Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Hoe kom ik aan klanten?”
Advertisements

PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
hoorcollege project, week 6 hein bijvoet & theo ploeg
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
De eerste presentatie voor Nederlands
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Presenteren.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Syncope hulpverlening.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Communicatie.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Project English BOL niveau 4.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Besturen en Communiceren
Les 5: Verbale communicatie
Diersoortverdieping Hond
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren) schriftelijk (op papier/ digitaal; beeld of tekst) non-verbaal (houding, gelaatsuitdrukking) -> effect; - lichaamstaal 60% - klank/ toon 25% - inhoud/ taal 15% Waarnemen met onze zintuigen; horen/ luisteren, kijken, voelen, ruiken en proeven (-> spreekwoorden)

Communicatie schema Zender “Doe eens normaal, man!” Ontvanger Effect, maar wat?

Medium/ vorm Telefoon, mobiel (whats App e.d.) Computer, Brief, offerte Krant, vakblad Televisie, Radio, Etc. Eisen hieraan zijn; Aantrekkelijkheid, Toegankelijkheid, Duidelijk, Niveau Correctheid.

Verbale communicatie Verbale communicatie is meestal bewust. Vaak met voorbereiding, dus nagedacht over; - waarom iets wordt gezegd, - wat er gezegd gaat worden, - hoe het gezegd gaat worden. En wat is dit voor vorm?

Non-verbale communicatie -> Non-verbale communicatie vaak onbewust, herkennen van non-verbale signalen helpt je: de ware bedoeling van de gespreks- partner te herkennen; Signalen; lichaamshouding, stem verheffen, gezichtsuitdrukkingen, geeuwen, met voorwerp spelen, handen in de zak, etc.

Vormen van non-verbaal gedrag

Goede communicatie Goede en doelgericht mondelinge communicatie zijn drie zaken noodzakelijk: - actief luisteren, - vragen stellen en - samenvatten

Vragen stellen Vragen stellen blijkt moeilijk; Er zijn een aantal soorten vragen; - open vragen, - gesloten vragen, - suggestieve vragen, - gedragsvragen.

Goede vragen stellen en doorvragen voor de juiste informatie Komt mijn verhaal wel over?

Samenvatten Tijdens of na het vragen stellen. Samenvatten van de vele informatie, hierdoor: • bepalen of je het goed hebt begrepen, • de ander ziet dat je goed hebt geluisterd, • je dwingt jezelf eerst te luisteren en te begrijpen, voordat je reageert. Tijdens gesprek samenvatten, is stimulans voor de ander om verder te praten en brengt rust, hierna evt. zelf vraag stellen. Is een sturende luistervaardigheid. Ook gebruiken om gesprek te beëindigen, je trekt na de samenvatting een conclusie.

Voor- en nadelen van mondelinge en schriftelijk communicatie Mondelinge communicatie Schriftelijke communicatie Moeilijker voor te bereiden en bewaren Makkelijker voor te bereiden en bewaren Is niet zo geschikt voor overdracht van veel feitelijke informatie Is geschikter voor overdracht van veel feitelijke informatie Makkelijk te ondersteunen met non-verbale communicatie Moeilijker te ondersteunen met non-verbale communicatie Kost meestal meer tijd Kost meestal minder tijd Meestal meer impact door persoonlijke karakter Meestal minder impact door persoonlijke karakter Ontvanger kan moment van ontvangen moeilijker zelf kiezen Ontvanger kan moment van ontvangen makkelijker zelf kiezen Biedt gemakkelijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Biedt moeilijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Kan tijdens de ontvangst worden bijgestuurd Kan tijdens ontvangst niet worden bijgestuurd Kleiner bereik,ongeschikt voor massacommunicatie Groter bereik, geschikt voor massacommunicatie Heeft minder bewijskracht Heeft meer bewijskracht

Presenteren of verkopen? Diverse manieren om jezelf te presenteren of te laten zien; -> spreekbeurt, etentje, sollicitatie, lezing, ontwerp, vergadering, werkoverleg, etc. Spanning; gevoel van opwinding -> signaal om tot actie over te gaan (is geen ANGST) Angst leidt tot wegkijken, -lopen, black -out, gestotter, aan een ander overlaten, Vertrouw op jezelf en ervaar hoe leuk en waardevol dit kan zijn!

10 tips voor boeiend presenteren Presenteer vanuit jouw eigen authenticiteit Zorg voor een verrassende opening Let op je stemgebruik en houding (non-verbaal) Heb vertrouwen in je eigen kwaliteiten 5 tips om middelpunt aandacht te zijn Voorbereiding is 90% van het succes; let op doel, doelgroep en boodschap Zorg voor een heldere structuur: kop, romp en staart Bedenk vooraf hoe je met vragen wilt omgaan Creëer een goede balans tussen dynamiek en rust Eindig met een pakkend slot Vergeet vooral niet te genieten  Neem deze punten mee bij jullie komende presentaties