Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Kijk op praktijk zó moet het!.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Honoursonderwijs in HBO
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
23 maart 2017 profilering.
Professionele excellentie en Honours
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Gepersonaliseerd leren
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
The making of: Omgevingsvisie
WerkplekLeren Tessa van Loo – manager HR services.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU 22 februari 2017 Pieter Cornelissen Twitter: @pmacornelissen en @HU_onderwijs www.onderwijsinnovatie.hu.nl xxxxxxxxxxxxx

Visie op leren en visie op onderwijs… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 Visie op leren en visie op onderwijs… Samen Leren: co-creatie en leren in leerteams Persoonlijk leren: In ieder leerproces staat de persoonlijke leerbehoefte van de lerende professional centraal waarbij aangesloten wordt bij tempo, inhoud, motivatie en niveau van de student met als doel maximale leeropbrengst te genereren Leren Leren: leren als strategie om de beroepspraktijk te professionaliseren en te innoveren Leren in de 21e eeuw: in het leren wordt gebruik gemaakt van echte leersituaties, echte vraagstukken en ethische dillema’s van nu en voor de toekomst Leren om professionals op te leiden tot startbekwaam en duurzaam inzetbaar op de arbeidsmarkt in de 21e eeuw. Dat doen we gepersonaliseerd: eigen talenten, keuzes en ontwikkelingsbehoeften bepalen tempo, route, niveau inhoud en volgorde. Dit geldt voor startende en werkende professionals Samen leren we en ontwikkelen we nieuwe kennis: met elkaar in leerteams, gebaseerd op onderzoek en in co-creatie met de beroepspraktijk Kennis staat centraal: we generen het, delen expertise en ontwikkelen zelf nieuwe kennis waardoor we een university of applied science zijn Creëren gericht op toegevoegde waarde in de vorm van professionalisering en innovatie van de beroepspraktijk, om bij te dragen aan de wereld van morgen. xxxxxxxxxxxxx

…uitgewerkt in onderwijsconcept en ontwerpdimensies… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 …uitgewerkt in onderwijsconcept en ontwerpdimensies… Co-creatie beroepspraktijk Ontwerp en uitvoering in co-creatie Onderwijs gebaseerd op vraagstukken beroepspraktijk Onderzoek als kennisbasis Onderwijs is state of the art Stimuleert het onderzoekend vermogen Gepersonaliseerd leren Regie op eigen leerproces Intake en match Honourstrajecten Zelfstandige eenheden LOT Niet-volgtijdelijk curriculum Didactiek Didactiek van ervarend leren Blended learning Leerteam Kwaliteit Onafhankelijke erkenning 67 Vakbekwaam Leven Lang Leren Startbekwaam 17 xxxxxxxxxxxxx

… onderscheid in drie niveaus van gepersonaliseerd leren… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … onderscheid in drie niveaus van gepersonaliseerd leren… Degree Degreemodules Non-degree (beroepscertificerend) Portfolio Tempodifferentiatie Leerwegonafhankelijke toetsing Inhoudelijke keuzes Curriculum Leerstijl (structuur - eigen regie) Niveau (honours) Tijd- plaatsonafhankelijk: blended learning Ontbundeling toetsing-onderwijs-begeleiding Cursus xxxxxxxxxxxxx

… én persoonlijk leren… …ondersteunt met loopbaanleren… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … én persoonlijk leren… …ondersteunt met loopbaanleren… Gepersonaliseerd leren Het wat staat vast De route is flexibel Leidt tot degree Persoonlijk leren Het wat staat niet vast De route en inhoud is flexibel Leidt tot portfolio Loopbaanleren Ontwikkelen professional skills om eigen loopbaan te sturen Vraaggericht Stimuleren van dialoog tussen student, opleiding en beroepspraktijk en studenten onderling Bewuste keuzes leren maken mbt werk en vervolgopleiding Ingebed in leerteams xxxxxxxxxxxxx

…betekent herontwerp van curricula …. Geen lineariteit Grotere eenheden 4-5 keer per jaar toetsen per module Leerwegonafhankelijk toetsen Standaardisatie en transparantie tbv gepersonaliseerd leren

…op basis van leeruitkomsten… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 …op basis van leeruitkomsten… Voorbeeld: deeltijdopleidingen HU Intake, daarna min. één keer per jaar toets-onderwijsroute bespreken Indeling in leerteams 15 EC - modulen Vier keer per jaar startmogelijkheid voor opleiding Vijf keer toetsmogelijkheid, twee kansen Leerwegonafhankelijk toetsen Geen lineariteit Formuleren leeruitkomsten Blended learning xxxxxxxxxxxxx

… met blended learning… xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … met blended learning… Welke blend in leeromgevingen past bij leerdoelen xxxxxxxxxxxxx

… en honoursonderwijs Criterium waardecreatie Leading professional xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … en honoursonderwijs Criterium waardecreatie iets nieuws toevoegen aan beroepspraktijk, samenleving -> Impact Leading professional Vakbekwaamheid Innovatie en disseminatie Internationaal perspectief Gedrevenheid Leiderschap Vorm Pre-honourstraject (voor eerstejaars) Honoursprogramma’s (30 ec) Stercursussen (5 ec) Extra Honours (projecten) Persoonlijke route Ster en/of certificaat “with honours” bij diploma xxxxxxxxxxxxx

Stand van zaken 86 % degree opleidingen is bezig met herontwerp Met ong 2000 cursussen in zelf ontwikkelde digitale leeromgeving 6% honoursstudenten