Hans van der Rijst – steunpunt BEST TEAMTEACHING Hannah Wielenga – LOP Hans van der Rijst – steunpunt BEST 14 februari 2008
Gezamenlijk een compleet nieuw vak invoeren TEAMTEACHING Gemeenschappelijke zorg voor een groep leerlingen. Gezamenlijk een compleet nieuw vak invoeren
WAAROM HOE TEAMTEACHING WIE WAT (doel + model) (organisatie) (teamrollen) WAT (afspraken)
WAAROM Wat wil je als team bereiken? gebruik elkaars expertise: multidisciplinair of interdisciplinair? keuzemogelijkheden leerlingen zelfstandigheid leerlingen leerlingen van elkaar laten leren docenten van elkaar laten leren …
WAAROM Welk model past daar het beste bij? in alle modellen: multidisciplinair team in voorbereiding en ondersteuning per model verschillend: 1 docent per klas 1 docent per klas, af en toe collega inzetten verschillende docenten per klas meerdere klassen met multidisciplinair docententeam als boven, maar dan met stamdocent per groep …
HOE Roostering en organisatie Nodig: contacttijd, werktijd, overlegtijd, etc. Organisatie, bv.: - tijdseenheden - momenten op de dag - beschikbaarheid leerlingen, docenten, TOA’s - beschikbaarheid lokalen en materialen - evt. beschikbaarheid externen - …
HOE Roostering en organisatie Randvoorwaarden en haalbaarheid Hoe voorkom je een explosieve toename van de werkdruk?
WAT Maak afspraken over: keuze modules didactische aanpak verantwoordelijkheid en taakverdeling regie en klassenmanagement gezamenlijke normen en regels in de klas communicatie met leerlingen leerlingvolgsysteem beoordeling evaluatie …
WIE wie is waar goed in (inhoud + proces) benut elkaars kwaliteiten, gebruik teamrollen hoe zorg je voor kennisuitwisseling vertrouwen, cq. durven los te laten eigen belang vs. teambelang elkaar aanspreken bij irritatie op welke manier geef je elkaar feedback …
OPDRACHT In subgroepen WAAROM – HOE – HOE - WAT: bespreek vragen werkblad zorg dat iedereen kan rapporteren Plenair: elke subgroep noemt één verassend inzicht, goed voornemen, prangende vraag, … werkbladen inleveren