3de graad verzorging Toelichting bij AD5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Ervaringen in samenwerking
Memo overleg coördinatoren VZ
Gedragsproblemen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Inhoud van deze synthese :
Leerplantoelichting derde graad verzorging
2de graad.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
AD6 in leerplan verzorging
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Jongeren Preventie Team
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Netwerk coördinatoren VZ
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Opvoeden.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
opvoeden en pedagogiek
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Titel samenkomst 14 januari 2016
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Doelen behalen met activiteiten
UITGANGSPUNT.
Doelen behalen met activiteiten
2de graad verzorging - voeding
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
JEUGDzorg - voor wie?.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

3de graad verzorging Toelichting bij AD5

Situering vanuit leerplan Competenties: C1 Als verzorgende, binnen het kader van zorg en bijstandsverlening, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.1 Als voorbereiding en oriëntering op het functioneren als zorgkundige, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.2 Als voorbereiding en oriëntering op het functioneren als kinderbegeleider, kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie In de toelichting bij elke AD wordt de nadruk gelegd op het verdiepen, uitbreiden en aanwenden van kennis, vaardigheden en attitudes In het zorg verlenen zit zorg dragen voor gezondheid en welzijn (AD4) – (ped)agogisch handelen (AD5) en indirecte zorgverlening (AD6)

Invulling geven aan de pedagogische relatie Omgaan met kinderen Invulling geven aan de pedagogische relatie

Een geïntegreerde aanpak: UITGANGSPUNT Dit schema omvat alle AD’s en hun samenhang

Invulling geven aan de pedagogische relatie * Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop,…) * Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) Volgens ZIKO ‘bijzondere omstandigheden’ Leefwereld Welbevinden betrokkenheid * Persoonlijke factoren = interne factoren (zie 2e graad) + zie terminologie ICF schema

Samenwerken / participeren Pedagogisch handelen Gedrag situeren en interpreteren in een kader (vb. cuvelier) Elementen in de pedagogische relatie aanwenden (3e graad) pedagogisch handelen sturen Samenwerken / participeren steunen Stimuleren

ONTWIKKELINGSSTIMULEREND HANDELEN overheen de jaren 2de graad 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 3de graad 5.7 Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind verduidelijken en toelichten (fysieke ontwikkeling, psychische ontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling) 7de jaar 5.3 tot 5.7 begrip ontwikkeling + verduidelijken, toelichten en stimuleren van de verschillende ontwikkelingsgebieden

Pedagogisch handelen vanuit de ervaringsgebieden vanuit een totaalvisie (zie concordantie in vademecum 3e graad)

Activiteiten

Omgaan met kinderen in groep

Omgaan met volwassenen / ouderen Invulling geven aan de agogische relatie

Uitgangspunt

Welbevinden betrokkenheid Invulling geven aan de agogische relatie / belevingsgericht handelen (5.13) Sociaal netwerk (5.19) Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop, gezondheid,…) Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) Welbevinden betrokkenheid Leefwereld, tijd en leefomgeving Zie ICF-schema

Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces overheen de graden 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 5.15 (in samenhang met AD4 / cfr. Gordon) In functie van het zorg dragen het verouderingsproces verduidelijken en toelichten (focus levensfase zorgbehoevende volwassene / oudere) 5.2 Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces + aandacht voor eigene specifieke doelgroepen => ordening volgens Gordon (11 patronen!)

Activiteiten

Omgaan met volwassenen/ouderen in groep