workshop: Hoe maak je nieuws? 26 januari 2017
even voorstellen…. Miranda Mens, pr + woordvoering Hoogwaterbeschermingsprogramma, Ruimte voor de Rivier, Deltaprogramma Amsterdam International Water Week Chair @Mediarelaties Logeion Edelman PR, NS, etc. www.mirandamenspr.com
SITUATIE NU Iedereen wil in de media zichtbaar zijn Bestuurders en directeuren dringen zich op Media zijn gretiger dan ooit De wereld, en Nederland, zit in een vertrouwenscrisis: Edelman Trust Barometer 2017 Vertrouwenscrisis is uitgebroken Medewerkers meer vertrouwd dan CEO’s CEO’s meer vertrouwd dan bestuurders Mensen zoals jij en ik Wetenschappers
wat gaan we doen vandaag? ‘Hoog over tips’ en meer praktische tools Wat zeggen de media zelf? Voorbeelden uit de praktijk: Limburg, laatste zwakke schakel En nu….zelf nieuws maken!
‘Hoog over’ tips & praktische tools Bijzonder, controversieel, maatschappelijk relevant, gezaghebbend, de menselijke factor, negatief Toon deskundigheid en relevantie – fact based! Snel, sneller, snelst Buitenwereld bepaalt wat nieuws is, niet wij
‘Hoog over’ tips & praktische tools Maak je eigen mediakalender: Specials en speaking oppts. kalender aanleggen ‘Issues Kalender’ van Issuesmakers Publicatiedata van relevante onderzoeken en adviezen (CBS, parlementaire enquête commissies, Onderzoeksraad voor de Veiligheid) Agenda van politici en bewindspersonen Buitenlandse congressen en events (COP23, Bonn) Organiseer een persexcursie, ‘kijkje in de keuken’ Benader een redactie als jouw vakgebied in het nieuws is Neem een standpunt in Werk samen met een medium (onderzoek)
ultieme tip:
wat zeggen media zelf? Drietrapsraket (ANP): onder embargo aan 3 media (NOS, Telegraaf, ANP) Denk in beelden, voor TV EN radio (NOS) Deel je overwegingen, kijkje in de keuken (De Ingenieur) Kies je (andere) moment (RTL Nieuws)
praktijkvoorbeelden: Maaswerken Kwantitatief bewonersonderzoek ANP, Volkskrant en Limburger
Media resultaat
EENVANDAAG en L1
Praktijkvoorbeeld: zwakke schakel Insteek op fenomeen superstorm Content creatie i.s.m. KNMI Momentum: serie ‘Als de dijken breken’ ‘Exclusief’ in Volkskrant, Trouw en AD Radio 1 ‘s ochtends met dijkgraaf op de dijk, verhalende radio TV journaals pikten het verhaal alsnog op (NOS, RTL) Strategie: langzaam opbouwen en vernieuwende insteek
En nu….zelf nieuws maken! wie durft ?