De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart."— Transcript van de presentatie:

1 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005

2 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) De balzaal?  Dé balzaal = de maatschappij als geheel...  De media zijn maar één van de vele danspartners...

3 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Model van het spanningsveld dat er kan bestaan tussen bedrijven/organisaties/instellingen en de maatschappij en dus de media en de rol van Communicatie daarin De balzaal

4 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Eerste as “Maatschappelijke Nieuwswaarde” Het model geldt dus niet alleen voor mediarelaties, maar voor de hele maatschappelijke discussie rond een thema/onderwerp/"issue"

5 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE

6 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Tweede as “Gewenste Zichtbaarheid” De door een bedrijf/organisatie/instelling Gewenste Zichtbaarheid (op het maatschappelijke forum, eventueel in de media) t.a.v. een bepaald thema/onderwerp/"issue" op een bepaald moment

7 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+)

8 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

9 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

10 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

11 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK

12 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Het relativeren van de Maatschappelijke Nieuwswaarde” In geval van negatieve nieuwswaarde gaat het erom dat de organisatie haar stem laat horen en de zaken in een juiste(re) context kan plaatsen

13 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE Public Relations / Public Affairs Dia loog (–) (+) OK

14 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Rol van PR/Public Affairs Het bepalen en/of beheren van het tijdstip waarop en de intensiteit waarmee een thema/onderwerp/"issue" op het maatschappelijke forum wordt besproken Dialoog Met respect voor de democratische waarden en spelregels – en dus van de rol en de verantwoordelijkheid van de media daarin

15 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

16 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

17 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID Reclame & Marketing MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE (–) (+) OK Public Relations / Public Affairs Dia loog

18 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) (–)(+) (–) (+) GEWENSTE ZICHTBAARHEID OK MAATSCHAPPELIJKE NIEUWSWAARDE OK Public Relations / Public Affairs Dia loog Reclame & Marketing

19 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “Mediarelaties”  Relaties met de media als commerciële partner  Relaties met de redacties, journalisten

20 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL”

21 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE

22 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT

23 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? “ZUIVER CULTUREEL” CORPORATE PRODUCT ?

24 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke soort communicatie? Culturele Marketing Communicatie

25 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Journalistiek vs. Reclame Reclame Journalistiek Controle + + + ± Credibiliteit ? + + +

26 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 93% of opinion leaders in the U.S. and 92% in Europe stated that they believe information from articles or news stories more than advertisements Source: Edelman Annual Trust Barometer, Jan 05 “Paid media” vs. “earned media”

27 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (1)  Niet absoluut, maar (zeer) relatief  Een mix van verschillende factoren  De relevantie voor de maatschappij/het publiek  Nabijheid  Uitzonderlijkheid: sensationele of ongewone gebeurtenissen  de superlatieven  Het moment: trendy onderwerpen  Betrokkenheid van BV’s, personaliteiten  Emoties (incl. conflicten)

28 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) “De l’information qui passionne et qui se vend bien” “La dramaturgie de l’information” Claude Sérillon, France 2 Nieuwswaarde (2)

29 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Nieuwswaarde (3)  Kortom: een verhaal dat verkoopt  Functie van het medium en zijn publiek  Functie van de journalist: zijn/haar persoonlijke interesse, geschiedenis, waarden, gevoel van de journalist, afhankelijkheid van bronnen  Functie van de technische logica van het medium  Gedrukt (krant, tijdschrift)/ radio / televisie / internet

30 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) 2 determinerende factoren Technologie Snelheid x Connectiviteit x Transparantie Maatschappelijke druk

31 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Snelheid

32 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Connectiviteit

33 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Transparantie

34 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) vorige weblogs: 27-02 - 05-03 20-02 - 26-02 13-02 - 19-02 06-02 - 12-02 30-01 - 05-02 23-01 - 29-01 16-01 - 22-01 09-01 - 15-01 02-01 - 08-01 26-12 - 01-0127-02 - 05-0320-02 - 26-0213-02 - 19-0206-02 - 12-0230-01 - 05-0223-01 - 29-0116-01 - 22-0109-01 - 15-0102-01 - 08-0126-12 - 01-01

35 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Zaterdag 05 maart 2005 Altijd onderweg. Nooit rust. Het is mijn lot. Het is mijn gebod. Steeds doorduwen. Angst om te falen en angst om niet te presteren. Steeds meer, nooit tevreden. Geen wonder dat de persberichten meer spreken over de verwarring in mijn communicatie dan over de boodschap zelf. Alles hangt aan elkaar. Wat kan mij de strategie van de VLD-voorzitter schelen. Daar wil ik geen antwoord op geven. Mijn berekening gaat niet over de Wetstraat. Het zal me worst wezen hoe mijn verhaal naar meer diversiteit en interculturaliteit bij deze of gene politicus overkomt. Het is me alleen te doen om mensen te mobiliseren…

36 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (1)  Algemene spelregels van het omgaan met de media  Ken ze  Pas ze professioneel toe  De media hebben het laatste woord

37 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA

38 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA BEDRIJFS- WERELD

39 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA POLITIEK BEDRIJFS- WERELD

40 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? MEDIA CULTURELE SECTOR POLITIEK BEDRIJFS- WERELD

41 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Welke spelregels? (2)  Specifiek voor de culturele sector...  Media zijn concurrenten op de cultuurmarkt  Journalisten zelf zijn actief op de cultuurmarkt  Actoren uit de cultuurwereld zijn medewerkers van de media: werknemers ↔ BV’s  Conflicterende belangen?  Ongezonde relatie?

42 © 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Bedankt! Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart 2005


Download ppt "© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart."

Verwante presentaties


Ads door Google