vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
vervolgadvies op het HWC Wat is nu de geschiktste opleiding? Hoe en wanneer? Welke criteria? Profiel leerling. Waar letten we op? Verschillen opleidingen/ wat vraag welke opleiding?
gemo-tiveerde ambitie leerling advies docenten gemo-tiveerde ambitie leerling cijfers vergadering vmbo-t havo vwo
na het voorlopig advies de na het voorlopig advies de mentor bespreekt het advies met de leerling of eerst met de ouders u ontvangt een brief met het voorlopig advies tijdens het tweede driehoeksgesprek is het voorlopig advies onderwerp van gesprek indien wenselijk vragen we toestemming voor een NIO
eindvergadering vmbo-t havo vwo voorlopig advies en ontwikkeling leerling advies docenten gemo-tiveerde ambitie leerling cijfers eindvergadering vmbo-t havo vwo
criteria Gemotiveerde ambitie leerling Cijfers en opleiding Informatie vakdocenten
Gemotiveerde ambitie Huidige situatie Wie ben ik nu? Wat wil ik nu? Wat kan ik nu? Welke opleiding past nu het beste bij mijn ontwikkeling? Wat kan en wil ik doen voor mijn opleiding?
Normen Overgangsnormen (schoolgids/website) zonder bespreking havo 3: Cluster I: ne, en, fa, du, gs, ak, wi, ns, bi Cijfergemiddelde van de cluster 1 vakken is minimaal 6,2 1x 5 3 compensatiepunten 1x 4 / 2x 5 4 compensatiepunten
Kernvakken (Ne, En, wi) gemiddeld een 6,3 en geen cijfer lager dan 6,0 Cluster II: gd, tn, hv, mu, lo, mmi maximaal 1 onvoldoende toegestaan
Profiel leerling algemeen Wat kan ik goed en wat minder goed? Waar sta ik nu? interesse werkhouding inzet/tempo huiswerkattitude capaciteiten probleemoplossend vermogen vaardigheden concentratie zelfstandigheid
Verschillen afdelingen Duur (4, 5, 6 jaar) Aantal verplichte examenvakken Directe aansluiting vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) Niveau/moeilijkheidsgraad -Hoeveelheid stof per toets/opdracht -Tempo -Soort vragen
Wat typeert het vmbo-t? Meer concreet dan abstract Nadruk op toepassing en toepasbaarheid Mix van theorie en praktijk Leerstof in overzichtelijke eenheden Verbinding tussen leerstof en de persoon van de docent
Wat typeert de havo? Mix van abstract en concreet Verbinding tussen kennis/vaardigheden en de leefwereld van de leerling Combinatie van theorie en praktijk, met zwaartepunt bij de theorie Leerstof en opdrachten redelijk gestructureerd Vereist redelijke zelfstandigheid en redelijk organisatievermogen van de leerlingen
Wat typeert het vwo? Bereidt voor op wetenschappelijk onderwijs Een hoog abstractieniveau van de stof Open en minder gestructureerde opdrachten Het aanleren van een kritische houding Het dieper ingaan op de stof om deze echt te gaan begrijpen Vereist zelfstandigheid en organisatievermogen van de leerlingen
Overstapmogelijkheden na klas 3 Na vmbo-t-diploma naar havo Na havodiploma naar vwo Van vwo naar havo Van havo 3 naar vmbo-t 4 Voor alle mogelijkheden geldt dat er criteria zijn waaraan voldaan moet worden.
Waar nu al rekening mee te houden? De havo-opleiding Waar nu al rekening mee te houden?
Verschil onderbouw en bovenbouw In klas 1 t/m 3: alle vakken In de bovenbouw havo 4 en havo 5; vwo 4, vwo 5 en vwo 6 Combinatie van verplichte vakken en “keuzevakken”
Verplichte vakken havo: Nederlands en Engels en wiskunde (alleen in cm geen wiskunde) vwo: Nederlands, Engels en tweede vreemde taal bij de keuzevakken altijd een vorm van wiskunde NB. Een vwo-leerling heeft dus altijd één vak meer dan een havoleerling
Profielen (verplichte vakken) natuur & techniek: wiskunde B, natuurkunde, scheikunde natuur & gezondheid: wiskunde A/B, biologie, scheikunde economie & maatschappij: wiskunde A/B, economie, geschiedenis cultuur & maatschappij: geschiedenis, Frans/Duits, aardrijkskunde
Examennormen Bij de eindcijfers maximaal één 4 en één 5. Het gemiddelde van de eindcijfers moet voldoende zijn Het gemiddelde van de eindcijfers van het Centraal Schriftelijk Eindexamen moet voldoende zijn. In de groep Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen mag maar één 5 voorkomen.