Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Zelfsturing en executieve functies.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Personeelsvergadering
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Competentiegericht leren vmbo
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
PLUSKLAS.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Ouderavond Groepsorganisatie
Van visie naar curriculum
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Administrateur-generaal
Pedagogische theorieën
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Toekomstgericht onderwijs
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Duurzame inzetbaarheid van de professional
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Presentatie Rode Bosbes
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Even onbevangen kijken
het katholiek basisonderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Startkracht! in de lerarenopleiding
Heb jij ballen voor scrummen?
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Herstellend handelen – hergo introductie
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari 2017 - Odisee Brussel “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari 2017 - Odisee Brussel

www.grotekansen.be Grote Kansen #grotekansen

Wat is er op het vorige LN gebeurd? Insteek: Kwaliteitsvolle Interacties Aan de hand van beeldmateriaal en kijkwijzers in kleine groepen het gesprek gevoerd Feedback: graag verdieping!

Professionele Leergemeenschap (PLG) Studenten competent maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: hoe zit dit al in de diverse curricula? hoe kunnen we dit geïntegreerd aanpakken… Locatie en organisatie: Arteveldehogeschool, Gent Docenten competenter maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: aanreiken van enkele kaders en concepten inzake (kans)armoede. Hoe krijg je dit gedragen door het hele team? Locatie en organisatie: Karel de Grote-hogeschool, Antwerpen Studenten competenter maken in kwaliteitsvolle interacties met kleuters, hun gezin en tussen kleuters onderling: hoe zit dat nu al in de diverse opleidingen? Op welke manier kunnen we dit beter in de opleidingen aan bod laten komen? Locatie en organisatie: Odisee, Brussel

Programma voormiddag (tot 12u) Samen-Spel (UCLLeuven) – Caroline Vancraeyveldt en Maai Huyse In Samen-Spel krijgt de leerkracht vaardigheden aangereikt om te leren ‘volgen’ en nadien te ‘sturen’ tijdens het spelen met een kleuter. Eerst wordt ingezet op het uitbouwen van een vertrouwensrelatie tussen leerkracht en kleuter. Dit is de basis en wordt Relatie-Spel genoemd. Daarna wordt de focus verlegd naar het bijsturen van het gedrag: Regel-Spel. Maximaal Megataal (Odisee Brussel) – Marlies Algoet Interactie wordt kwaliteitsvolle interactie, wanneer de kleuteronderwijzer zowel taalontwikkelende als denkbevorderende interactievaardigheden inzet. Onderzoek en werk/handboek.

Programma namiddag (13u-15u) Executieve Functies (Odisee Aalst) – Sanne Feryn, Jantine Spilt Om in het dagelijks leven doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag kunnen sturen. Deze vaardigheid (zelfsturing) is afhankelijk van denkprocessen, nl. executieve functies. De kleuterleeftijd vormt de meest kritische periode voor de ontwikkeling van deze functies. Taalrijke omgeving (SDL) – Brecht Peleman Inzet: krachtige leeromgevingen opzetten waar kwaliteitsvolle talige interacties plaatsvinden. Pleidooi om daarbij uit te gaan van een brede pedagogische kijk op leren als onlosmakelijk verbonden met zorg en hierbinnen een actief partnerschap met ouders aan te gaan. Dit internationaal en maatschappelijk kaderen en linken met lopend onderzoekswerk.

Programma Tussen 12 – 13u broodjeslunch Tussen 15u – 15u30 plenaire mijmeringen Koffie à volonthee, water, … Met dank aan Odisee Brussel voor de organisatie!

Programma na vandaag Lerend Netwerk: Donderdag 23 maart (waar?) - Donderdag 4 mei (waar?) Thema: beeldvorming Professionele Leergemeenschap: Donderdag 20 april, VM - Donderdag 1 juni, VM Voor de lerarenopleidingen: Projectplannen indienen tegen 15 mei

5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) Armoede zien en diversiteit positief benaderen Werken aan kwaliteitsvolle interacties Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen

Dit is niet van de poes … Inzetten op professionaliseren van de leerkracht, het team, de toekomstige leerkracht Uitdagingen (niet exhaustief): Omslag in percepties en deficit-denken bewerkstelligen Kracht van anticiperend / compenserend handelen Trainen in ‘kwaliteitsvolle interacties’ Elk onderdeel kent verregaande consequenties

groeiende complexiteit van leerkrachtpraktijk Daarom focust KKGK focust Hoe realiseer je die ‘kwaliteitsvolle interacties’? Hoe werken aan ‘beeldvorming’? o.a.: open visie op de oorzaken en de mechanismen van sociale ongelijkheid en uitsluiting kritisch reflecteren over hardnekkige percepties ivm die oorzaken, over normatieve referentiekaders, kritisch nadenken over de eigen verantwoordelijkheid en over het eigen (en andermans) handelen, een open en scherpe kijk op het talent en de capaciteiten van elk kind ontwikkelen

Kennis over – geraakt worden door Superdiversiteit Mechanismen van sociale uitsluiting en maatschappelijke kwetsbaarheid Het hardnekkige achterstand-denken  

Relatiebevorderende interactie Welbevinden Empathie Leren van elkaar  

Taalontwikkelende interactie Uitdagend taalaanbod Veel spreekkansen Rijke taalfeedback

Denkbevorderende interactie Samen plannen en redeneren Probleemoplossend en flexibel denken Zelfsturing bevorderen Bekwaam maken

Daarvoor heb je nodig: Leerkracht die anticiperend, B – veilig positief klasklimaat A – geven van betekenisvolle Taken C – ondersteuning door Interactie D – zorg en leren in evenwicht Leerkracht die anticiperend, compenserend handelt

Partnerschapsidee Met ouder(s), opvoeders, … Met schoolnabije organisaties Met externe organisaties (welzijn, …)

Uitdaging voor (toekomstige) leerkracht – en dus voor lerarenopleider: Zelfreflectie over eigen handelen – metadenken (in goede werkvormen) In (leer)groep – in team Empowerment

Programma voormiddag (tot 12u) Samen-Spel (UCLLeuven) – Caroline Vancraeyveldt en Maai Huyse In Samen-Spel krijgt de leerkracht vaardigheden aangereikt om te leren ‘volgen’ en nadien te ‘sturen’ tijdens het spelen met een kleuter. Eerst wordt ingezet op het uitbouwen van een vertrouwensrelatie tussen leerkracht en kleuter. Dit is de basis en wordt Relatie-Spel genoemd. Daarna wordt de focus verlegd naar het bijsturen van het gedrag: Regel-Spel. Maximaal Megataal (Odisee Brussel) – Marlies Algoet Interactie wordt kwaliteitsvolle interactie, wanneer de kleuteronderwijzer zowel taalontwikkelende als denkbevorderende interactievaardigheden inzet. Onderzoek en werk/handboek.

Programma namiddag (13u-15u) Executieve Functies (Odisee Aalst) – Sanne Feryn, Jantine Spilt Om in het dagelijks leven doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag kunnen sturen. Deze vaardigheid (zelfsturing) is afhankelijk van denkprocessen, nl. executieve functies. De kleuterleeftijd vormt de meest kritische periode voor de ontwikkeling van deze functies. Taalrijke omgeving (SDL) – Brecht Peleman We moeten nog meer inzetten op het wegwerken van deficit-denken over kwetsbare kinderen (en gezinnen) in het onderwijs. Vertrekpunten o.m.: ECEC en EDUCARE (zorg en leren). Brechts onderzoek focust op ‘taal’.