PWS = de eindscriptie van de havo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TTO in de Tweede Fase.
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Het doen van onderzoek in klas 4
BWI praktijkopdrachten
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Inleiding Regionale Stuurgroep
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Wiskunde in Technologie
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Informatieavond profielkeuze havo 3
Willem de Zwijger Schoonhoven
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Beoordeling Logboek 1 Module: ______Groepsleden:________ Docent: ______________ Leerjaar: ______________ ________ Wk 1Wk 2Wk 3Wk 4Wk 5Wk 6 Verantwoordelijke.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
Instructie Profielwerkstuk
Bachelor Medische Hulpverlening
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Social work Week 2.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ouderavond Cambridge 2016.
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Instructie profielwerkstuk
Terugkoppeling herijkingswensen
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Stichting Praktijkleren
De Rotterdamse Business Case
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
HAVISTEN COMPETENT NAAR HET HBO
Profiel- en keuzedelen kiezen
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Profielwerkstuk havo-5 | vwo-6.
Decanaat en LOB Robert van den Nieuwenhuizen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
INFORMATIE PWS PROFIELWERKSTUK Vwo-6 27 augustus 2019.
Transcript van de presentatie:

PWS = de eindscriptie van de havo Vakinhoudelijke werkgroep Nederlands/communicatie Deelwerkgroep PWS

‘Vo-hbo: dat is andere taal!’ Aanbevelingen PWS vo: Aandacht voor vaardighedenlijn. Havisten moeten meer oefenen met vaardigheden die nodig zijn in het hoger beroepsonderwijs (helder schrijven en argumenteren samenwerken en problemen analyseren en oplossen). Docenten: aandacht voor proces en reflecteren op (onderzoeks)vaardigheden die nodig zijn om het werkstuk te maken. Verband leggen tussen PWS en de projectopdrachten hbo jaar 1. Beoordeling rapportage op Nederlands, niet alleen inhoudelijk. Beoordelingsmodel ontwikkelen.

Docentenhandreiking PWS De werkgroep PWS is bezig met een handreiking te schrijven voor vo-docenten die leerlingen begeleiden bij het PWS. Uitgangspunt hierbij is (de voorbereiding op) het PWS aan te laten sluiten op de onderzoeksmodules in de propedeuse van het hbo. Is daar eigenlijk wel behoefte aan in de regio? Zo ja: welke informatie moet deze bevatten? Komt de inhoudsopgave van de handreiking overeen met de wensen?

Inhoudsopgave Inleiding Startniveau hbo-vaardigheden in relatie tot PWS: Taalvaardigheid Nederlands, taalvaardigheid Engels, samenwerken, studie- en informatievaardigheden, probleemoplosvaardigheden, digitale vaardigheden, sociale en maatschappelijke vaardigheden Voorwaarden: Groepsvorming Betrokkenen Organisatie (Tussen)tijdse producten Vaardighedenlijn Communicatie PWS-model Terminologie  

Inhoudsopgave Beoordeling Begeleiding Onderzoekslijn PWS: Voorbereiding Uitvoering Afsluiting: Verslaglegging: Opbouw verslag Verantwoording geraadpleegde bronnen Stijl en lay-out Schrijfadviezen Presentatie Beoordeling Begeleiding Goede voorbeelden en praktische tips

PWS-model Voor de aansluiting mbo-hbo, in het kader van het Keuzedeel Voorbereiding hbo, is in de regio het Carellmodel ontwikkeld. Kunnen we in Rotterdam tot zo’n PWS-model komen? Zo ja: wat zouden de ingrediënten kunnen zijn?

Carellmodel (mbo-hbo)

Stellingen - discussie Er moet een vaardighedenlijn zijn voor de leerjaren 1 t/m 5 als voorbereiding op het PWS. Het PWS is de eindscriptie van het vo. De docent Nederlands moet ook het PWS nakijken. (naast de vakdocent). In de lagere klassen moet al aandacht besteed worden aan onderzoek doen (als voorbereiding op het PWS). Naast de vakdocent en de PWS-coördinator moeten meer mensen betrokken worden bij de begeleiding van de leerling.

Contact Ellis Wertenbroek: e.j.m.wertenbroek@hr.nl Roelie van der Zouwen: roelie.vanderzouwen@inholland.nl