Reflecteren en vooruitkijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Professionaliteitsontwikkeling
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ervaringen Implementatie in Nederland
Competentieprofielen
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
REFLECTEREN Wat is dat?.
motiverende gespreksvoering

Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Professionalisering en intervisie
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Anders kijken, anders doen
Portfoliobegeleiding
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Functioneren in een team
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Portfoliobegeleiding fase 2
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
BOM-model PV 25/03/2014.
Intervisie.
Doelloos of doelgericht
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Loopbaan en burgerschap les 3
Intervisie.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Transcript van de presentatie:

Reflecteren en vooruitkijken Les 8: De Professional Reflecteren en vooruitkijken

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Intervisie Reflectiemodel v Korthagen Collegiale coaching Ontwikkeling binnen eigen loopbaan Vragen stellen rondom module opdracht en praktijkopdrachten

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: Uw eigen doceerstijl beschrijven (8). Systematisch refelecteren op uw eigen ontwikkeling (8). Persoonlijke ontwikkelpunten formuleren (8). Algemeen leerdoel 8: De mbo-docent stuurt de eigen ontwikkeling aan door middel van systematische reflectie op het eigen handelen en geeft feedback op het handelen van collega’s. ( bijv. via intervisie, collegiale coaching). 

Voorbereiding Korthagen Covey 4.1 De leraar als persoon Voor deze les: leest u  hoofdstuk 4, 5, 6 en 7 uit het boek 'Leren van binnenuit'. leest u de downloads uit hoofdstuk 8 (zie de opdrachten) leest en bestudeert u  Eigenschap 7  uit De ZEVEN eigenschappen van effectief leiderschap maakt u de opdrachten bij deze les. Korthagen 4.1 De leraar als persoon Een kader voor leren 4.2 De leerling als persoon 4.3 Persoonlijke kwaliteiten 4.4 Flow ……….. ....... Kernkwaliteiten ontwikkelen ……. Flow en niet flow Het Ui-model Covey HOUD DE ZAAG SCHERP

Referentie-kader

Reflectie Reflecteren is ‘innerlijk schouwen’; door nadenken en na- voelen de ervaringen op die manier opnieuw te doorleven. Reflecteren door middel van STARR en het model van Korthagen: 08:55

Doel van reflecteren is kritisch nadenken over het eigen handelen. Bewustwording kan leiden tot nieuw (professioneel) gedrag. Dit verloopt in vier fasen: Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam Bewust – bekwaam Onbewust - bekwaam

Reflectie m.b.v. STARR-methode 08:55-09:00

Situatie Reflectie Taak Resultaat Actie Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar en wanneer speelde het zich af? Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? Wat heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn belangrijk om in te zetten? Taak Algemeen Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht Persoonlijk Wat wilde je bereiken? Wat waren je verwachtingen? Wat vond je dat je moest doen? 09:00-09:05 Resultaat Wat kwam er uit? Hoe is het afgelopen? Wat was het effect? Hoe reageerden anderen? Actie Wat heb je precies gezegd/gedaan? Hoe was je aanpak? En toen? Hoe werd er gereageerd? Hoe reageerde jij?

Reflectie volgens Korthagen Uitproberen is tegelijkertijd nieuw handelen en hiermee start de cyclus opnieuw op. 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen 09:10-09:15

Visie en intervisie en supervisie Aanschouwing Beschouwing Brede blik Denkbeeld Gedachtenbeeld Gezicht Gezichtspunt Gedachtebeeld Het zien Idee Ideologie Interpretatie Inzage Inzicht Kijk Lezing Mening Oordeel Opinie Optiek Opvatting Standpunt Zicht Zienswijze  Visie en intervisie en supervisie Ik zie ik zie wat jij niet ziet Ik zie het toch anders Ik zie wel…… Ik zie het niet meer zitten Intervisiemethodes Carrieretijger Vijf Stappen Methode Tien Stappen Methode Dominante Ideeën Methode De Roddel Methode De Clinic Methode Het erkennend gesprek De Balint methode De Incidentmethode

Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie

Intervisie Randvoorwaarden Groepsgrootte 5 tot 8, zeker niet meer   Groepsgrootte 5 tot 8, zeker niet meer Vrijwillige deelname Bereid zijn, je manier van werken ter discussie te stellen Geïnteresseerd zijn in de ander Bereid zijn een risicootje te nemen Respect hebben voor je collega-deelnemers Spelregels Intekenen is meedoen afspraak = afspraak De tweede afzegger zorgt voor een nieuwe afspraak Een eenmaal begonnen casus breek je niet af, maar maak je af Je garandeert elkaar vertrouwelijkheid Je draagt eraan bij dat iedereen zich veilig voelt Storingen hebben altijd voorrang De grenzen die een ander aangeeft worden altijd gerespecteerd Er is altijd een begeleider (in- of extern), die op verzoek van de intervisiegroep de spelregels en procedure bewaakt en de tijd in de gaten houdt

Intervisie of supervisie Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor waarin mensen, die beroepsmatig met mensen werken, hun eigen stijl van werken verbeteren en actualiseren. Om goed te zijn in hun werk is het van belang dat ze weten wat ze doen en waarom. Bij intervisie is iedereen gelijkwaardig. Bij supervisie is er sprake van een ongelijkwaardige relatie. De supervisor is meer (deskundiger) dan de cliënt(en).

Intervisie volgens de Socratesmethode Gespreksleider Casusinbrenger Groep Iemand brengt een casus/probleem in. De luisteraars mogen maximaal 3 open vragen stellen. De casusinbrenger (CI) noteert de vragen = vertraging + verwerking. De vragen worden getypeerd als ‘warm’, ‘koud’ of ‘neutraal’. De CI beantwoordt alle vragen. Indien gewenst een nieuwe ronde open vragen De luisteraars herformuleren het ingebrachte probleem alsof het hun eigen probleem is door bijv. te beginnen met “Mijn probleem is…” Typering als ‘warm’, ‘koud’ of ‘neutraal’. CI herformuleert haar eerder ingebrachte probleem. Groep praat over de vraag welke krachten in de persoon of organisatie deel uitmaken van het probleem. Inbrenger geeft aan of zij zich kan vinden in wat wordt besproken en door kan naar de volgende fase. CI geeft aan hoe zij het probleem aan gaat pakken op basis van de nieuwe inzichten en kan hierbij om suggesties vragen.