Pilot Wiskunde voor Technici Instituut Built Environment Ir. Bap Welting
Pilot Wiskunde voor Technici Doel: Ervaring opdoen met een digitaal lesboek Subdoelen: Meer inzicht leerproces studenten Ervaring opdoen met ’flip the classroom’
Pilot Wiskunde voor Technici Opzet: Pilot is uitgevoerd bij 3 groepen: 1 MBO(19)/HAVO(6) groep Civiele Techniek 1 Deeltijd groep Civiele Techniek (28) 1 Deeltijd groep Bouwkunde (12) Volledig overstappen op WvT -> WvT enig leerboek wat gebruikt wordt Introductie Flip the Class Room / zelfstandig studeren bij de Deeltijdgroepen Voor iedereen hetzelfde tentamen.
Pilot Wiskunde voor Technici Ervaringen: Eerste lessen is er weerstand tegen een digitaal boek ’Oneindig’ kunnen oefenen wordt erg gewaardeerd Ervaring zelfstandig leren: De introductie zelfstandig leren bij deeltijd is mislukt. Oorzaken: Studievaardigheden niet op peil Wiskunde wordt bij voorbaat als moeilijk / struikelvak beschouwd
Pilot Wiskunde voor Technici Ervaringen: Eerste lessen is er weerstand tegen een digitaal boek ’Oneindig’ kunnen oefenen wordt erg gewaardeerd Feedback bij opgaves niet altijd even duidelijk en/of mist paragraaf verwijzing naar theorie Tekst wordt als veel ervaren Eindtoetsen sluiten niet aan bij onze leerstof Eindtoets belangrijke motivator Veel studenten leren makkelijker vanuit een boek
Pilot Wiskunde voor Technici Ervaring zelfstandig leren: De introductie zelfstandig leren bij deeltijd is mislukt. Oorzaken: Studievaardigheden niet op peil Wiskunde wordt bij voorbaat als moeilijk / struikelvak beschouwd
Pilot Wiskunde voor Technici Verbeterpunten: Teksten nalopen en bijschaven Opgaves van (betere) feedback voorzien. Met name de verwijzing naar de theorie ontbreekt. Feedback opgaves in videovorm. Hoe los je zo’n opgave nu op. Module toetsen / eindtoetsen door docent zelf samen laten stellen. Opgaves, zeker bij de introductie, qua moeilijkheid beter opbouwen.
Pilot Wiskunde voor Technici Resultaten: Resultaten voor het tentamen zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren en met de groepen die uit het traditionele boek les hebben gehad.