Gedrag in organisaties hoofdstuk X

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Martin Euwema leren van conflict
Over consumenten, gedrag en marketing
Marktonderzoek als proces
SST Onderhandelen met de vakbond
….een korte presentatie
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Van probleemstelling naar doelstelling
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Verandering & Weerstand
Human Resources Management
Gedrag in organisaties, 9e editie
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Perceptie en individuele besluitvorming
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 7 - Style Verschillende invalshoeken (o.a. stijl van leidinggeven) autocratisch (autoritair) leiderschap democratisch leiderschap participatief.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Algemene Sociologie PA – B1
Online marketing Expert (in een week)
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Begeleiden en Coachen week 5
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Perceptie en individuele besluitvorming
Onderhandelen: een kunst apart
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Leidinggeven voor eerste verkoper
Omgaan met verschillen
Ook wij als Wijkracht!?.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties hoofdstuk X Guido valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - een omschrijving te geven van het begrip conflict; - de verschillende soorten conflict op te sommen en toe te lichten aan de hand van een voorbeeld; - de bronnen van conflict toe te lichten en voorbeelden hiervan te geven; - de kenmerken van een conflictescalatie op te sommen en voorbeelden te geven; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - met eigen woorden de fasen in een conflictescalatie te beschrijven; - op basis van het tweevoudig zorgmodel iemands reactie op conflicten in te schatten; - het verschil uit te leggen tussen direct en indirect conflictmanagement en per vorm een voorbeeld te geven; - het verschil uit te leggen tussen arbitrage en bemiddeling; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - de verschillende onderhandelings- technieken van elkaar te onderscheiden en toe te lichten op basis van een voorbeeld; - de drie integratieve onderhandelingstechnieken op te sommen en uit te leggen op basis van een voorbeeld; - de vijf fasen in een onderhandelingsproces op te sommen; - in te zien hoe er beter onderhandeld kan worden. Gedrag in organisaties. De basis

10.1 Conflicten: definitie en soorten Gedrag in organisaties. De basis

10.1 Conflicten: definitie en soorten Wat is een conflict? Zijn conflicten te vermijden? Zijn conflicten altijd slecht? Soorten conflicten functionele versus disfunctionele conflicten; taakconflicten, relatieconflicten en procesconflicten; interpersoonlijke, intergroepsconflicten en conflicten tussen organisaties; belangenconflicten versus meningsverschillen; verticale en horizontale conflicten. Gedrag in organisaties. De basis

10.2 Conflictenbronnen Conflicten kunnen van diverse oorsprong zijn Schermerhorn et al. (2002) formuleren drie bronnen: - onderlinge afhankelijkheid in de organisatie; - schaarste aan resources; - machts-/informatieasymmetrie in de organisatie. Gedrag in organisaties. De basis

10.3 Conflictescalatie Conflictescalatie is te herkennen aan vijf elementen: - gebruik van minder vriendelijke technieken; - er komen steeds meer grotere onderwerpen bij; - steeds meer algemene zaken komen bovendrijven; - het taalgebruik wordt formeler van aard; - het beschadigen van de andere partij komt meer op de voorgrond. Gedrag in organisaties. De basis

10.3 Conflictescalatie De escalatieladder Gedrag in organisaties. De basis

10.3 Conflictescalatie Hoe kan deze escalatietrap verklaard worden? Fundamentele attributiefout en vertekening uit eigenbelang vormen de basis voor het psychodynamische model. Gedrag in organisaties. De basis

10.4 conflictHantering Hoe gaan de organisatieleden ermee om? Het tweevoudig zorgmodel Gedrag in organisaties. De basis

10.4 conflictHantering Tweevoudig zorgmodel stelt dat er vijf mogelijkheden zijn: - aanpassen; - samenwerken; - mijden; - vechten; - compromis zoeken. Gedrag in organisaties. De basis

10.4 conflictHantering Welke elementen bepalen iemands assertiviteit of coöperatieve karakter? De situationele omstandigheden en persoonlijkheidsfactoren. Doe de test. zelfzuchtig of pro-sociaal? Gedrag in organisaties. De basis

10.5 conflictmanagement Welke maatregelen neemt het management om conflicten te voorkomen of op te lossen? - indirect conflictmanagement; - direct conflictmanagement. Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen “Een proces waarbij gezamenlijke besluiten worden genomen, wanneer de diverse betrokkenen verschillende wensen/voorkeuren hebben.” Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Onderhandelingstechnieken: - distributief onderhandelen Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Distributief onderhandelen met een kleine onderhandelingsmarge. Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Integratief onderhandelen: zoeken naar een win-winoplossing. De Dreu ziet drie verschillende typen: - afwisselingsvoorstellen; - kostenreducerende voorstellen; - overbruggingsvoorstellen. Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Het onderhandelingsproces In dit proces kunnen vijf fasen onderscheiden worden: - voorbereiding; - definiëren van de grondregels; - uitleg en rechtvaardiging; - onderhandeling; - overeenkomst en implementatie. Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Waarom mislukken onderhandelingen? Een moeilijke regeringsformatie. Welke technieken werden hier gebruikt? Gedrag in organisaties. De basis

10.6 Onderhandelen Tips voor het onderhandelen - open met een positieve boodschap; - kaart problemen aan, geen personen; - empathie met de tegenpartij; - gebruik een strategie; - blijf rationeel, laat de emoties thuis; - gebruik objectieve criteria; - creëer klimaat van vertrouwen; - neem eerste bod als een vertrekpunt; - benadruk de win-winmogelijkheid; - sta open voor hulp van buitenaf. Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties hoofdstuk X Guido valkeneers Gedrag in organisaties. De basis