3de graad verzorging Toelichting bij AD5
Situering vanuit leerplan Competenties: C1 Als verzorgende, binnen het kader van zorg en bijstandsverlening, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.1 Als voorbereiding en oriëntering op het functioneren als zorgkundige, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.2 Als voorbereiding en oriëntering op het functioneren als kinderbegeleider, kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie In de toelichting bij elke AD wordt de nadruk gelegd op het verdiepen, uitbreiden en aanwenden van kennis, vaardigheden en attitudes In het zorg verlenen zit zorg dragen voor gezondheid en welzijn (AD4) – (ped)agogisch handelen (AD5) en indirecte zorgverlening (AD6)
Invulling geven aan de pedagogische relatie Omgaan met kinderen Invulling geven aan de pedagogische relatie
Een geïntegreerde aanpak: UITGANGSPUNT Dit schema omvat alle AD’s en hun samenhang
Invulling geven aan de pedagogische relatie * Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop,…) * Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) Volgens ZIKO ‘bijzondere omstandigheden’ Leefwereld Welbevinden betrokkenheid * Persoonlijke factoren = interne factoren (zie 2e graad) + zie terminologie ICF schema
Samenwerken / participeren Pedagogisch handelen Gedrag situeren en interpreteren in een kader (vb. cuvelier) Elementen in de pedagogische relatie aanwenden (3e graad) pedagogisch handelen sturen Samenwerken / participeren steunen Stimuleren
ONTWIKKELINGSSTIMULEREND HANDELEN overheen de jaren 2de graad 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 3de graad 5.7 Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind verduidelijken en toelichten (fysieke ontwikkeling, psychische ontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling) 7de jaar 5.3 tot 5.7 begrip ontwikkeling + verduidelijken, toelichten en stimuleren van de verschillende ontwikkelingsgebieden
Pedagogisch handelen vanuit de ervaringsgebieden vanuit een totaalvisie (zie concordantie in vademecum 3e graad)
Activiteiten
Omgaan met kinderen in groep
Omgaan met volwassenen / ouderen Invulling geven aan de agogische relatie
Uitgangspunt
Welbevinden betrokkenheid Invulling geven aan de agogische relatie / belevingsgericht handelen (5.13) Sociaal netwerk (5.19) Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop, gezondheid,…) Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) Welbevinden betrokkenheid Leefwereld, tijd en leefomgeving Zie ICF-schema
Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces overheen de graden 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 5.15 (in samenhang met AD4 / cfr. Gordon) In functie van het zorg dragen het verouderingsproces verduidelijken en toelichten (focus levensfase zorgbehoevende volwassene / oudere) 5.2 Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces + aandacht voor eigene specifieke doelgroepen => ordening volgens Gordon (11 patronen!)
Activiteiten
Omgaan met volwassenen/ouderen in groep