Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels Halal of Haraam? Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels
Deze presentatie: Zes schedels, twee klassen, één probleem Academische fatwa Halal of Haraam Het verlossende antwoord Hoe voorkom je dit soort situaties?
Zes schedels… Bredero College, Amsterdam Noord Gemengde school (~30% allochtoon)
…twee klassen… Zelfde praktikum (tanden) tweemaal geobserveerd Schedels van paard, koe, zwijn, tijger, gorilla en mens Leerlingen mogen zelf naar tanden en kiezen kijken
Eén probleem Lln: “Meester, dat mogen we helemaal niet!” Dct: “Doe nou maar.”
Eén probleem Dct: “Dit is de schedel van een Gorilla, onze voorouder.” Lln: “Meester, dat kan toch niet?” Dct: “Ik moet jullie geloof respecteren, maar wetenschap is mijn geloof, en nu doen we wetenschap!”
Waarom trapten die kinderen op de rem? Eén probleem Waarom trapten die kinderen op de rem?
Eén probleem Kinderen waren boos, beledigd en in de war Er werd niet meer geleerd Maar: Docent was tevreden, want de les ging door.
Academische fatwa Thomas H. Huxley Man’s Place in Nature (1863) Charles Darwin Origin of Species (1859) Thomas H. Huxley Man’s Place in Nature (1863) Pascal Boyer Religion Explained (2000)
Academische fatwa Schrikbeeld/waanidee: Peter M. Scheele Degeneratie, het einde van evolutietheorie (1997) David Sörensen Er klopt NIKS van!/Evolutie (1998)
Academische fatwa Beiden uit de lucht gegrepen: Stephen Jay Gould Rocks of Ages (1999) Arthur Peacocke Creation and the World of Science (1979)
Halal of Haraam Voor een kind is het leven een wedstrijd: Wie veel punten heeft gaat naar de hemel Wie strafpunten heeft gaat naar de hel Goede punten: Halal Strafpunten: Haraam
Halal of Haraam Moslims raken dode dieren aan: Eten van vlees Leren schoenen Moslims ontleden: Artsen wetenschappers
Halal of Haraam Mondelinge bron: 24-jarige immunobiologe Turks-Nederlands Hondshaai, hond, mens Moslim! Nooit over nagedacht, dus… Waarschijnlijk geen probleem!
Halal of Haraam Immunobiologe was wel heel geïrriteerd. “Als die docent het niet weet, waarom dwingt hij ze dan? Zoek het uit en toon in de tussentijd respect voor die kinderen en hun belevingswereld!”
Het verlossende antwoord www.maroc.nl
Het verlossende antwoord
Het verlossende antwoord
Het verlossende antwoord
Het verlossende antwoord “De islam moedigt het vergaren van kennis en dus studie enorm aan.” Allerlei dingen die soms moreel bezwaarlijk zijn of buiten de ethiek van de islam vallen worden zelfs toegestaan om bijvoorbeeld medische wetenschappen te studeren en praktiseren.”
Het verlossende antwoord “Er bestaat in de islam geen enkele overweging om dode dieren of opgezetten dieren te bestuderen en aan te raken of zelfs autopsie op hen (of op mensen) te verrichten.”
Het verlossende antwoord “Er bestaan geen beweegredenen voor hun gedrag dan onwetendheid en dingen die zij misschien van onwetende ouderen in hun gemeenschap hebben gehoord.”
Het verlossende antwoord Ergo: Gewoon doen, dat praktikum!
Hoe voorkom je dit soort situaties? Bedenk simpele maatregelen om abusievelijk religieus conflict te voorkomen.
Mogelijk probleem Autoriteit docent en Imam worden niet erkend “Abdelwahid van Bommel is een duivel!”…
Mogelijk probleem Bepaling oordeel Islamitische elite: Al Quran (wetboek) Al Hadith (jurisprudentie) Al Fikh (reflectie)
Een mogelijk probleem Bepaling oordeel afgesneden Islamitische gemeenschap in West-Europa: Al Quran (wetboek) Vage internetbronnen (propaganda) Letterlijke uitleg (geen reflectie)
Een mogelijk probleem Het grootste probleem is niet de Islam, maar het ontbreken van een geestelijke elite met autoriteit.