Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Projectonderwijs in het HBO
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Masterproef huisartsgeneeskunde
Portfolio’s in het onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tim Versluijs Leerdoelen.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Portfolio Faculteit der Letteren
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
Workshop Onderzoeksontwerp
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Portfolio en Coaching Welkom en dank voor de uitnodiging
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Workshop evalueren Dcp
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Studieloopbaanbegeleiding
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Burgerschap Samenwerkend leren
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
SMART – leerdoelen opstellen
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten Wat vindt de student ervan? Faculteit der Geneeskunde Universiteit Maastricht Karlijn Overeem, E.W. Driessen, L. Van der Zwet, A. Drenthe, C.P.M. Van der Vleuten

Context portfolio integraal onderdeel nieuwe curriculum ingevoerd september 2001 voor alle eerstejaarsstudenten 20 elektronisch, 220 papieren

Overzicht presentatie Portfolio toegelicht Een voorbeeld uit Maastricht Onderzoeksmethoden Resultaten Conclusie

Vraagstelling Vinden eerstejaars studenten het samenstellen van een portfolio zinvol? Resultaten onderzoek: Jazeker, maar waarom....

Waarom is portfolio zinvol? in de literatuur: reflectie op studie en gedrag inzicht in sterke en zwakke puntenlife-long learning gestimuleerd volgen academische en professionele competentie-ontwikkeling studenten meer verantwoordelijkheid voor de eigen beoordeling

Welke factoren bepalen de effectiviteit van een portfolio? Suggesties in literatuur die de effectiviteit verhogen: goed begeleidingssysteem duidelijke structuur portfolio

Effectiviteit portfolio in Maastricht Portfolio verdeeld in vier beroepsrollen begeleiding door middel van een mentorsysteem duidelijke voorbeelden in handleiding

Structuur van een portfolio Beroepsrol Eisen Richtvragen Sterkte /Zwakte-analyse Bewijsmateriaal Leerdoelen

Voorbeeld van een elektronisch portfolio van een eerstejaarsstudent

Rol als wetenschapper Eis: Het kunnen overdragen van wetenschappelijke informatie aan anderen door het houden van een voordracht of het schrijven van een verslag Richtvraag: Wat vind je moeilijk en makkelijk bij presenteren?

Mentorsysteem 2 gesprekken tussen mentor en student: inhoud zelfanalyse begeleiden student in reflectieproces leerplan opstellen

Onderzoeksmethoden Kleinschalige dieptestudies: semi-gestructureerde interviews met studenten ( n = 38) at random verdeeld over groepen Interviews letterlijk uitgetypt Fenomenografisch geanalyseerd; verkrijgen gedecontextualiseerd kwalitatieve data

Vraagstelling onderzoek Vinden eerstejaars studenten het samenstellen van een portfolio zinvol?

Resultaten Alle studenten geven aan in staat te zijn een portfolio samen te stellen student 1: “ Ik denkt dat het goed is om vroeg te starten met portfolio, zodat je ermee leert omgaan” 80% vindt het analyseren van de eigen competenties in een portfolio leerzaam en zinvol

Waarom vinden studenten een portfolio zinvol? 95% vindt dat het portfolio een belangrijke stimulus is voor het opstellen van een zelfanalyse. student 2: “ Omdat je je slechte en goede punten op moet schrijven, word je als het ware geforceerd om erover na te denken”.

Wat zijn de consequenties voor het leren? 87% merkt op dat portfolio hen heeft geholpen bij het opstellen van leerdoelen. Student 3: “Omdat je het moet verwoorden en het vaak over leest, vind je sneller verbanden en kun je beter conclusies trekken en dus leerdoelen opstellen”

Studenten vinden portfolio zinvol omdat: Het hen stimuleert na te denken over sterke en zwakke punten van zichzelf Het hen helpt leerdoelen te formuleren om zichzelf te verbeteren

Conclusies Sterke punten begeleiding mentoren portfolio moedigt aan tot reflectie en opstellen van leerdoelen structuur portfolio; vrijheid en duidelijkheid Zwakke punten begeleiding van mentor is noodzakelijk voor leren reflecteren - studenten hebben in reguliere onderwijs meer feedback nodig over competenties

Leerdoelen voor het portfolioproject Goede training mentoren voor het begeleiden en stimuleren van reflectie Meer feedback aan studenten over competentie-ontwikkeling Onderwijs meer gericht op individualisering van het leren

Vragen???