleet nieuw vak invoeren

WAAROM HOE TEAMTEACHING WIE WAT (doel + model) (organisatie) (teamrollen) WAT (afspraken)

WAAROM Wat wil je als team bereiken? gebruik elkaars expertise: multidisciplinair of interdisciplinair? keuzemogelijkheden leerlingen zelfstandigheid leerlingen leerlingen van elkaar laten leren docenten van elkaar laten leren …

WAAROM Welk model past daar het beste bij? in alle modellen: multidisciplinair team in voorbereiding en ondersteuning per model verschillend: 1 docent per klas 1 docent per klas, af en toe collega inzetten verschillende docenten per klas meerdere klassen met multidisciplinair docententeam als boven, maar dan met stamdocent per groep …

HOE Roostering en organisatie Nodig: contacttijd, werktijd, overlegtijd, etc. Organisatie, bv.: - tijdseenheden - momenten op de dag - beschikbaarheid leerlingen, docenten, TOA’s - beschikbaarheid lokalen en materialen - evt. beschikbaarheid externen - …

HOE Roostering en organisatie Randvoorwaarden en haalbaarheid Hoe voorkom je een explosieve toename van de werkdruk?

WAT Maak afspraken over: keuze modules didactische aanpak verantwoordelijkheid en taakverdeling regie en klassenmanagement gezamenlijke normen en regels in de klas communicatie met leerlingen leerlingvolgsysteem beoordeling evaluatie …

WIE wie is waar goed in (inhoud + proces) benut elkaars kwaliteiten, gebruik teamrollen hoe zorg je voor kennisuitwisseling vertrouwen, cq. durven los te laten eigen belang vs. teambelang elkaar aanspreken bij irritatie op welke manier geef je elkaar feedback …

OPDRACHT In subgroepen WAAROM – HOE – HOE - WAT: bespreek vragen werkblad zorg dat iedereen kan rapporteren Plenair: elke subgroep noemt één verassend inzicht, goed voornemen, prangende vraag, … werkbladen inleveren