Pilot Wiskunde voor Technici

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Feedback Wat Soorten Door wie
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Activerende werkvorm (awv):
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Module ribCTH1 Construeren van een Tennishal Week 01
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Hands On: leren binnen handbereik
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Voor leesplezier én resultaat!
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
English for Human Resources
NU ENGELS.
Werken met de Stercollecties
10e editie voor de Tweede Fase
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Feedback Wat Soorten Door wie
Instructies examen 26/ Waarover gaat het? Hoofdstuk ‘Thema 2: België’ (volledig, pp. 1-12) Hoofdstuk ‘Thema 1: De Europese Unie’ (gedeeltelijk,
NLT HAVO.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Wat ons algemeen opviel
Beste ath 4..
Sleutels, codes en aanwijzingen
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Agressie op de werkvloer
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie
Vergelijkingen oplossen
De didactiek van vandaag
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 1.
Academie voor Bouw & Infra
Voorkennis Wiskunde Les 12 Hoofdstuk 5: §5.5 en §5.8.
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Transcript van de presentatie:

Pilot Wiskunde voor Technici Instituut Built Environment Ir. Bap Welting

Pilot Wiskunde voor Technici Doel: Ervaring opdoen met een digitaal lesboek Subdoelen: Meer inzicht leerproces studenten Ervaring opdoen met ’flip the classroom’

Pilot Wiskunde voor Technici Opzet: Pilot is uitgevoerd bij 3 groepen: 1 MBO(19)/HAVO(6) groep Civiele Techniek 1 Deeltijd groep Civiele Techniek (28) 1 Deeltijd groep Bouwkunde (12) Volledig overstappen op WvT -> WvT enig leerboek wat gebruikt wordt Introductie Flip the Class Room / zelfstandig studeren bij de Deeltijdgroepen Voor iedereen hetzelfde tentamen.

Pilot Wiskunde voor Technici Ervaringen: Eerste lessen is er weerstand tegen een digitaal boek ’Oneindig’ kunnen oefenen wordt erg gewaardeerd Ervaring zelfstandig leren: De introductie zelfstandig leren bij deeltijd is mislukt. Oorzaken: Studievaardigheden niet op peil Wiskunde wordt bij voorbaat als moeilijk / struikelvak beschouwd

Pilot Wiskunde voor Technici Ervaringen: Eerste lessen is er weerstand tegen een digitaal boek ’Oneindig’ kunnen oefenen wordt erg gewaardeerd Feedback bij opgaves niet altijd even duidelijk en/of mist paragraaf verwijzing naar theorie Tekst wordt als veel ervaren Eindtoetsen sluiten niet aan bij onze leerstof Eindtoets belangrijke motivator Veel studenten leren makkelijker vanuit een boek

Pilot Wiskunde voor Technici Ervaring zelfstandig leren: De introductie zelfstandig leren bij deeltijd is mislukt. Oorzaken: Studievaardigheden niet op peil Wiskunde wordt bij voorbaat als moeilijk / struikelvak beschouwd

Pilot Wiskunde voor Technici Verbeterpunten: Teksten nalopen en bijschaven Opgaves van (betere) feedback voorzien. Met name de verwijzing naar de theorie ontbreekt. Feedback opgaves in videovorm. Hoe los je zo’n opgave nu op. Module toetsen / eindtoetsen door docent zelf samen laten stellen. Opgaves, zeker bij de introductie, qua moeilijkheid beter opbouwen.

Pilot Wiskunde voor Technici Resultaten: Resultaten voor het tentamen zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren en met de groepen die uit het traditionele boek les hebben gehad.