Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Life in the universe.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Levensbeschouwing Welkom
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Werelddierendag 4 oktober.
Met meester Cor en meester detmer
Wat maakt het leven zinvol?
Morele dilemma’s Les 1 Ethiek – Morele dilemma’s – Les 1
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Gemaakt door: Pauline Botman
Islam Moslims in Nederland.
Ik ben Bob..
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Het ontstaan van de wereld en de mens
Mam, ik heb een vraag … De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Interpreteren van data
Wat is het goede om te doen?
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Een wetenschappelijke theorie?
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Hoe leer je geschiedenis?
Docent: Hans Bruning.
DEEL 2 : DE PREHISTORIE INSTAP 6.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Dieren, gedrag en leefomgeving
Ordening en Evolutie ‘Het is een teken van een geschoolde geest als iemand kan nadenken over een gedachte zonder ze te aanvaarden’  Aristoteles.
Vlees eten innige band vlees van Zijn vlees je bent om op te eten! ik proef Zijn lichaam!
Darwin Charles Darwin ( ) 1831: 5-jarige wereldreis “The Beagle” 1859: “The origin of species” Uitgangspunt boek: Biologische/evolutionaire.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Islamitische Godsdienst. 1. ALGEMENE DOELSTELLINGEN: De lln. persoonlijk te ontwikkelen op lichamelijk, geestelijk, moreel, mentaal en emotioneel vlak.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Jai Hoi. Jai Hoi Marius Hoi Jai Hoi Marius Hoi Loran Hoi.
Geen hindernissen. Christendom 2016: een van de grote wereldreligies, 2.4 miljard mensen, ca. 32% van de wereldbevolking Startte als een Joodse sekte.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Het is vandaag Girlsday!
V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Denken als een computer
Vragen ? ? ?.
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Les 13 Hou je hart vrij Wat doe ik hier vandaag?
GASTLES “ Vrijwillig Dichtbij ”
Les 19 Jij en je uiterlijk Wat doe ik hier vandaag?
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
blok 3 les 2: de gewone basisschool
Slaap wanneer je het nodig hebt...
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Het maken van een PWS.
NATUURLES maar dan anders
Observeren Les 2.
Het gezegde (vraagzin van maken, pv komt vooraan)
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
The Big five En een strip van stuntelman!! Alles over leeuwen!
Evolutie in een superdiverse klas
Hoe leer je geschiedenis?
Observeren Les 2.
Grammatica: werkwoorden
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels Halal of Haraam? Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels

Deze presentatie: Zes schedels, twee klassen, één probleem Academische fatwa Halal of Haraam Het verlossende antwoord Hoe voorkom je dit soort situaties?

Zes schedels… Bredero College, Amsterdam Noord Gemengde school (~30% allochtoon)

…twee klassen… Zelfde praktikum (tanden) tweemaal geobserveerd Schedels van paard, koe, zwijn, tijger, gorilla en mens Leerlingen mogen zelf naar tanden en kiezen kijken

Eén probleem Lln: “Meester, dat mogen we helemaal niet!” Dct: “Doe nou maar.”

Eén probleem Dct: “Dit is de schedel van een Gorilla, onze voorouder.” Lln: “Meester, dat kan toch niet?” Dct: “Ik moet jullie geloof respecteren, maar wetenschap is mijn geloof, en nu doen we wetenschap!”

Waarom trapten die kinderen op de rem? Eén probleem Waarom trapten die kinderen op de rem?

Eén probleem Kinderen waren boos, beledigd en in de war Er werd niet meer geleerd Maar: Docent was tevreden, want de les ging door.

Academische fatwa Thomas H. Huxley Man’s Place in Nature (1863) Charles Darwin Origin of Species (1859) Thomas H. Huxley Man’s Place in Nature (1863) Pascal Boyer Religion Explained (2000)

Academische fatwa Schrikbeeld/waanidee: Peter M. Scheele Degeneratie, het einde van evolutietheorie (1997) David Sörensen Er klopt NIKS van!/Evolutie (1998)

Academische fatwa Beiden uit de lucht gegrepen: Stephen Jay Gould Rocks of Ages (1999) Arthur Peacocke Creation and the World of Science (1979)

Halal of Haraam Voor een kind is het leven een wedstrijd: Wie veel punten heeft gaat naar de hemel Wie strafpunten heeft gaat naar de hel Goede punten: Halal Strafpunten: Haraam

Halal of Haraam Moslims raken dode dieren aan: Eten van vlees Leren schoenen Moslims ontleden: Artsen wetenschappers

Halal of Haraam Mondelinge bron: 24-jarige immunobiologe Turks-Nederlands Hondshaai, hond, mens Moslim! Nooit over nagedacht, dus… Waarschijnlijk geen probleem!

Halal of Haraam Immunobiologe was wel heel geïrriteerd. “Als die docent het niet weet, waarom dwingt hij ze dan? Zoek het uit en toon in de tussentijd respect voor die kinderen en hun belevingswereld!”

Het verlossende antwoord www.maroc.nl

Het verlossende antwoord

Het verlossende antwoord

Het verlossende antwoord

Het verlossende antwoord “De islam moedigt het vergaren van kennis en dus studie enorm aan.” Allerlei dingen die soms moreel bezwaarlijk zijn of buiten de ethiek van de islam vallen worden zelfs toegestaan om bijvoorbeeld medische wetenschappen te studeren en praktiseren.”

Het verlossende antwoord “Er bestaat in de islam geen enkele overweging om dode dieren of opgezetten dieren te bestuderen en aan te raken of zelfs autopsie op hen (of op mensen) te verrichten.”

Het verlossende antwoord “Er bestaan geen beweegredenen voor hun gedrag dan onwetendheid en dingen die zij misschien van onwetende ouderen in hun gemeenschap hebben gehoord.”

Het verlossende antwoord Ergo: Gewoon doen, dat praktikum!

Hoe voorkom je dit soort situaties? Bedenk simpele maatregelen om abusievelijk religieus conflict te voorkomen.

Mogelijk probleem Autoriteit docent en Imam worden niet erkend “Abdelwahid van Bommel is een duivel!”…

Mogelijk probleem Bepaling oordeel Islamitische elite: Al Quran (wetboek) Al Hadith (jurisprudentie) Al Fikh (reflectie)

Een mogelijk probleem Bepaling oordeel afgesneden Islamitische gemeenschap in West-Europa: Al Quran (wetboek) Vage internetbronnen (propaganda) Letterlijke uitleg (geen reflectie)

Een mogelijk probleem Het grootste probleem is niet de Islam, maar het ontbreken van een geestelijke elite met autoriteit.