Loopbaancompetenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Workshop Handelingsgericht werken
LOB-middag Haaglanden
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zelfsturing en executieve functies.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
1.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Meer lln kiezen voor het werken in de techniek in Friesland
Cursus Handelingsgericht Werken
Meer lln kiezen voor het werken in de techniek in Friesland
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Welkom Ouderbijeenkomst St Joan 27 september 2016 “Open waar het kan, integer waar het moet”
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Mondzorg - persoonsgericht
Regionale Ontwikkelingen
LOB in het PTA van het VMBO
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Dienstverlening & Producten
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
BOM-model PV 25/03/2014.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Loopbaancompetenties Kern VMBO intersectoraal Loopbaancompetenties Ontdek je talent Waar ben je goed in ? Waar wil je het beste in worden? Ontdek je passie Wat houdt je bezig? Waar wil je moeite voor doen? Ontdek je werkplek Welke uitdagingen en dilemma’s kom je tegen? Zelf aan zet Wat ga je ontdekken, oefenen en bewijzen? In gesprek met Wat heb je nodig om wensen te realiseren? PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL

9 competenties intersectoraal Doelgericht en planmatig werken Onderzoeken en informatie verwerken Samenwerken Beslissen/acties kiezen en problemen oplossen Omgaan met veranderingen en tegenvallers Ondernemend en klantgericht werken Presenteren Reflecteren en evalueren Ethisch en integer handelen PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL

Effecten op leerprestaties (Hattie) Schoolleider Hoge verwachtingen leraar Relatie leraar-leerling Metacognitieve vaardigheden aanleren Samenwerkend leren Klassengrootte Strategieën aanleren Directe instructie Feedback geven Sociaal-economische status kind Versnellen in curriculum Doelstellingen expliciteren Huiswerk Welke 3 factoren hebben het meeste invloed denkt u? PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL

Marzano

Kortom: uw rol is van wezenlijk belang! PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL

Taxonomie van Bloom PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL

Opdracht Ga in groepjes van 4 mensen met elkaar in gesprek over de volgende vragen: Op welke wijze komt de taxonomie van Bloom terug in het onderwijsprogramma Intersectoraal op jouw school en op welke wijze wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen de niveaus (B/K/G-T)? Wat is jouw rol als docent (pedagogisch-didactisch) daarin / wat doe je en wat is het effect daarvan? Op welke wijze maak je onderscheid tussen de verschillende niveaus (B/K/G-T)? PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL