Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten Wat vindt de student ervan? Faculteit der Geneeskunde Universiteit Maastricht Karlijn Overeem, E.W. Driessen, L. Van der Zwet, A. Drenthe, C.P.M. Van der Vleuten
Context portfolio integraal onderdeel nieuwe curriculum ingevoerd september 2001 voor alle eerstejaarsstudenten 20 elektronisch, 220 papieren
Overzicht presentatie Portfolio toegelicht Een voorbeeld uit Maastricht Onderzoeksmethoden Resultaten Conclusie
Vraagstelling Vinden eerstejaars studenten het samenstellen van een portfolio zinvol? Resultaten onderzoek: Jazeker, maar waarom....
Waarom is portfolio zinvol? in de literatuur: reflectie op studie en gedrag inzicht in sterke en zwakke puntenlife-long learning gestimuleerd volgen academische en professionele competentie-ontwikkeling studenten meer verantwoordelijkheid voor de eigen beoordeling
Welke factoren bepalen de effectiviteit van een portfolio? Suggesties in literatuur die de effectiviteit verhogen: goed begeleidingssysteem duidelijke structuur portfolio
Effectiviteit portfolio in Maastricht Portfolio verdeeld in vier beroepsrollen begeleiding door middel van een mentorsysteem duidelijke voorbeelden in handleiding
Structuur van een portfolio Beroepsrol Eisen Richtvragen Sterkte /Zwakte-analyse Bewijsmateriaal Leerdoelen
Voorbeeld van een elektronisch portfolio van een eerstejaarsstudent
Rol als wetenschapper Eis: Het kunnen overdragen van wetenschappelijke informatie aan anderen door het houden van een voordracht of het schrijven van een verslag Richtvraag: Wat vind je moeilijk en makkelijk bij presenteren?
Mentorsysteem 2 gesprekken tussen mentor en student: inhoud zelfanalyse begeleiden student in reflectieproces leerplan opstellen
Onderzoeksmethoden Kleinschalige dieptestudies: semi-gestructureerde interviews met studenten ( n = 38) at random verdeeld over groepen Interviews letterlijk uitgetypt Fenomenografisch geanalyseerd; verkrijgen gedecontextualiseerd kwalitatieve data
Vraagstelling onderzoek Vinden eerstejaars studenten het samenstellen van een portfolio zinvol?
Resultaten Alle studenten geven aan in staat te zijn een portfolio samen te stellen student 1: “ Ik denkt dat het goed is om vroeg te starten met portfolio, zodat je ermee leert omgaan” 80% vindt het analyseren van de eigen competenties in een portfolio leerzaam en zinvol
Waarom vinden studenten een portfolio zinvol? 95% vindt dat het portfolio een belangrijke stimulus is voor het opstellen van een zelfanalyse. student 2: “ Omdat je je slechte en goede punten op moet schrijven, word je als het ware geforceerd om erover na te denken”.
Wat zijn de consequenties voor het leren? 87% merkt op dat portfolio hen heeft geholpen bij het opstellen van leerdoelen. Student 3: “Omdat je het moet verwoorden en het vaak over leest, vind je sneller verbanden en kun je beter conclusies trekken en dus leerdoelen opstellen”
Studenten vinden portfolio zinvol omdat: Het hen stimuleert na te denken over sterke en zwakke punten van zichzelf Het hen helpt leerdoelen te formuleren om zichzelf te verbeteren
Conclusies Sterke punten begeleiding mentoren portfolio moedigt aan tot reflectie en opstellen van leerdoelen structuur portfolio; vrijheid en duidelijkheid Zwakke punten begeleiding van mentor is noodzakelijk voor leren reflecteren - studenten hebben in reguliere onderwijs meer feedback nodig over competenties
Leerdoelen voor het portfolioproject Goede training mentoren voor het begeleiden en stimuleren van reflectie Meer feedback aan studenten over competentie-ontwikkeling Onderwijs meer gericht op individualisering van het leren
Vragen???